שתף קטע נבחר

שוחרר מהכלא: יריבו של פוטין נחת בגרמניה

מיכאיל חודורקובסקי, איל ההון שאיים על שלטונו של נשיא רוסיה, ישב יותר מעשור בכלא על "העלמת מס". פחות מיממה אחרי שפוטין הודיע על חנינתו - שוחרר לברלין. לא ברור אם ישוב לארצו ולפעילות פוליטית. ומה נשאר מהכסף?

איל הנפט היהודי מיכאיל חודורקובסקי, יריבו הפוליטי הגדול של ולדימיר פוטין, שוחרר היום (ו') מהכלא, עזב את רוסיה ונחת בברלין, בירת גרמניה. חודורקובסקי, שפוטין הודיע אתמול כי החליט לתת לו חנינה, העביר יותר מעשר שנים בכלא הרוסי בעקבות משפט שחיתות, שבמערב ובאופוזיציה הרוסית מאמינים שהתבסס על עלילה נגדו ונועד להרחיק את חודורקובסקי מהחיים הציבורים, בשל האיום שהיווה על נשיא רוסיה פוטין.

 

עם הגיעו לגרמניה הדגיש חודורקובסקי כי אמנם ביקש חנינה מפוטין, אך לא הודה באשמה.

 

חודורקובסקי (משמאל) בהגיעו לגרמניה, היום (צילום: AFP) (צילום: AFP)
חודורקובסקי (משמאל) בהגיעו לגרמניה, היום(צילום: AFP)

 

עוד חדשות ב-ynet:

 

פוטין חתם על צו החנינה הבוקר וחודורקובסקי עזב את בית הכלא IK-7 שנמצא בכפר המבודד סגזה בצפון-מערב רוסיה. חודורקובסקי ביקש שיאפשרו לו לנסוע לגרמניה כדי לפגוש את אמו החולה, העוברת טיפולים רפואיים. משרד החוץ הגרמני אישר כי חודורקובסקי נחת אחר הצהריים בנמל התעופה שונפלד בבירה. לפי שעה לא ברור אם כעת כשהוא חופשי מתכוון איל ההון לשעבר לשוב ולהפוך לפעיל נגד פוטין או אפילו לשוב לרוסיה.

 

כבר לא מאחורי הסורגים. ישוב לפעילות פוליטית? (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
כבר לא מאחורי הסורגים. ישוב לפעילות פוליטית?(צילום: רויטרס)

 

במהלך שנות ישיבתו של חודורקובסקי בן ה-50 בכלא הרוסי, הוא שינה את תדמיתו מאיש עשיר, חזק ולעתים אף מחוצף, למתנגד משטר מכובד. איל הנפט לשעבר הפך להוגה פוליטי ולכותב, וביקש לקדם צדק חברתי. את האשמה לבעיות הכלכליות ברוסיה הטיל על פוטין.

 

נראה כי שחרור חודורקובסקי פחות מ-24 שעות אחרי שהודיע כי ייתן לו חנינה הפתיעה הן את הציבור והן את עורכי דינו של חודורקובסקי. שעות אחדות לפני שחודורקובסקי יצא מהכלא, עורכי דינו ובני משפחתו אמרו כי עדיין אין להם מושג מתי הוא ייצא לחופשי. אביו של חודורקובסקי, בוריס, אמר לסוכנות הידיעות AP כי הוא ורעייתו מריה נמצאים במוסקבה, ויטוסו לגרמניה ביום שבת.

 

רעייתו השנייה של חודורקובסקי ושלושת ילדיהם גרים באזור מוסקבה. פאבל, המבוגר שבין בניו, מהנישואים הראשונים, פעל במסגרת קמפיין בשמו של אביו וחי עם משפחתו בעיר ניו יורק. פוטין אמר לכתבים אתמול כי חודורקובסקי הגיש בקשת חנינה בשל ההידרדרות במצב הבריאותי של אמו. הבוקר נמסר באתר האינטרנט של הקרמלין כי פוטין העניק חנינה ליריבו הפוליטי "מתוך עקרונות הומניטריים".

 

מה נשאר מהכסף הגדול?

החנינה נתפסת כתפנית פתאומית מאוד בעמדת הקרמלין, שרדף קשות את חודורקובסקי מאז מעצרו בשנת 2003, בצעד שנתפש כניסיון של פוטין לחסל את שאיפותיו הפוליטיות של חודורקובסקי. שחרורו כעת, כמו גם שחרורן של בנות להקת "פוסי ריוט" שמעצרן עורר הדים בעולם ושחרור 30 אנשי צוות של גרינפיס שמחו באסדת נפט רוסית, נועדו לפי הערכות לשכך את הביקורת על רוסיה בכל הנוגע לזכויות אדם לקראת אולימפיאדת החורף שהיא תארח בעיר סוצ'י בפברואר הקרוב.

 

חודורקובסקי. שחרורו - ממתק למערב לקראת האולימפיאדה? (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
חודורקובסקי. שחרורו - ממתק למערב לקראת האולימפיאדה?(צילום: רויטרס)

 

אירוח האולימפיאדה נחשב לפרויקט בעל חשיבות רבה מאוד לפוטין באופן אישי. מנהיגים בכירים בעולם הודיעו בשבועות האחרונים כי יחרימו את טקס הפתיחה של האולימפיאדה בסוצ'י בשל רדיפת ההומואים ברוסיה על-ידי ממשלתו של פוטין. החלטת נשיא רוסיה לשחרר כעת את חודורקובסקי מעידה גם כנראה שהוא מעריך כי איל ההון אינו מהווה עוד איום על שלטונו.

 

חודורקובסקי היה האיש העשיר ביותר ברוסיה, והיה שווה מיליארדי דולרים. הוא שימש מנכ"ל חברת הנפט הגדולה ביותר במדינה

כשנעצר ב-2003 על מסלול ההמראה בנמל תעופה סיבירי, בהאשמות של העלמת מס. במהלך כהונתו הראשונה של פוטין כנשיא הכעיס אותו חודורקובסקי כשמימן מפלגות אופוזיציה. ההערכות היו אז כי לו עצמו יש שאיפות פוליטיות.

 

חברת הנפט של חודורקובסקי "יוקוס" קרסה למעשה בעקבות האישומים נגדו ורובה הועבר לרשות חברת הנפט הממשלתית רוסנפט, צעד שאפשר לקרמלין להשיג שליטה מחדש על עסקי הנפט של המדינה ולהשתיק יריב גדול שלו. לא ידוע כמה כסף שווה חודורקובסקי כיום, אבל לפי הערכות מדובר רק בסכום זעום לעומת הונו בעבר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
בדרך לפגוש את אמא. חודורקובסקי
צילום: רויטרס
מומלצים