שתף קטע נבחר

התעלל נפשית באשתו – וישלם 500 אלף שקל

שנים תקף גבר את אשתו פיזית, מינית ונפשית. השיא היה כשהכריח אותה לכתוב מכתב בן 32 עמודים שבו היא מתוודה כביכול על יחסיה עם גבר אחר. פסק דין תקדימי של העליון הבהיר: התעללות נפשית היא אלימות לכל דבר

סאגת גירושים ארוכה שעברה בשלוש ערכאות שיפוטיות הסתיימה לאחרונה בקביעה שלפיה גבר מתעלל ישלם לאשתו פיצוי של חצי מיליון שקל. החותמת הסופית ניתנה בפסק דין של שופט העליון אליקים רובינשטיין, שדחה את ערעורו של הגבר על גובה הפיצוי והדגיש שוב את הנזקים הפיזיים והנפשיים שגרם לגרושתו במהלך שנות נישואיהם.

 

פסקי דין מעניינים נוספים - בערוץ משפט ב-ynet:

 

בית המשפט קבע שחומרת הפגיעות צריכה להשתקף בגובה הפיצוי, ושהמסלול הנזיקי משלים את המסלול הפלילי. על פי השופט רובינשטיין, פסיקת פיצויים מוגברים על ידי בתי המשפט בגין כאב וסבל תסייע ככלי במלחמה למיגור האלימות.

 

מדובר במקרה קשה במיוחד של בני זוג והורים לשלושה ילדים. האישה הגישה תביעה נגד הבעל ובה גוללה מסכת אכזרית של התעללות נפשית ואלימות פיזית, מילולית ומינית שנמשכה לאורך שנים. בין היתר, כפה עליה הבעל לכתוב מכתב בן 32 עמודים ובו "הודתה", כביכול, שקיימה קשר אינטימי עם גבר זר. לאחר מכן, ובתום שמונה שנות נישואים, עזב הבעל לבסוף את האישה ואת הילדים.

השופט אליקים רובינשטיין. גרימת פציעות נפשיות (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
השופט אליקים רובינשטיין. גרימת פציעות נפשיות(צילום: אוהד צויגנברג)

האישה הגישה לבית משפט לענייני משפחה תביעות שונות ובכללן תביעה נזיקית, שבמסגרתה טענה כי על הבעל לפצותה בגין הסבל שעברה בשל ההתעללות רבת השנים. תביעתה התקבלה אבל נפסק לה פיצוי של 50 אלף שקל בלבד. האישה ערערה לבית המשפט המחוזי בירושלים, שהגדיל את סכום הפיצוי לחצי מיליון שקל. הפעם היה זה תורו של הבעל לערער לעליון.

 

העליון קבע כאמור שאין חולק על כך שהאישה הוכיחה שהותקפה על ידי הבעל במשך השנים, ושהוא התעלל בה נפשית – כשהשיא היה בכפיית המכתב. הן על פי הדין הישראלי והן על פי הדין העברי, הבעל חייב בכבודה של אשתו, ואילו המעשים שהוכחו מהווים פגיעה אנושה באוטונומיה של האישה, רמיסת כבודה, גרימת חבלות גופניות וחמור מזה - גרימת פציעות רגשיות.

 

התעללות נפשית – אלימות לכל דבר

מדובר בפסק דין תקדימי של העליון, המנחה את הערכאות שמתחתיו לפסוק פיצויים בסכומים גבוהים נגד בני זוג שהתעללו בבנות זוגם.

מדובר בחיזוק משמעותי למגמה הרווחת לאחרונה בבתי המשפט לענייני משפחה, שלפיה התעללות נפשית וכלכלית מוגדרות על ידי השופטים כאלימות לכל דבר ועניין.

 

פסק הדין החדש קובע לראשונה שגם התעללות נפשית שגורמת "רק" לנזקים של עוגמת נפש וסבל לבת הזוג, היא אלימות לכל דבר ועניין, והדרך למגר אותה היא באמצעות פיצויים בסכומי עתק נגד בן הזוג המתעלל. זאת, ללא כל קשר לעונש שיקבל בן הזוג המתעלל - או לא יקבל - במישור הפלילי.

 

לאור העובדה שפסקי דין של בית המשפט העליון מחייבים ומנחים את הערכאות שמתחתיו, טוב יעשו בתי המשפט לענייני משפחה אם יאמצו פסיקה תקדימית זו כ"מגדלור" וייפסקו בעתיד פיצויים עונשיים נגד בני זוג מתעללים גם במקרים נוספים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
 צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
צילום: משרד סידי ושות'
עו"ד רועי סידי
צילום: משרד סידי ושות'
מומלצים