שתף קטע נבחר

ברק במעקב: האמריקנים שכרו דירה ליד ביתו

גילויים חדשים בפרשת המעקב האמריקני אחר ישראלים: האמריקנים שכרו דירת תצפית ליד מגדלי אקירוב הצופה לביתו של ברק, לאחר שמונה לשר הביטחון. עוד עולה ממסמכים נוספים של המדליף סנואודן כי גם שגרירויות ישראל בניגריה וקניה היו תחת מעקב. גורמים בירושלים: "ארה"ב איבדה הלגיטימציה לכלוא את פולארד". הסיפור המלא הבוקר ב"ידיעות אחרונות"

גילויים חדשים בפרשת המעקב האמריקני אחר בכירים ישראלים: ביוני 2007, זמן קצר לאחר מינויו של אהוד ברק לתפקיד שר הביטחון, הבחינו במערך האבטחה הישראלי כי האמריקנים שכרו דירה ברחוב פנקס בתל-אביב, אשר צופה היישר על חלונו של ברק במגדלי אקירוב. האמריקנים, מצדם, ענו כי אין כל קשר בין האירועים. בישראל הבחינו בכמות גדולה של ציוד אלקטרוני שהוכנסה לדירה וכעת, בעקבות חשיפה נוספת בסוף השבוע של מסמכי ביון בוושינגטון, קיבלו בישראל אישור סופי לחשדותיהם. כך פורסם הבוקר (יום א') ב"ידיעות אחרונות".

 

ציתותים בישראל - כתבות נוספות:

ארה"ב יירטה מיילים של לשכות נתניהו, אולמרט וברק

ארה"ב: אנחנו אוספים מודיעין כמו כל מדינה

מכרה זהב, חרב פיפיות. מה גילתה ארה"ב? / רון בן-ישי

 

בסוף השבוע נחשף ב"ניו-יורק טיימס", ב"גרדיאן" הבריטי, ב"דר שפיגל" הגרמני וב-ynet כי מסמכים חדשים שהציג איש הביון האמריקני הנמלט אדוארד סנואודן מראים כיצד יירטה הסוכנות לביטחון לאומי של ארצות-הברית - NSA - תכתובות של ראש ממשלת ישראל ושר הביטחון, וכיצד עקבה אחר שורה של יעדים ישראליים בארץ ובעולם. המידע מתייחס לשנים 2008 ו-2009, בעת שבמשרד ראש הממשלה ישבו אהוד אולמרט ובנימין נתניהו ואת תפקיד שר הביטחון אייש ברק.

 

עוד עולה כי שירותי המודיעין האמריקניים עקבו אחרי תכתובת המיילים של שגרירות ישראל בניגריה. הסיבה לעניין בשגרירות זו היא התערערות מצב הפנים במדינה האפריקנית, נכונותה של ממשלת ניגריה להשקיע כסף רב בתעשייה צבאית זרה ובהייטק - וניסיונן של חברות גדולות במערב לנגוס בנתח שבו מחזיקות כיום כ-30 חברות ישראליות.

 

מגדלי אקירוב. דירה הצופה לברק (צילום: מיכאל קרמר) (צילום: מיכאל קרמר)
מגדלי אקירוב. דירה הצופה לברק(צילום: מיכאל קרמר)

האמריקנים מנסים במיוחד לזכות בשליטה והשפעה באפריקה, בין היתר כחלק מהתחרות עם המעצמה הסינית העולה. חיזוק לכך ניתן למצוא בכך שכתובת נוספת שאחריה עקבו האמריקנים

 לפי סנואודן היא זו המשמשת את היחידה לשיתוף פעולה בינלאומי של משרד החוץ בשגרירות ישראל בקניה.

 

המעקב האמריקני כלל גם שורה ארוכה של יעדים שאינם קשורים בשום אופן לטרור, לתפוצת נשק להשמדה המונית או לפעילות חמורה ובלתי חוקית. בין היתר נמנים ברשימה זו סוכנות האו"ם לפיתוח (UNDP), סוכנות האו"ם למען הילד (UNICEF) והמרכז האפריקני לשיתוף פעולה כלכלי (IDEAS). האמריקנים והבריטים התעניינו גם בראשי ארגון הבריאות העולמי (WHO) ובראש הארגון הבינלאומי לבריאות בעלי החיים.

 

בעקבות הפרסומים אמר גורם מדיני בירושלים כי ארצות-הברית איבדה את הלגיטימציה שלה לכלוא את המרגל הישראלי ג'ונתן פולארד. "אם פרשת סנואודן תצליח לזעזע משהו בחומת הצביעות האמריקנית שמחזיקה את פולארד שם - אז אולי תהיה תועלת בפרסום הזה", אמר הגורם.

 

הסיפור המלא מתפרסם הבוקר ב"ידיעות אחרונות"

 

Read this article in English

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים