שתף קטע נבחר

צילום: AP

ארונו של אריאל שרון הוצב ברחבת הכנסת

אזרחי ישראל נפרדים מראש הממשלה לשעבר. מחר בבוקר יתקיים טקס אשכבה בכנסת, ובשעה 14:00 ייקבר שרון בגבעת הכלניות לצד רעייתו לילי. "אריק היה בראש ובראשונה לוחם ומפקד, מגדולי המצביאים שקמו לעם ישראל בזמן החדש", ספד לו ראש הממשלה בנימין נתניהו

במשכן הכנסת ובישיבת הממשלה, בחוות השקמים וברחובות - מדינת ישראל נפרדת היום (א') מראש הממשלה לשעבר אריאל שרון. ארונו הוצב ברחבת משכן הכנסת, ושם חולקים לו אזרחים כבוד אחרון. מחר בבוקר יתקיים טקס אשכבה במתחם, ובשעה 14:00 ייקבר שרון לצד רעייתו לילי בגבעת הכלניות, סמוך לחוות השקמים.

 

מותו של אריאל שרון ב-ynet:

לילי אמרה: כאן ניקבר, בגבעת הכלניות

אהבה, שנאה: אבי ההתנחלויות - וההתנתקות

 

"אריק היה בראש ובראשונה לוחם ומפקד, מגדולי המצביאים שקמו לעם ישראל בזמן החדש", ספד לו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנשא דברים בפתח ישיבת הממשלה. "בכל תפקידיו אריק תרם למדינת ישראל וככל שיכל גם לביטחונה. כך עשה גם כראש הממשלה. הוא מייצג את דור הלוחמים היהודים שקמו לעמנו עם חידוש עצמאותנו. הוא היה קשור לאדמה והראה שצריך להגן עליה, והבין מעל הכול שאנו צריכים להגן על עצמנו בכוחות עצמנו. אני מאמין שזכרו יישמר כאחד המנהיגים הבולטים והמפקדים הנועזים בלבו של עם ישראל".

 

ח"כ ראובן ריבלין (הליכוד ביתנו) הודה כי בינו ובין שרון שררו מחלוקות, והסביר כי ראש הממשלה נהג ליישב אותן באמצעות שיחה עם רעייתו. "הם אהבו לדבר על הגשם, על הטלאים ועל העגלים, וכשהייתי מרגיז אותו הוא היה אומר לי: 'תן לי לדבר עם נחמה, היא תרגיע את המצב'". לדבריו, "כל אחד על פי דרכו חושב איך להביא לביסוסה של מדינת ישראל וגם בחילוקי דעות אנחנו צריכים לשמור על ההבנה שהמטרה היא של כולנו. כאשר ראש הממשלה ה-11 מוטל לפנינו בדרכו האחרונה, אלה רגעים שבהם צריך להתאחד עם המת ולא ליצור מחלוקות שלא ניתנות לגישור".

ארונו של שרון נישא ברחבת הכנסת, הבוקר (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
ארונו של שרון נישא ברחבת הכנסת, הבוקר(צילום: אוהד צויגנברג)
 

 (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
(צילום: אוהד צויגנברג)

נשיא המדינה מניח זר זיכרון (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
נשיא המדינה מניח זר זיכרון(צילום: גיל יוחנן)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

אהוד אולמרט מול ארונו של שרון (צילום: EPA) (צילום: EPA)
אהוד אולמרט מול ארונו של שרון(צילום: EPA)

דורון מירושלים עמד שעה ארוכה מול הארון. "כבחור צעיר ראיתי בו גיבור ישראל", סיפר. "לנגד עיניי עמדו פעולותיו בסיני ובמלחמה שכולנו חייבים לו עליה. אני לא יודע מה קרה לו אחר כך. איך זה שאנשים כל כך חזקים, כל כך אוהבי ישראל, מגיעים לכאן, משכן הכנסת, ומשתנים כל כך, אבל אני דן אותו לכף זכות". שירלי, שהגיעה אף היא מירושלים, הוסיפה כי "הוא היה איש גדול מבחינת המעשים שעשה. גנרל גדול שעשה הרבה למען ארץ ישראל".

 

 

"לקח לי זמן לרכוש את אמונו, אבל כשאתה רוכש את אמונו אתה מקבל גיבוי בצורה בלתי רגילה", סיפר באולפן ynet ישראל מימון, מזכיר הממשלה בתקופתו של שרון. "אנשים הלכו אחריו באותה מידה שאנשים הלכו אחריו בשדה הקרב וסמכו עליו". חברת הכנסת לשעבר רוחמה אברהם הוסיפה כי "האיש הזה בנה את מדינת ישראל. הרגשתי את הביטחון שעם אריק אפשר ללכת קדימה". דני דיין, יו"ר מועצת יש"ע בעבר, ביקר את תוכנית ההתנתקות ואמר כי הוא "מעדיף מנהיגות צ'רצ'יליאנית ואריאל שרון הפגין במשך הרבה שנים מנהיגות כזו. לצערי, בשנים האחרונות הוא הפגין מנהיגות דה-גולית, מנהיגות של נסיגה אחורה, אבל שרון הציל את חיי מדינת ישראל פעם אחת, ועל זה ייזכר בהיסטוריה היהודית".

 

הכניסה לישיבת הממשלה, הבוקר (צילום: נועם 'דבול' דביר) (צילום: נועם 'דבול' דביר)
הכניסה לישיבת הממשלה, הבוקר(צילום: נועם 'דבול' דביר)
 

עומדים לזכרו. ישיבת הממשלה, הבוקר (צילום: אוליבייה פיטוסי) (צילום: אוליבייה פיטוסי)
עומדים לזכרו. ישיבת הממשלה, הבוקר(צילום: אוליבייה פיטוסי)

שרת המשפטים ציפי לבני הוסיפה כי "לדבר על אהבה מהבית שממנו באתי זה כמעט דבר שאסור היה לעשות, אבל גיליתי את זה בדיעבד. אני מוצאת את עצמי מתגעגעת לבן אדם, לחיוכים שלו, לחצי-ציניות. הייתי רוצה לשתף אותו בדברים שקורים". לדבריה, "היכולת שלו לקבל החלטה, להסתכל בעיניהם של תומכיו ולומר: 'זה מה שהחלטתי, זה מה שנכון לישראל, תתקפו אותי, אל תגעו באף אחד אחר' - זה בעיניי דבר שראוי להערכה".

 

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שהחליף את שרון לאחר אשפוזו, סיפר כי "בסביבות השעה 23:00 ישראל התקשר אליי, בזמן שהיועץ המשפטי לממשלה על הקו, והוא אמר שהרופאים נתנו חוות דעת שלפיה מצבו של שרון לא טוב ולפי החוק אני אקבל את הסמכויות". לדבריו, "לאריק היה חוש הומור. הוא היה לפעמים מלטף, לפעמים באמצעות הערה הומוריסטית מעביר לך מסר. הכרנו 40 שנה, לא יום ולא יומיים".

 

"האיש הזה היה נועז", סיפר יו"ר קדימה שאול מופז. "הוא היה יוזם, לא היה מוכן שיובילו אותו. הוא הכתיב, הוא קבע, ומעל הכול ביטחון ישראל היה חשוב לו. אצלו כן היה כן ולא היה לא, לא היו מריחות. אני חושב שהחותם שהוא השאיר בתולדות ישראל הוא חותם מאוד משמעותי". 

שרון וחיים בר לב, מלחמת יום כיפור (צילום: AFP) (צילום: AFP)
שרון וחיים בר לב, מלחמת יום כיפור(צילום: AFP)

שרון ונכדו רותם (צילום: שאול גולן, "ידיעות אחרונות") (צילום: שאול גולן,
שרון ונכדו רותם(צילום: שאול גולן, "ידיעות אחרונות")
שרון ובן גוריון, 1971 (צילום: לע"מ) (צילום: לע
שרון ובן גוריון, 1971(צילום: לע"מ)

גלעד שרון ומשפחתו בגבעת הכלניות (צילום: גטי אימג'בנק) (צילום: גטי אימג'בנק)
גלעד שרון ומשפחתו בגבעת הכלניות(צילום: גטי אימג'בנק)

שרון ויצחק רבין, 1975 (צילום: MCT) (צילום: MCT)
שרון ויצחק רבין, 1975(צילום: MCT)

אתמול בשעה 14:45, שעה לאחר מותו של שרון, התייצב בנו גלעד מול המצלמות והודה לאנשי הצוות בבתי החולים שיבא והדסה עין כרם, שטיפלו באביו במשך שמונה שנים. "זהו. הוא הלך. הוא הלך כשהוא החליט ללכת. אנחנו חייבים תודה להמונים בארץ ובעולם שהתפללו לשלומו", אמר.

 

לטקס האשכבה הממלכתי ברחבת הכנסת יגיעו כל ראשי המדינה וכן אורחים רבים מחו"ל, בהם סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר וכן ראש ממשלת צ'כיה ושר החוץ הגרמני. ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לנאום וכך גם נשיא המדינה שמעון פרס, שני נציגים של המשפחה, ביידן ובלייר.

 

בתום הטקס ייצא מסע ההלוויה בשיירה צבאית לעבר חוות שקמים. בדרכו לחווה יעצרו כלי הרכב בלטרון, שם ייערך כינוס מיוחד של פורום מטכ"ל. בשעה 14:00 יתקיים טקס קבורה צבאי בחלקת הקבר, ואליו ייכנסו רק קומץ בני משפחה ומכרים קרובים. הציבור הרחב יוכל להגיע למתחם, אך לא תתאפשר הגעה בכלי רכב פרטיים, ולרשות הקהל יעמדו חניונים והסעות במכללת ספיר ובקיבוץ דורות.

חפירת חלקת הקבר בגבעת הכלניות (צילום: גדי קבלו) (צילום: גדי קבלו)
חפירת חלקת הקבר בגבעת הכלניות(צילום: גדי קבלו)
    

 (צילום: gettyimages, דובר צה"ל, AFP) (צילום: gettyimages, דובר צה
(צילום: gettyimages, דובר צה"ל, AFP)

שרון, בן 85 במותו, היה ראש ממשלת ישראל בשנים 2006-2001 ואחד המצביאים הבולטים בתולדות המדינה. הוא השתחרר מצה"ל בדרגת אלוף, היה ממייסדי תנועת הליכוד וכיהן במספר רב של תפקידים בממשלה.

 

שעות ספורות לאחר ההודעה מבית החולים, ספד לשרון נשיא המדינה וכינה אותו "מנהיג גדול ונועז, מצביא משכמו ומעלה". פרס,

שותפו של שרון במפלגת קדימה ויריבו הפוליטי בשנים שקדמו לכך, הוסיף כי הוא "ייזכר לעולם כמנהיג ייחודי בתולדות עמנו. אריק היה איש משפחה למופת, הוא ראה בישראל כמשפחתו המורחבת. הוא יחסר לי מאוד. אריק, מהאדמה באת ולאדמתך אתה חוזר, ועל מצחך פלדת ניצחונות וזהב תקוות". 

 

נשיאי ארצות הברית בעבר ובהווה הגיבו אף הם למות ראש הממשלה הישראלי לשעבר בהודעות אבל מיוחדות. "הוא היה גיבור לדורות ושותף בחיפוש אחר ביטחון לארץ הקדושה ומזרח תיכון טוב יותר של שלום", כתב ג'ורג' בוש בהודעה משותפת לו ולרעייתו לורה. "היה לי הכבוד להכיר את האיש האמיץ הזה ולקרוא לו חבר. הוא יחסר לנו מאוד", הוסיף.

 

בואו לכתוב דברי זיכרון לשרון באתר זיכרונט

 

 

בהכנת הידיעה השתתפו נועם (דבול) דביר, מורן אזולאי, אחיה ראב"ד ויואב זיתון. צילום: אלי מנדלבאום
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים