שתף קטע נבחר

יורים לישראל כדי לסבך את חיזבאללה

הקטיושות ששוגרו בחופזה נועדו לגרום לארגונו של נסראללה לתגבר את כוחותיו באזור במקום לפעול נגד המורדים בסוריה וארגוני הג'יהאד. עשרות הפגזים שירה צה"ל בתגובה מאותתים ללבנונים: לא נשלים עם טפטופי ירי

שיגור הרקטות מלבנון נעשה כנראה בהקשר למלחמת האזרחים בסוריה ולמלחמת העדות בלבנון. כוונת היורים היא כנראה להעלות את המתיחות בלבנון ולחייב את חיזבאללה וצבא לבנון לתגבר את כוחותיהם באזור דרום המדינה במקום לשלוח אותם לסייע למשטר בסוריה או להתערב בעימותים בצפון לבנון ובמחנות הפליטים הפלסטיניים באזור צידון.

 

די ברור ממתווה השיגור שהוא לא התבצע על ידי גורם מקצועי או מתשתית שיגורים ממוסדת ומבוססת. נראה שהטיווח היה גרוע וחפוז, ולמרות שמדובר ברקטות מדגם גראד בקוטר 122 מ"מ, שיכלו בקלות לפגוע במטרות בשטח ישראל, רק רקטה אחת מתוך החמש שנורו נפלה בשטח ישראלי ובמרחק די רב מקריית שמונה. השיגור אירע גם בחסות מזג האוויר והעננות הנמוכה באזור, תנאים שמאפשרים למשגרים להסתלק במהירות מהמקום.

 

בכפוף לכך, ככל הנראה לא מדובר בירי של חיזבאללה אלא של ארגון חמוש שרוצה להכריח את חיזבאללה ואת צבא לבנון לרתק כוחות לגזרה, באופן שיקל את הלחץ על המורדים הסונים הנלחמים בסוריה ועל הקבוצות הסוניות הנלחמות בצבא לבנון ובחיזבאללה בשטח לבנון.

הקטיושה שהתפוצצה באצבע הגליל. ירי חפוז (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
הקטיושה שהתפוצצה באצבע הגליל. ירי חפוז(צילום: אביהו שפירא)

אחת מהרקטות שנפלו בשטח לבנון (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
אחת מהרקטות שנפלו בשטח לבנון(צילום: רויטרס)

אין זה ניסיון ראשון להגביר את המתיחות בדרום לבנון כדי להקל את הלחץ על האופוזיציה הסונית בסוריה למשטרו של בשאר אסד. חיזבאללה נלחם כעת בלבנון לצד המשטר ומתיחות עם ישראל עשויה לחייב אותו להקצות כוחות גדולים יותר לגזרה. הוא הדין לגבי צבא לבנון, שנלחם בארגונים הג'יהאדיסטים הסונים. בין הגורמים המעוניינים כרגע במתיחות ישנם גם פלסטינים שתומכים במורדים וחלקם גם משתייך לארגונים ג'יהאדיסטים דוגמת "גדודי עבדאללה עזאם" שנטל את האחריות לירי הרקטות הקודם לאזור נהריה ובסוף השבוע גם נטל אחריות לחיסול חסן א-לקיס. חיזבאללה לעומת זאת האשים

את ישראל בחיסול מי שהיה ראש מערך טכנולוגי חשוב ובכיר בארגון.

 

ירי עשרות פגזים של צה"ל לשטח לבנון הוא בעצם תגובה שנועדה להבהיר לממשלת לבנון ולכוח יוניפי"ל שצה"ל לא ישלים עם הפרות הסכם הפסקת האש שנחתם אחרי מלחמת לבנון השנייה ומתבסס על החלטה 1701 של מועצת הביטחון. התגובה הפעם היא קשה יותר ונועדה להמחיש ללבנונים וליוניפי"ל שישראל רואה בהם אחראים למניעת ירי לשטחה, וכי אם יתגברו המאמצים לערב את ישראל בסכסוך העדתי שגלש מסוריה ללבנון, ישראל תגיב על כך בצורה שתתרחב ותלך ולא תישאר נקודתית כמו שהיה בעבר. הפגזים אמורים להבהיר שישראל אינה מתכוונת לעבור לסדר היום ולהשלים עם טפטופי ירי לשטחה גם כשאין קורבנות בצדנו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביהו שפירא
פינוי אחת הקטיושות, הבוקר
צילום: אביהו שפירא
צילום: ירון ברנר
רון בן ישי
צילום: ירון ברנר
מומלצים