שתף קטע נבחר

"רצו שאבחר ירייה בברך או שתיים בבטן. הוא ירה ואמר - פעם הבאה בראש". נסחט מתוודה

הלוואה של 2,000 שקל בשוק האפור הובילה את מוטי קסטרו, אב לארבעה, לשנים של סיוט תחת אימת אחים שהיו חבריו הטובים. פעמיים הוא נורה. לידי ynet הגיעה עדותו המצמררת: החטיפה, האיומים, הבריחה, הבעתה מול האקדח. סרט גנגסטרים ישראלי במציאות

מוטי קסטרו ישב על ספסל ליד ביתו שבתל אביב, ולפתע נעצר לידו רכב. "שלושה אנשים נעמדו מסביבי וחיכו. אז הגיע שאול וצעק להם 'תיתנו לו'. גם הוא הרביץ לי עם הקביים שלו. הכניסו אותי לרכב ונסענו. כשיצאנו שאול אמר 'אני נותן לך לבחור: ירייה אחת בברך או שתי יריות בבטן... יש לך שבוע לדאוג לי ל-10 אלף (שקל) ואחרי זה נראה מה נעשה עם כל השאר. פעם הבאה זה יהיה בראש'". הירייה הגיעה, ופגעה בשריר ברגל. וזו לא הייתה הירייה הראשונה.

 

עוד בחדשות:

 

סיפורו של קסטרו (בן 30) לא היה מבייש אף סרט פשע. "עבריין קטן", בלשון השוטרים, שנקלע למערבולת אלימה ומבעיתה, אחרי שלקח הלוואה של 2,000 שקלים. בעדותו שמובאת כאן לראשונה הוא מגולל את מסכת ההתעללות שעבר בידי האחים פרץ, שהיו מחבריו הקרובים. הפרטים שהסכים למסור באופן נדיר והובילו להגשת כתב אישום, חושפים את הקרביים של עולם העבריינים והשוק האפור: "היום הורגים אנשים שלא משלמים. ככה זה בעולם הזה, עושים מה שרוצים".

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

ככה זה עובד היום

לפני כחמש שנים זה התחיל. קסטרו מתל אביב היה חבר טוב של יניב (31) ושאול (30) פרץ, שאותם הכיר מילדות משכונת תל כביר בדרום תל אביב. "הם חיו אצלי בבית, כל היום היו אצלי. יניב ישן אצלי, מה ששלי היה שלו ומה ששלו היה שלי", הוא העיד. דרכם הכיר אח נוסף, ירון פרץ (29), שהיה ידוע כמלווה בריבית. 2,000 שקל קיבל ממנו קסטרו, בזמן שהיה מעורב בפלילים והושם במעצר בית, ונדרש להחזיר כל שבוע 200. וזה רק הריבית.

 

"כל פעם זה היה קופץ מ-200 נהיה 400 ומ-400 ל-600", העיד קסטרו. "ואז כבר פה התחילה ההסתבכות, כשזה קופץ בריבית". הסכום הגיע במהרה ל-10,000 שקל, והוא לא עמד בהחזרים.

 

ירון פרץ תואר כ"בן אדם לא בריא בראש, הוא היה כל היום חותך אנשים, דוקר אנשים". יום אחד הגיע ירון עם אחיו יניב לביתו של קסטרו והשניים ביקשו שירד. "פחדתי שיהיה בלגן, מכות, דקירות... עליתי לאוטו, נסענו. ניסיתי לארגן כסף, עשיתי טלפונים ולא הסתדר. (ירון) אמר לי - תדאג לזה, עדיף לך, כי אם לא יהיה פתרון אחר".

 

חוקר: "מה הבנת מזה?"

קסטרו: "יענו שיהיה בלגן, לפי הדיבור שלו".

חוקר: "מה יכול להיות הפתרון שלו?"

קסטרו: "שהוא רוצה את הכסף, לא מעניין אותו איך, מצדו להרוג אותי".

חוקר: "מה זאת אומרת מצדו להרוג אותך?"

קסטרו: "ככה זה עובד היום. אם אתה מגיע למצב שכבר אין כסף אז עדיף לך לפגוע, ופגעת - ויתרת על הכסף".

חוקר: "כאילו להרוג ולוותר על הכסף? למה? אבל ככה הוא לא מקבל את הכסף".

קסטרו: "ככה זה עובד בעולם הזה. יש הרבה אנשים שהם מוותרים על החובות ו... עושים מה שצריך, כאילו, מה שהם רוצים הם עושים".

 

תחתום או שאני הורג אותך

במקביל נודע לירון ויניב פרץ שקסטרו מנהל תביעת נזיקין על נכות שנגרמה לו, והוא צפוי לקבל כסף. "למחרת הוא (ירון) בא ואמר לי 'יש לי פתרון. בוא נלך לעורך דין שלך, נעשה חוזה שאתה מעביר לי את הפיצויים'. כאילו זה כבר לא אני, הוא עומד מול העורך דין שלי. אני אקבל מהפיצויים שלי ואתן לו סכום של מאה (אלף) ומשהו וגם ליניב". קסטרו נאלץ לחתום על המסמך. "פחדתי. הוא אמר לי - תחתום או שאני הורג אותך".

שאול פרץ (במרכז) בדיון בעניינו, היום (צילום: עופר עמרם) (צילום: עופר עמרם)
שאול פרץ (במרכז) בדיון בעניינו, היום(צילום: עופר עמרם)

לפי המתואר בכתב האישום, יניב וירון לקחו את קסטרו למשרד עורכי דין של קרובי משפחתם משה וחיים פרץ, ושם החתימו אותו על המחאת זכות בלתי חוזרת לטובת עו"ד משה פרץ, להעברה של סכום על סך 100 אלף שקלים מתוך סכום התביעה. עשרה ימים לאחר מכן חתם קסטרו על המחאת זכות בלתי חוזרת גם לטובתו של עו"ד חיים פרץ על העברת סך של 140 אלף שקלים, ועוד עשרה אחוזים מסך התביעה הנזיקית אם תתקבל.

 

המחאות הזכות אמנם היו חתומות על-ידי עורכי הדין, אולם סוכם בין כל המעורבים כי הכסף יועבר לירון ויניב. כך הבטיחו לעצמם שני האחים את הכסף שעתיד להתקבל. ההסכם הזה אמור היה לפתור את הבעיות בנוגע להלוואה. החוקרים ניסו להבין אם עורכי הדין ידעו את סיפור הרקע ומדוע הסכום כה גדול. קסטרו התחמק וטען שהוא לא זוכר ולא יודע.

 

לאחר מכן ריצה קסטרו, שמוכר למשטרה עוד לפני כן מעבירות כמו פריצות וסחר בסמים, כמה חודשי מאסר. אחריהם השתחרר וחזר לגור אצל אמו בתל כביר. לדבריו, ירון ויניב המתינו בזמן הזה לקבלת הכספים מהתביעה שהליכיה התעכבו.

 

הבריחה

כשירון ויניב הבינו שכספי התביעה מתמהמהים, חזרו לאופציית הסחיטה. "הם התחילו עוד פעם. כאילו 'לא מעניין אותנו - לפחות תדאג לנו לכסף שלקחת, לא מעניין עכשיו המסמך הזה'", העיד קסטרו, שנדרש להעביר מיידית 10,000 שקלים. "פה ראיתי שזה הולך להסתבך וברחתי לאשקלון".

 

קסטרו סיפר שהיו אלה ארבע שנים של שקט יחסי. הוא חי עם אשתו וארבעת ילדיו הקטנים ובמשך הזמן החליף הרבה מספרי טלפון נייד. "שמעתי שירון מחפש אותי ואמר לכולם 'טוב שהוא ברח, הוא חייב לי חמישים אלף'".

 

חוקר: "חמישים? למה?"

קסטרו: "בגלל שברחתי".

 

כן, לפי החוק הבלתי כתוב של הסוחטים, החוב תפח רק בגלל הבריחה.

 

ארבע שנות השקט באשקלון הגיעו לקצן באפריל 2013. "פתאום דפקו בבית של חמותי", סיפר קסטרו. יניב פרץ הפתיע אותו, עלה לבית ודרש ממנו לרדת למטה. שאול חיכה שם במכונית. זה היה אחרי שניסו להתנקש בו, והוא איבד רגל ועין (בהמשך ניסו יניב וחבר לנקום, ובחודש שעבר נגזרו עליהם עונשים מקלים בעסקת טיעון).

  

שני האחים ביקשו לפתע להזכיר לקסטרו הלוואה ישנה שלקח בעבר מיניב. הם ביקשו לגבות את הסכום עבורה לפני שאחיהם ירון יגלה להיכן נמלט ו"יטפל" בחוב האחר. "ליד שאול יניב אומר לי 'אתה חייב לי עשרים אלף', אמרתי - אני זוכר חמש-שש. שאלו אותי - איך אתה רוצה לסדר את זה? אמרו - אנחנו חברים וזה, לא רוצים לפגוע בך. אם אני אומר שאתה חייב אז אתה חייב. אמרתי - בוא תחלק לי, אין לי לתת עכשיו עשרים, תבוא כל פעם תקבל".

שניים מהנאשמים בפרשה בבית המשפט (צילום: עופר עמרם) (צילום: עופר עמרם)
שניים מהנאשמים בפרשה בבית המשפט(צילום: עופר עמרם)
 

לבסוף סוכם שקסטרו יחזיר כל חודש ליניב ולשאול 5,000 שקלים. הוא עמד בהסכם במשך שלושה חודשים, אולם בתחילת אוגוסט, לפי כתב האישום, התקשר אליו שאול פרץ ודרש ממנו לשלם את היתרה, 5,000 נוספים, "כי יניב נעצר" (בחשד לאותו ניסיון חיסול כנקמה). קסטרו ביקש שבוע-שבועיים להתארגן, אבל שאול התעקש: "מחר אני בא לקחת את הכסף".

 

ואכן, למחרת, ב-4 באוגוסט, התייצב שאול לצד כמה אנשים ופקד על קסטרו באיומים להיכנס לרכב. הם חטפו אותו למגדל המגורים שרתון סיטי טאוור שבמתחם הבורסה ליהלומים ברמת גן, שם גר שאול, דרשו את הכסף ואיימו עליו. קסטרו הבטיח להעביר את כספי הפיצויים שאשתו אמורה הייתה לקבל מעבודתה. רק אחרי שנשאר שם בלילה, הוחזר לביתו. שאול הקציב לו שבוע להחזרת הכסף, ואמר שאם לא "אני אעשה אותך נכה כמוני".

 

הירי הראשון

יומיים עברו, ושאול על הקו. קסטרו עוד לא ארגן את הכסף, אבל שאול רצה לדבר פנים אל פנים. הוא הגיע עם נהג ושומר והם לקחו את החייב לחולות שליד מושב עוצם, ושם שאול הודיע שהחוב הפך ל-30 אלף שקל. קסטרו שואל למה ונענה: "ככה זה, אתה רוצה או לא רוצה ככה זה יהיה". לדבריו, עוד בדרך שאול הודיע לו "עכשיו כמו שהבטחתי לך אני אעשה אותך נכה, לא אפגע בך עד כדי כך".

 

כעבור כמה דקות נדרש לצאת מהרכב. "כבר השלמתי עם המצב ורק אמרתי - אלוהים איתי. ירדתי מהאוטו והוא ירה שתי יריות לרגל שלי. וזהו, הוא נסע". קסטרו נשאר לבד בשטח, ירוי. הוא הזעיק חבר וסיפר רק ש"עבר אופנוע וירו בי", וגם תיאם איתו גרסאות לקראת החקירה בבית החולים.

 

הטלפון הבא משאול לא איחר לבוא. "אני מקווה שאף אחד לא יודע מהסיפור. שלא תשכח שיש לך חודש לדאוג לכסף ואם לא אז הפעם הבאה זה יהיה בראש", העיד קסטרו על השיחה. "אמרתי לו - בסדר". אחרי שיצא מבית החולים המשיכו לרדוף אותו. "זה לא מעניין אותו שרק השתחררתי". קסטרו התקשה לארגן את הכסף. הוא התקשר לשאול כדי לנסות לקבל דחייה, אבל לא נענה. "השארתי את זה ככה וחזרתי לגור בתל אביב".

 

"שאול שמע שחזרת לעיר"

ואז חזר לסיפור האח הנוסף, ירון פרץ, שהבין שקסטרו נמצא אצל אמו והתייצב שם. "בוא תרד למטה, אני יודע שאתה פה, שאני לא יעלה", סיפר הנסחט על הביקור החוזר. קסטרו ירד - וספג מירון מכות. "הוא אמר - כאילו לאיפה חשבת לברוח? הנה בסוף הגעת אליי. אמרתי לו - אני באתי לסגור, אני לא בורח, תן לי שבוע לדאוג לך לעשר אלף".

 

"אז הוא אמר לי 'זה כבר לא עשר אלף זה חמישים אלף'. אמרתי לו - על מה? אין לי גם אם תהרוג אותי, אין לי חמישים לתת לך. הוא אומר לי - זה בגלל שברחת. וזהו, ככה אני רוצה". ירון פרץ הציב אולטימטום משלו, נפרד מזה של האח שאול: תוך חודש תחזיר 20 אלף, ואחר כך חמשת אלפים שקלים מדי חודש במשך חצי שנה.

 

"שבועיים אחרי, לא הסתדר לי לארגן את הכסף ואמרתי לו. התקשרתי והוא בא ואמר - אם אתה לא תסתדר, אני לא ארצה כסף, אני אפוצץ את הכול. לא מעניין אותי כסף, אני אשלח אותך לטיפול נמרץ ואחרי זה גם אקח את הכסף. ואז הוא לקח אותי באוטו, אמר לי - תארגן לי עכשיו שלוש אלף ועוד שבוע-שבועיים תדאג לי לשאר. אמרתי לו - תן לי עד הבוקר".

 

קסטרו חזר הביתה, התקשר לאחיו וביקש 3,000 שקלים. "הסברתי לו שזה לירון והשבעתי אותו לא להגיד לאימא. פחדתי לספר למשפחה את האמת. כל פעם הייתי אומר משהו אחר, הם היו נלחצים. הם לא יודעים שזה התחיל מחמש אלף וקפץ לשלושים ואיך זה התגלגל".

מימין: עו"ד משה סוחמי, סנגורו של שאול פרץ, ועו"ד איתי נעמן מפרקליטות מחוז תל אביב (צילום: עופר עמרם) (צילום: עופר עמרם)
מימין: עו"ד משה סוחמי, סנגורו של שאול פרץ, ועו"ד איתי נעמן מפרקליטות מחוז תל אביב(צילום: עופר עמרם)
 

אחרי שבועיים קסטרו לקח ממקור אחר הלוואה של 2,000 שקלים בריבית כדי להחזיר לירון פרץ. אבל זה לא היה החוב היחיד, כמובן. "ירון אמר לי - שאול שמע שחזרת לעיר, הוא רוצה להרוג אותך, מה יש לך איתו?". אחרי שסיפר לו על המצב מול האח, קיבל מירון הבטחה: "אל תדאג, דיברתי איתו, הוא לא ייגע בך כל עוד אתה לידי, עד שלא תגמור איתי".

 

אבל עוד באותו יום שאול התקשר. "הוא אמר 'חזרת לאזור שלי, גבר? הוצאתי לך כרטיס לכיוון אחד' - וניתק". קסטרו ניסה לחייג בחזרה, ולא נענה.

 

חוקר: "מה הבנת מזה?"

קסטרו: "שהוא הוציא חוזה להרוג אותי".

 

הירי השני

ביום הבחירות המקומיות, 22 באוקטובר, עבד קסטרו כנהג ועצר להפסקה קצרה בבית. "ישבתי על ספסל, רכב נכנס. הגיעו שלושה אנשים, נעמדו מסביבי וחיכו. שאול התקדם אחריהם עם הקביים וצעק להם 'תיתנו לו'. הם התחילו להרביץ לי עד שהוא הגיע עם הקביים וגם הרביץ עד שנשברו לו הקביים עליי. אחרי זה לקחו אותי לרכב ונסענו לשכונת התקווה".

 

בדרך, לפי העדות, התקשר שאול לברר כמה עולים קביים. "ואז הוא ניתק ואמר - עכשיו גם את הקביים תשלם". ברחוב שתולים יצאו מהרכב. "שאול אמר - אני נותן לך את האפשרות לבחור, או ירייה אחת בברך או שתי יריות בבטן. הפעם זה לא יהיה קטן, יש לי רק תשע (הכוונה לאקדח 9 מ"מ – נכ"פ) עם כדורי דום-דום. אמרתי לו - אני לא בוחר".

 

ברחוב שתולים, המשיך להעיד קסטרו, הנהג ירד מהאוטו וחזר עם אקדח. "ואז הוא אמר 'אתה רואה? ריחמתי עליך, הבאתי עוד פעם (אקדח) קטן'. ועוד פעם אמר 'תבחר שתיים בבטן או אחד בברך'... עמדתי מולו, הוא ישב ואמר 'באותו מקום שאני נתתי לך כמו פעם שעברה אני אתן לך שתי יריות. ויש לך שבוע לדאוג לי לעשר אלף ואחרי זה נראה מה נעשה עם כל השאר... פעם הבאה זה יהיה בראש'".

 

הוא תיאר את השניות הארוכות והמבעיתות לפני שחטף כדור. "ואז הוא ירה... אבל הכדור הראשון לא שחרר לו, אז הוא פירק את המחסנית, הוציא את הכדור שנשאר בקנה, החזיר אותו למחסנית והטעין אותו עוד פעם, דרך אותו עוד פעם. ואז עוד פעם זה לא ירה. ואז עוד פעם הוציא את הכדור מהקנה, החליף בין הכדורים, שם את הכדור למעלה וירה רק ירייה אחת. הוא אמר לי 'אלוקים אוהב אותך', וזה פגע בשריר הרגל". החבורה הסתובבה ונסעה.

 

קסטרו הזעיק את מד"א ושוב שיקר בנוגע לפציעה. עוד באמבולנס קיבל שיחה משאול פרץ, שאמר לו לדבריו "'שאף אחד לא ידע מזה', עליי ועליו, ואני אמרתי לו - תהיה בטוח שכמו פעם שעברה אף אחד לא ידע. גם עכשיו אף אחד לא ידע".

 

הנסחט הסביר בעדותו ששאול "כאילו בדק דופק כדי לראות שלא דיברתי. אמרתי לו שבאו מלא שוטרים, אז הוא התקשר שוב פעם אחר כך, שאל 'נו מה השוטרים רוצים?' אמרתי - אל תדאג הכול בסדר. הוא אמר לי - אל תנתק, אז השארתי את הטלפון פתוח. הוא שמע מה אני מדבר עם השוטרים ואמרתי כאילו אופנוע פגע, עבר עם שני אנשים וירו בי".

 

קסטרו חשף גם חלק קטן מסערת הרגשות שבה היה. "פחדתי להעיד על שאול", הודה.

 

האימא מדברת

אבל אי-אפשר לשמור הכול בשקט. לחוקרי היחידה המרכזית (ימ"ר) של מחוז תל אביב הגיע מידע מודיעיני לגבי הירי בשכונת התקווה. צוות בילוש יצא לאזור וקלט את הרכב של החבורה המאיימת. שאול פרץ ואנשיו נלקחו לחקירה שעליה פיקח מפקד הימ"ר, ניצב-משנה גדי אשד.

ניצב-משנה גדי אשד, מפקד ימ"ר תל אביב (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
ניצב-משנה גדי אשד, מפקד ימ"ר תל אביב(צילום: מוטי קמחי)
 

אמו של קסטרו הגיעה לעקוב מקרוב אחר הדיונים בימי המעצר של שאול פרץ ואנשיו. נכונותה לספר למשטרה על ההתעללות שעבר בנה תרמה לחקירה. מעדותה עלה כי הבינה שבנה במצוקה, אבל הוא לא סיפר יותר מדי. כשאושפז בעקבות הירי הראשון, ביקש ממנה לא להגיע. "יש לו ארבעה ילדים והוא אמר להם - אין לי מה לתת לכם לאכול", היא חשפה.

 

קסטרו עצמו, שבתחילה לא היה מוכן להעיד משום שחשש לחייו, שינה את דעתו. התגובה הייתה איומים באמצעות שליחים גם כלפי בני משפחתו, לבל יעיד. אפילו הוצע לו לוותר על החוב, רק שלא יפתח את הפה בבית המשפט. כיום נמצאים בני המשפחה במקום מוגן.

 

נגד האחים שאול, יניב וירון פרץ הוגש ב-13 בנובמבר כתב אישום שמייחס להם בין היתר סחיטה באיומים, כליאה, תקיפה, חבלה, הדחה בחקירה ועוד. שאול נמצא בינתיים במעצר, ויניב כאמור בכלא. ירון במעצר בית, מתכחש לקשר עם אחיו וטוען שהוא מתרכז בלימודי תורה. אם לא יישבר לנוכח האיומים, קסטרו אמור להעיד במשפט ולהוביל את האנשים שהפכו את חייו לסיוט, סוף-סוף אל מאחורי סורג ובריח.

 

עו"ד ערן צלניקר מסר בשם עורכי הדין משה וחיים פרץ: "לעורכי הדין המוזכרים בכתבה לא היה שום חלק באירוע המתואר בכתב האישום. הם נתנו שירות משפטי כפי שנתבקשו על ידי מי מהצדדים. עורכי הדין מסרו עדות במשטרה ולא נמצא כל דופי במעשיהם. שרבוב שמם פוגע בשמם הטוב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האחים פרץ: ירון, יניב ושאול
מומלצים