שתף קטע נבחר

6 ימים בלי חשמל: שלג כבד בארה"ב ובקנדה

לעשרות אלפים עדיין אין חשמל בעקבות הסופה העזה שפקדה את ארה"ב וקנדה בשבוע האחרון. רבים נאלצו לבלות את חג המולד במקומות מחסה. אם לשניים ממישיגן סיפרה שאת קישוטי החג תלו בחדר במלון: "צריך תושייה"

האמריקנים חולמים על כריסטמס לבן, אבל החלום הפך לסיוט - לפחות לתושבי צפון-מזרח ארה"ב והמערב התיכון. השלג הרב וסופות הגשם הקפוא מאלצים אותם להסתדר כבר שישה ימים בלי חשמל ובלי אמצעי חימום. האפשרות להעביר ציוד ומצרכי מזון מוגבלת, שלא לדבר על מתנות לחג המולד, שעדיין לא הגיעו ליעדן.

 

גולשים בצפון אמריקה מוזמנים לשלוח סרטונים ותמונות לאימייל האדום או לסמס למספר 5335

 

צפו בתיעוד הזערה מרחבי ארה"ב:

מזג האוויר הקשה בארה"ב משפיע על הטיסות באמריקה כולה בתקופה זו של חגים, חופשות ונסיעות, אבל הסובלים העיקריים הם תושבי הרצועה הצפונית של ארה"ב בגבול קנדה, ממדינת מישיגן במערב ועד למיין בקצה הצפון מזרחי. המצב קשה במיוחד במדינת מיין, שם 5,000 אנשים נותרו ללא חשמל, לאחר שבשיא העסרה יותר מ-100 אלף היו מנותקים.

 

עוד חדשות בעולם:

 

רבבות תושבים קמו בשבת ליום שישי במספר בלי חשמל, והם התבשרו כי עבודות להחזרת זרם החשמל עלולות לקחת עוד כמה ימים. זאת אף שעובדי החשמל מסכנים את חייהם. אחד העובדים החליק מסולם גבוה בעיר לנסינג במישיגן ושבר את צלעותיו.  

הסופה במיין          (צילום: AP) (צילום: AP)
הסופה במיין (צילום: AP)

מפלסות שלג בשדה התעופה בנגור במיין          (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מפלסות שלג בשדה התעופה בנגור במיין (צילום: רויטרס)

מכוניות סוטות מהדרך בניו יורק             (צילום: AP) (צילום: AP)
מכוניות סוטות מהדרך בניו יורק (צילום: AP)

ג'ון בניסטר ממיין סיפר ל"בוסטון גלוב": "הרבה אנשים מדוכאים. לחלק מהם כבר שבוע אין חשמל". אשלי וולטר, בת 27, שוהה עם בעלה ג'ייקוב ועם בתם, בת חודש, ליאה, במקלט שהוכן בבית ספר מקומי במיין כיוון שבדירתם אין חשמל בשבוע האחרון. למרות הקושי בשהות מחוץ לבית בפרט בחג המולד, הם נשארים חיוביים: "זה בהחלט לא נוח, אבל אנחנו מחזיקים מעמד", אמרה אשלי ל-CBS, "חגגנו כאן".

 

בכירים בכוחות החירום במיין אמרו שמדובר בסערה הקשה ביותר מאז ינואר 1998, אז לתושבי האזור לא הייתה אספקת חשמל במשך חודשים. צוותי חברת החשמל המקומית מתקשים לעמוד בלחץ, והפסקות החשמל צפויות להימשך עד לשנה האזרחית החדשה.

 

מבשלים בעזרת ציוד מחנאות

עובדי חברת החשמל במישיגן מספרים שתוך כדי עבודה הם שומעים רעשים של ענפים קורסים והם מתקשים לראות מה מתרחש במרחק של מטרים ספורים. עובדים אלה מעבירים את תקופת החגים במשמרות של 18 שעות ביממה בניסיון לסייע ל-30 אלף התושבים שנותרו ללא חשמל מתוך 600 אלף שלא היה להם חשמל לאורך השבוע.  

אגם בשיקגו, אילינוי. חג המולד המולשג ביותר בעיר מאז 2002                         (צילום: AP) (צילום: AP)
אגם בשיקגו, אילינוי. חג המולד המולשג ביותר בעיר מאז 2002 (צילום: AP)

שדה התעופה אוהייר באילינוי           (צילום: AP) (צילום: AP)
שדה התעופה אוהייר באילינוי (צילום: AP)

בוניטה תומס, בת 51, שמחה שהיא יכולה להעביר את הימים הקשים במקום מחסה במישיגן, אולם לא כך רצתה לחגוג את החג: "תכננתי לבשל ארוחה גדולה ולהזמין את כולם, ואז כל זה קרה. זה די מדכא", סיפרה ל-CNN. היא קיוותה שנכדיה יתארחו אצלה בחג, אך אספקת החשמל לבניין שלה פסקה. תחילה ניסתה להישאר בביתה והתכסתה בשכבות רבות כדי להתגונן מהקור העז. אך הטמפרטורות המשיכו לצנוח, והיא נאלצה לגשת למקום המחסה של הצלב האדום. "אי אפשר היה לקום אפילו לשירותים כי המושב היה נורא קר" סיפרה.

 

גם בביתם של ג'ייסון באקנר ומשפחתו אין חשמל כבר שבוע ימים. הם נעזרו בציוד מחנאות כדי לבשל את ארוחת החג והשתמשו בגנרטור. הוא סיפר: "הכנו רק דברים פשוטים כמו נקניקיות". ג'יל גנטוס ממישיגן חגגה את חג המולד עם משפחתה והילדים, בני 6 ו-10, במלון. את קישוטי החג שהכינו הם תלו בחדרם במלון. הם אף הביאו עץ אשוח קטן. "אפשר פחות או יותר לחגוג כאן", אמרה, "צריך לשמור על תושייה".

 

"אין תקשורת, איך נדע על מרכזי הסיוע?"

בפנסילבניה חלקים מכביש האגרה המרכזי נסגרו לתנועה לאחר תאונת שרשרת שבה היו מעורבים עשרות כלי רכב. עשרה פצועים הועברו לבית חולים. בכביש מהיר אחר ( I-78) הייתה תאונת שרשרת במעורבות 30 כלי רכב. 25 פצועים הועברו לבית חולים.

  

מחר צפוי להגיע גל קור נוסף לצפון מזרח ארה"ב, לעיר ניו-יורק וצפונה לקונטיקט ומסצ'וסטס. למי שמתכוון להגיע לטיימס סקוור לחגוג את תחילת 2014 מומלץ להתעטף בכמה שכבות בגדים נוכח משלוח מזג אויר ארקטי לארה"ב.

 

מזג האוויר אינו מבחין בגבולות מדיניים. גם בקנדה במחוזות שבין הערים הגדולות מונטריאול וטורונטו מתקשים מספקי שירותי החשמל להתגבר על שכבות הקרח שמפילות עצים וענפים הקורסים על קווי מתח. העובדים צריכים ראשית לפנות את העצים שקרסו כדי להחזיר את האספקה לכ-60 אלף תושבים. "זו לא הרגשה טובה לטפס על עמודים מכוסי קרח", סיפר עובד תחזוקה בעיר דטרויט.

 

תושב טורונטו ריק מדירוס סיפר לרשת CBC: "אין תקשורת. נחמד שפתחו מרכזי סיוע, אבל כשאין טלוויזיה ורדיו, איך אנחנו יכולים לדעת על קיומם? ואיך נגיע לשם?". עד כה נרשמו בארה"ב ובקנדה 17 מקרי מות, לפחות חמישה מהם מיוחסים לשאיפת פחמן חד-חמצני בגלל שימוש בגנרטורים. הצפי הוא לימים קפואים נוספים. רוחות מהקוטב הצפוני נעות מקנדה ויקפיאו את מדינות צפון-מזרח ארה"ב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים