שתף קטע נבחר

פריחת המדבר: מסלולים וקמפינג בנגב הצפוני

הנגב הצפוני מביא עמו את אווירת המדבר הייחודית לצד פריחות בשלל צבעים. בריחה נהדרת של יום, לילה ועוד יום בין מרבדי הפריחה

במיוחד בימי החורף, הנגב הצפוני והמערבי עוטים על עצמם מראה נפלא. הניגודיות העזה בין האופי המדברי הצהבהב לבין הירוק-ירוק והאדום-אדום הזה שעוטף את הכל נוטה ללכוד את העין.

 

את פסטיבל "דרום אדום", חג הכלניות של הנגב הצפוני שנערך מדי שנה בחודש פברואר - כולם כבר מכירים. את 2 המסלולים שלפניכם אפשר לעשות גם בלי קשר לפסטיבל: מדי שישי ושבת בחודש פברואר מפעילה רשות הטבע והגנים תחנת מידע בצומת בית קמה בנושא מסלולים, פריחות ואירועים לכל המשפחה.

 

 (צילום: רפי בבואן)
(צילום: רפי בבואן)

 

1. נחל הבשור

הגדה המערבית של נחל הבשור מלאה בכלניות ואפשר לטייל בה ברכב או באופניים. כיף לעצור בפינות החמד שתופסות את המבט ובפרט בתצפית שליד הפיתול המצודד של הנחל ובנקודות המנוחה תחת עצי השקמה, מה גם שהדרך מסומנת ומשולטת היטב.

 

תחילת המסלול: פותחים במגדל צאלים הגבוה, שממרומיו נגלית תצפית נוף מרשימה. אבל זה וואו קטן לעומת הוואו הבא: הגשר התלוי מעל הנחל, גשר שילדים ישמחו לעבור בו. הוא לא סתם תלוי, הוא גם מתנדנד מעט באופן שמפחיד ומהנה באותה מידה. אורכו של הגשר 80 מטרים ומסביבו שופע הטבע מכל עבר, מבריכת המים שתחתיו ועד לצמחיית הנחלים המשגשגת.

 

 (צילום: דורון הורוביץ')
(צילום: דורון הורוביץ')


ממשיכים בדרך ומבקרים באתרים שעל המסלול בהם בור מים מרשים וגם תל שרוחן, בו ישבו בני אדם ברציפות במשך אלפי שנים מהתקופה הכנענית התיכונה ועד לעת העתיקה, אז ננטש. בירידה ממנו מבחינים בים של כלניות, פרגים ונוריות.

 

סוף הדרך תוביל אל גן לאומי פארק הבשור (אשכול), שבו מתקיים בשבתות חודש פברואר ובין 10:00-16:00 "שוק על המים", שם נמכרים מטעמים מתנובת הנגב, בית קפה בטבע, חפצי נוי ואומנות, יצירה והפעלות לילדים, חץ קשת, מתקני שעשועים אתגריים, טרמפולינת ענק, סירות פדלים, מתנפחים, וגם מופע מרכזי משעשע. שימו לב: קיום האירוע מותנה במזג האוויר.

 

אורך המסלול: כ-18 קילומטרים (ברכב עם הליכות קצרות)
משך המסלול: כשעתיים בנחת
רמת קושי: קלה
הגעה: מצומת גילת שעל כביש 25 נוסעים לכיוון אופקים (כביש 241). בצומת אורים פונים לפי השילוט לכיוון צאלים, ובצומת צאלים עולים על דרך הנוף.

 

2. שמורת פורה

כאן, בין חלקות חקלאיות מעובדות למשעי, תגלו פיסת ארץ פראית. הכלניות הן אמנם השולטות בשטח, אבל בעזרת ידע מוקדם או מגדיר צמחים, תפגשו גם את ערטנית השדות שפורחת בצהוב, שמשון הדור בוורוד, וינקה עשבונית שפורחת בסגול-כחול, או לשון-הפר הסמורה והכחולה.

 

האזור הזה מדגים היטב את המעבר בין החבל הים-תיכוני לבין המדבר הצחיח. ניגודיות נופית מרהיבה זו מאכלסת שיחים שמנקדים פה ושם מעט עצים והמון מרבדים של פריחה בעונה זו.

 

תחילת המסלול: לאחר שמחנים את הרכב חפשו את השביל המסומן בירוק והיצמדו אליו ורק אליו. אל תפסעו, כמו רבים, בשביל הג'יפים הרחב, אלא טפסו עם השביל על גבעה רמה עם תצפיות יפות. שימו לב למאגר המים הגדול שנשקף ממרומי הגבעה שימיו הטובים הם כמובן ימי החורף.


כדאי להמשיך מערבה ולהגיע על גשר הרכבת הטורקית ההרוס שנטוע באופן סהרורי משהו בלב הטבע. הוא יפה להפליא, וגם מצטלם נהדר. אם אתם עדיין בחסך של כלניות, המשיכו לכיוון תל נגילה הסמוך. ואם לא – פשוט חזרו באותה הדרך.


אורך המסלול: כ-2.5 קילומטרים ויותר (לפי העניין)

משך המסלול: 2-4 שעות 

רמת קושי: קלה

הגעה: נוסעים בכביש מספר 40 בקטע שבין קריית גת לבאר שבע. כ-16 קילומטרים מדרום לצומת פלוגות מופיע שילוט המורה ימינה (מערבה) לשמורה. יש לבצע את הפנייה בזהירות. לאחר הירידה, מחנים בחניון הקטן.

 

קמפינג בנגב: 3 הצעות

 

1. חניון הבשור בגן לאומי פארק הבשור

בריחה נהדרת מהעולם החיצון באדיבותם של פלגי מים, בריכות שכשוך, מדשאות לרוב ושרידי כנסייה מהתקופה הביזנטית. חניון הקמפינג כולל משטחים ללינה תחת כיפת השמיים, ביתני אירוח (עד 6 איש והלינה במיטות קומותיים), מטבח שדה משותף הכולל פינת בישול וגז, ברזיות מי שתייה, מקרר ומקפיא, חדר אוכל פתוח, שולחנות וספסלים, שירותים ומקלחות חמות, פינות קומזיץ מוגדרות (הצטיידו בעצים למדורה), כיורים לשטיפת כלים, נקודות חשמל ותאורת שטח. שימו לב: ניתן לשכור פה גם מזרנים. מחיר כניסה למבוגר: 22 שקלים .מחיר כניסה לילד מגיל 5: 10 שקלים. מחירי כניסה לגן הלאומי: למנויי "מטמון" של רשות הטבע והגנים - ללא תשלום. ניתן להצטרף במקום.

 

לפרטים: 08-9985110 / 08-9985120

 

 (צילום: ארכיון רט"ג)
(צילום: ארכיון רט"ג)

 

2. אורחן כפר נבון

במושב ניר עקיבא, לא הרחק מצומת בית קמה, נמצא מרכז אירוח אקולוגי  באווירה פסטורלית עם צמחייה מוריקה, גינת צמחי תבלין, פינות ישיבה נעימות ואפילו בריכת זרמים לטיפולים הידרו-תרפיים בחיק הטבע. במקום ארבעה צימרים (לזוגות ומשפחות) מעץ ואבן. ישנה גם אפשרות לאירוח בחאן אירועים רחב ידיים (מתאים ללינה של עד 70 אורחים), המכיל מטבח מאובזר, כיריים לבישול, מקרר גדול ופינת קפה ותה, פינת ישיבה בסגנון אותנטי, שירותים ומקלחות חמות. מומלץ לטייל באזור בתרונות רוחמה, או להצטרף לפעילות כטיול פנסים בשמורה. קבוצות יכולות להזמין פעילויות ברוח אקולוגית.

 

לפרטים: 052-8362812, 077-4247098 או באתר .

 

3. חי-נגב רביבים

גם בחאן הזה הכל נעשה ברוח אקולוגית-תיירותית - רובו בנוי מלבני אדמה, ויש בו אפילו גן זואולוגי מדברי שמציע מפגשים עם בעלי חיים מרתקים, החל מקופים ואלפקות ועד עופות דורסים וחיות משק. אל תוותרו על ביקור במצפה רביבים, המספר את סיפור ההתיישבות המודרנית בנגב. ניתן ללון כאן באוהלי טיפי אינדיאניים, בבתי אדמה, חדרי אירוח ובמתחמי לינת שטח המחוממים בחורף. הלינה כוללת ארוחת בוקר מדברית עשירה.

 

לפרטים: 086562688, 054-2401261 או באתר.

 

 (צילום: ארכיון רט"ג)
(צילום: ארכיון רט"ג)

 

  • המסלולים המוצעים בכתבה זו מחייבים הצטיידות במפה רלוונטית וב"סיפור הדרך".

 

  • באתר "אורחן לילה" שהוקם במטרה לקדם תוכנית לאומית לעידוד תרבות הפנאי והנופש בחיק הטבע - תמצאו שפע של פרטים נוספים על אתרי קמפינג ברחבי הארץ.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ארכיון רט"ג
פארק הבשור
צילום: ארכיון רט"ג
מומלצים