שתף קטע נבחר

שירת כחייל ונקבר כאלמוני נוצרי: "שערורייה"

משפחת בלאי חיפשה אחרי שלמה שהתאבד. רק שנה אחר כך נמסר להם כי נטמן בחלקת 'אלמונים'. גופתו הוצאה מהקבר, המשפחה תובעת: "איך עושים כזה עוול?". משרד הבריאות: המאגר לא היה קיים, הייתה תקלה טכנית

משפחתו של שלמה בלאי לא ידעה לאן הוא נעלם. הוא ביקר בבית הוריו במרס 2011 ואמר להם שהוא עומד להיכנס לכלא, אך מאז אבדו עקבותיו. הם גילו כי הוא לא שהה במאסר, ורק שנה לאחר הביקור התברר כי בנם התאבד ונקבר כאלמוני נוצרי בבית העלמין בקיבוץ רבדים. הבוקר (יום א') הגישו בני המשפחה תביעה נגד המכון לרפואה משפטית בטענה שהוא לא זיהה את הגופה וגרם להם בכך שנת ייסורים.

 

כתבות נוספות בערוץ החדשות

המחבלים והקורבנות: זו רשימת המשוחררים

העירו את המתים. המקדש היפני, הזעם הסיני

 

בלאי, בן 34 מעפולה, התאבד בחורשה בקריית ים ב-18 במרס. גופתו הועברה למכון לרפואה משפטית, ושם "המתינה" חודשיים עד ללקיחת בדיקת שיניים. חודש נוסף חלף בטרם נבדקו הממצאים על ידי מנהל המכון, פרופסור יהודה היס, ולאחר מכן הועברה הגופה לבדיקה.

 

"הוא היה שם שלושה חודשים, וכל הזמן הזה אף אחד לא ניסה לזהות אותו למרות שהוא שירת בצה"ל וישב בכלא", סיפרה אחותו הקטנה של בלאי, הילי פרדה. "אני אפילו התקשרתי למשטרה לשאול אם יש מישהו בשם הזה וענו לי שלא. ברור שלא, כי חשבו שהוא סודני או אריתריאי".

 

על פי התביעה, "ניתן היה לאתר את זהותו ולעדכן את בני המשפחה ללא שום קושי, אולם הנתבעים בחרו לנהוג כפי שנהגו, והלכה למעשה הובילו לקבורתו של המנוח בחלקת 'אלמונים' מבלי שבני משפחתו יודעים דבר בדבר השערורייה והמחדל שנגרם למנוח ולהם".

 

כשנה לאחר ההתאבדות הודיעה המשטרה למשפחה על השתלשלות האירועים, וגופתו של בלאי הוצאה מהקבר והועברה לבית העלמין בקריית ים. "פתאום באו אלינו הביתה והטילו את הפצצה, זה לא נקלט", סיפרה האחות. "אני לא יודעת איך אפשר לעשות כזה עוול, זה קשה. לא חשבנו על כלום, רצינו רק להוציא אותו משם כמה שיותר מהר".

 

כתב התביעה, שהוגש לבית משפט השלום בפתח תקווה, מטיל אחריות על המכון לרפואה משפטית ומשרד הבריאות ודורש פיצויים בסך 2.5 מיליון שקל. "המטרה, בין היתר, היא למנוע פעולה במחשכים ובסתר, ללא פיקוח וללא השגחה", הסביר עו"ד איתן אדלשטיין, שהגיש את התביעה. עמיתו, עו"ד דניאל שריד, הוסיף כי "מדובר במקרה טראגי שמלמד על התנהגות לא תקינה".

 

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המנוח הובא למכון ללא זהות משוערת. המשפחה לא פנתה למשטרה בדבר היעדרו, דבר שהיה מזרז את זיהויו. טביעות האצבע של המנוח האלמוני הושוו למאגר של המשטרה ועקב תקלה טכנית לא אותרו למרות שטביעות המנוח נכללו במאגר זה.

 

"במעבדה הביולוגית של המכון לרפואה משפטית לא היה קיים מאגר של אלמונים עד שנת 2011, כלומר כאשר הגיעה

דגימת אלמוני ללא אמצעי זיהוי, היא לא נבדקה כלל. הקמת מאגר האלמונים החלה באותה שנה ובשלב הראשון המעבדה התרכזה בדגימות אלמונים משנים עברו, ולכן חל עיכוב בקביעת הפרופיל הגנטי של המנוח (מקרה חדש יחסית). רק לאחר העברת הפרופיל הגנטי שלו למאגר המשטרתי נמצאה התאמה עם בלאי ונקבע זיהוי".

 

המשרד הוסיף כי בדיקת בלאי על ידי הרופא המשפטי התקיימה ב-20 במרס 2011, יומיים בלבד לאחר שהובא למכון, ולא כפי שצוין. "ככלל, המכון מקיים בדיקות רפואיות משפטיות לבירור סיבות מוות של מנוחים ופועל על פי אמות מידה מקצועיות גבוהות ובסטנדרטים בינלאומיים מחייבים בתחום הרפואה המשפטית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות המשפחה
שלמה בלאי
צילום: באדיבות המשפחה
באדיבות עו"ד איתן אדלשטיין
עו"ד איתן אדלשטיין
באדיבות עו"ד איתן אדלשטיין
באדיבות עו"ד דניאל שריד
עו"ד דניאל שריד
באדיבות עו"ד דניאל שריד
מומלצים