שתף קטע נבחר

קרי מזהיר: בידוד ישראל יסכן את כלכלתה

מזכיר המדינה האמריקני הזהיר בדאבוס מפני ההשלכות שיהיו לכישלון השיחות עם הפלסטינים: "כלכלת ישראל היא פלא מרשים, אך הביטחון המידרדר והגברת הבידוד עלולים לסכן זאת". הוא הוסיף: "ישראל צודקת בסירובה לסגת מהגדה לפני שתבטיח שזו לא תהפוך לעוד עזה". נתניהו נשאל על הבקעה וענה: "לא אפנה אף ישראלי"

מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, הזהיר הערב (יום ו') את ישראל מפני ההשלכות העלולות להיות לבידוד בינלאומי על כלכלתה. בכינוס הכלכלי העולמי בדאבוס שבשבוויץ אמר קרי: "כלכלתה של ישראל היא פלא מרשים, אך הסביבה הביטחונית המידרדרת והבידוד החברתי ההולך וגובר שעשוי להתלוות אליו עלולים לסכן את השגשוג הזה". ראש הממשלה בנימין נתניהו הדגיש בתום פגישה עם קרי, אותה הגדיר "טובה מאוד", כי לא יפנה יישובים מבקעת הירדן. הוא נשאל על הבקעה וענה כי "לא אפנה אף יישוב, לא אעקור אף ישראלי מביתו".

 

עוד חדשות ב-ynet:

 

כשברקע עדיין מהדהדת הביקורת של שר הביטחון משה יעלון, שאמר כי קרי "משיחי ואובססיבי" על רקע ניסיונו לקדם את התהליך מול הפלסטינים, אמר קרי כי מאמציו שווים את השקעת הזמן והאנרגיה. "הסיבה לכך שאנחנו כל כך מחויבים למציאת פתרון היא פשוטה: משום שהתועלת של הצלחה והסכנה של כישלון עצומים לארה"ב, לעולם, לאזור - וחשוב מכול - לישראלים ולפלסטינים".

 

מזכיר המדינה קרי בדאבוס (צילום: AP) (צילום: AP)
מזכיר המדינה קרי בדאבוס(צילום: AP)

 

קרי התייחס במרומז לפרטי הסכם המסגרת שהוא צפוי לחשוף בסוף החודש בירדן, ואמר: "הפלסטינים צריכים לדעת שבסופו של דבר השטח שלהם יהיה חופשי מחיילים ישראלים - הכיבוש יסתיים". עם זאת, הוא התייחס גם לסידורים הביטחוניים: "הישראלים, בצדק, לא ייסוגו עד שהם יידעו שהגדה המערבית לא תהפוך לעוד עזה".

 

קרי הזהיר את הפלסטינים כי סבב השיחות הנוכחי עלול להיות הסיכוי האחרון שלהם להשיג פתרון באמצעות משא ומתן בעתיד הנראה לעין. "אם הפלסטינים לא יצליחו להשיג מדינה כעת, אין ערובה לכך שהם יעשו זאת בעתיד הקרוב. אם השיחות ייכשלו הפלסטינים לא יהיו קרובים יותר למצב שבו הם אדונים לגורלם ולא יהיו קרובים יותר לפתור את משבר הפליטים".

 

ראש הממשלה נתניהו עם מזכיר המדינה בשוויץ (צילום: קובי גדעון, לע"מ) (צילום: קובי גדעון, לע
ראש הממשלה נתניהו עם מזכיר המדינה בשוויץ(צילום: קובי גדעון, לע"מ)

 

קרי ניסה להציג חזון אופטימי לעתיד: "תארו לכם שבזמן הזה בשנה הבאה אנשי עסקים פלסטינים ומנהיגי הממשלה של מדינת פלסטין יוכלו להציג את הצעותיהם למשקיעים הגדולים בעולם (בכינוס הבא בדאבוס)". הוא פנה גם לציבור הישראלי: "עבור ישראל, פירות השלום יהיו

עצומים ואולי אפילו משמעותיים יותר". הוא הביע תקווה ש-20 מדינות ערב שכעת מסרבות להכיר בישראל ולסחור עמה ישנו את המדיניות שלהן כשיראו צעדים מוחשיים לעבר להסדר קבע.

 

מזכיר המדינה האמריקני פנה לשני הצדדים בסכסוך: "הגיע הזמן שעמי האזור יהיו ידועים במה שהם יוצרים, ולא בשל הסכסוך". הוא אמר כי ביטחון ישראל הוא הסוגיה החשובה ביותר שיש לטפל בה כדי להביא להצלחת המשא ומתן: "ישראל צריכה להיות חזקה כדי לעשות שלום, אבל אנחנו מאמינים גם שהשלום יעשה את ישראל חזקה יותר. אי אפשר יהיה לעשות שלום כל עוד צרכיה הביטחוניים של ישראל לא יזכו למענה".

 

Read this article in English

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
ג'ון קרי בדאבוס. "ביטחון ישראל - הסוגיה הכי חשובה"
צילום: AFP
מומלצים