שתף קטע נבחר

השר כץ מתנגד להתייקרות, אך לא מונע אותה

מחירי התחבורה הציבורית אמורים להתייקר בשבוע הבא. שר התחבורה יכול לסרב ולאשר את ההתיקרות, אך לא עשה זאת עד עתה. משרד התחבורה: השר הביע את עמדתו בפני שר האוצר, והוא עדיין מצפה לתשובתו

התחבורה הציבורית תתייקר ב-1.1.2014, ואף אחד לא באמת רוצה למנוע את המהלך. הממשלה מבטיחה כי תפעל לקרב את הפריפריה, וכי מעמד הביניים חשוב לה במיוחד. ובכל זאת - אינה מונעת את התייקרות התחבורה הציבורית החשובה כל-כך בשני המקרים.

 

שר התחבורה, ישראל כץ, פנה החודש פעמיים לשר האוצר, יאיר לפיד, בבקשה שיקפיא את עליית התעריפים בתחבורה הציבורית. לדבריו, שר האוצר לא הגיב לבקשתו. אלא שמבדיקת ynet עולה כי בכוחו של שר התחבורה למנוע בעצמו את ההתייקרות, אם רק יסרב לחתום על צו המאשר אותה. עד כה לא עשה זאת.

 

 

במשרד התחבורה מפנים אצבע מאשימה לכיוון משרד האוצר, וטוענים כי לפיד מעדיף ליישר קו עם הפקידות הבכירה שם. "משמעות מניעת ההתייקרות היא "חור תקציבי של כ-140 מיליון שקלים. באוצר כנראה לא מוכנים לכך", אומרים שם. אלא שבאוצר טוענים כי שר התחבורה פנה לשר האוצר פעם אחת בלבד, ופנייתו תמוהה. זאת מכיוון שהצו המורה על התייקרות כלל לא נמצא על שולחנו של שר האוצר. הצו הנידון, נמצא עדיין על שולחנו של שר התחבורה דווקא.

 

שר התחבורה פונה לאוצר

במשרד התחבורה טוענים כי בתחילת החודש שלח כץ מכתב ללפיד, ובו ביקש לבטל את ההתייקרות של 4.7% שעליה המליצה ועדת המחירים, המורכבת משני נציגים של משרד האוצר ושני נציגים של משרד התחבורה. "רוב משתמשי התחבורה הציבורית הם בעלי הכנסות נמוכות, צעירים, קשישים, ועולים חדשים, ועבורם גם העלאה באחוזים בודדים משמעותית מאוד", כתב שר התחבורה לשר האוצר.

 

"משרד התחבורה עושה מאמץ רב להגביר את השימוש בקרב מעמד הביניים, ולהגדיל את האטרקטיביות בתחבורה הציבורית לעומת הרכב הפרטי. הרווח למשק מביטול העלאת המחירים יעלה פי כמה על תוספת ההכנסה הצפויה ממנה", הוסיף.

 

אז מי מחליט?

מהדברים שכתב כץ ללפיד, עולה כי ההחלטה על העלאת תעריף נתונה בידיו של שר האוצר, ולשר התחבורה אין כל יכולת להשפיע עליה. אלא שב"חוק הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים" - הקובע כי יש לעדכן את מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית פעמיים בשנה, בצמוד למדד המחירים לצרכן - מצוין מפורשות כי ההחלטה על העלאת תעריפים צריכה להתקבל במשותף על ידי שני השרים.

 

החוק קובע, כי "השרים רשאים שלא לקבל את המלצת ועדת המחירים, במלואה או בחלקה, מנימוקים שיירשמו". ומי הם השרים? תשובת החוק: "לעניין תחום כלשהו - השר הממונה על אותו תחום יחד עם שר האוצר". כלומר, בכל הנוגע למחירי התחבורה הציבורית - שר התחבורה, ישראל כץ, יחד עם שר האוצר, יאיר לפיד.

 

ייקור תעריפי הנסיעה בתחבורה ציבורית נובע מעליית מדד המחירים לצרכן, שמשקפת גם את העלייה בעלות התפעול של האוטובוסים והרכבות. על מנת לבטל את ההתייקרות, יש להגדיל את היקף הסובסידיות שמעניקה המדינה לתחבורה הציבורית, שהסתכמו ב-2012 בכ-2.8 מיליארד שקל.

 

מדוע, אם כן, בחר שר התחבורה לפנות לשר האוצר ולבקש ממנו לבטל את ההתייקרות, במקום ליזום עימו מהלך משותף שבו יחפשו השרים מקורות תקציביים להעלאת היקף הסובסידיות, או לחילופין, לצמצום הוצאותיהן של חברות האוטובוסים ורכבת ישראל?

 

לא חותם, וזהו

אלא ששר התחבורה שכח כנראה לעשות את הדבר המתבקש והמקובל, ופשוט להודיע שהוא עצמו מסרב לחתום על הצו. התהליך המקובל במקרים כאלה, הוא שהשר הממונה על התחום שבו צפויה התייקרות, מודיע על סירובו לחתום ואז מתחילים פקידי משרדו תהליך של עבודה משותפת עם פקידי האוצר, בניסיון למצוא פתרון תקציבי שיאפשר למנוע את ההתייקרות.

 

ניסיון העבר מלמד, כי כאשר שר התחבורה רוצה למנוע התייקרות, הוא לא פונה בבקשה לשר האוצר שיעשה זאת, אלא פשוט מודיע כי הוא מסרב לחתום על צו ההתייקרות. בשנת 2009 המליצה ועדת המחירים הבין-משרדית להעלות את תעריפי התחבורה הציבורית ב-8%, אך שר תחבורה דאז, שאול מופז, סירב לחתום על הצו וההתייקרות מותנה ל-2.88% בלבד.

 

בסוף אותה שנה, שוב המליצה ועדת המחירים על ייקור התעריפים, ב-4.4%. אז דווקא אישרו שרי התחבורה והאוצר את העלאת התעריפים. בלשכת שר התחבורה הסבירו אז ל-ynet כי "שרי התחבורה והאוצר נדרשים לאשר באופן פורמלי את החלטת ועדת המחירים, המעדכנת את תעריפי התחבורה הציבורית וזאת בהתאם לכללים הנהוגים. גובה העלאת התעריפים אינו נתון לשיקול דעת השרים". שר תחבורה שמלשכתו יצא ההסבר כי הייקור אינו נתון לשיקול דעתו של אף שר, שר תחבורה או שר אוצר, היה שר התחבורה הנוכחי – ישראל כץ.

 

יש להזכיר כי ההתייקרות האחרונה - בשיעור של 3% - בתעריפי התחבורה הציבורית התבצעה לפני שנתיים בדיוק - ב-1.1.2012

 

תגובת משרד התחבורה: שר התחבורה פנה לשר האוצר בחודש האחרון באופן אישי ופעם אחת במכתב שמדבר בעד עצמו ובו ביטא את עמדתו נגד העלאת התעריפים. באשר לסמכויות הפורמליות - ישנו הסדר קיים והשר מחויב לו במסגרת הניהול התקין במדינה, זאת אלא אם שר האוצר יחליט למנוע את העלאת התעריפים. רק על מנת לסבר את האוזן, גם נשיא המדינה חותם באופן פורמלי על חוקים אולם בכך הוא לא מבטא את הסכמתו עם החוק אלא את ההסדר הפורמלי. את עמדתו כשר התחבורה הביע השר בפני שר האוצר והוא עדיין מצפה לתשובתו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
ישראל כץ - כמה הוא מתאמץ לבלום את ההתייקרות?
צילום: מוטי קמחי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים