שתף קטע נבחר

תקופת היובש: "בצורת חמורה בצפון הארץ"

באזורים רבים שברה כמות הגשם שירדה בינואר שיאים שליליים, ברמת הגולן לא התמלאו אפילו 20 אחוזים מהמאגרים והחקלאים במצוקה קשה: "מצב כזה יכול להביא לייבוש מטעים"

מטאורולוגים וחקלאים חולקים בשבועות האחרונים יגון משותף: מיעוט גשמים. היובש ומזג האוויר הבהיר נחשבים בקרב החזאים למשעממים ומדכאים, אבל עבור חקלאים זאת כמובן מכה של ממש. תקופה שכזו כרוכה הן בעלויות כספיות שנובעות מהצורך בהשקיה יזומה והן בסיכון לפגיעה בפרי הגדל. "מה שקורה החורף בצפון הארץ זאת בצורת חמורה", פוסק המטאורולוג ד"ר ברוך זיו.

 

 


 

התופעה מוגדרת "בצורת חקלאית", ומשמעותה היא שפריסת הגשם לא אחידה. בעוד בדרום הארץ קרובה כמות המשקעים שירדה בחורף 2013/4 לממוצע השנתי, בצפון הנתונים עגומים למדי. "לפחות עד אמצע השבוע הבא לא רואים מערכת חורפית", מסביר ל-ynet צחי וקסמן, חזאי "מטאו טק".

יבש בשדות הנגב (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
יבש בשדות הנגב(צילום: רועי עידן)

 (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
(צילום: רועי עידן)

 (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
(צילום: רועי עידן)

 (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
(צילום: רועי עידן)
 

כך למשל, ממוצע המשקעים לחודשים נובמבר-פברואר בצפת עומד על על 450 מ"מ, אבל השנה ירדו בתקופה זאת רק 280. בחיפה הממוצע הוא 400 מ"מ אבל עד כה ירדו רק 240 מ"מ. בתל אביב הממוצע הוא 400 והשנה ירדו רק 260 מ"מ. במקביל, באר שבע הגיעה לממוצע התקופתי (120 מ"מ), וגם ירושלים מתקרבת אליו (290 לעומת 320 מ"מ).

 

ד"ר זיו: "בדרום, בזכות אירוע הגשם של דצמבר ועוד כמה אירועים קטנים, ירדה בכמה מקומות כל הכמות השנתית. אני עוסק במחקר של פרקי יובש ארוכים, ואנחנו מזהים דפוס של חצי ים תיכון יבש ובחצי השני גשם. יש גם קורלציה עם מזג האוויר בקליפורניה: גם שם הם סובלים לאחרונה ממזג אוויר חם ויבש".

הממטרות פועלות בעמק החולה  (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
הממטרות פועלות בעמק החולה (צילום: אביהו שפירא)

החקלאי עופר פושקו  (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
החקלאי עופר פושקו (צילום: אביהו שפירא)

יבש בירדן (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
יבש בירדן(צילום: אביהו שפירא)
 

החזאי וקסמן מדגיש שבאזורים רבים שברה כמות הגשם שירדה בינואר שיאים שליליים בהיסטוריית המדידות: "החלוקה של הגשמים לא הייתה שווה, התפרוסת לא מאוזנת, והמשקעים ירדו בבת אחת בפרק זמן קצר. באופן יחסית דומה, גם בסן פרנסיסקו ירדה עשירית מכמות הגשם שצריכה לרדת שם עד עכשיו, המצב שם אפילו גרוע מכאן. ומנגד, במזרח ארצות הברית נרשם מזג האוויר המושלג זה הרבה שנים".

 

על הנזק שנגרם לחקלאות מעיד מנהל תחום הדרים במשרד החקלאות, שוקי קנוניץ, שטוען שבהיעדר גשם, ובמקביל יש טמפרטורות גבוהות, פרות ההדר מבשילים: "בתקופה ארוכה כמו עכשיו, חודש וחצי בלי גשם, הפרי מגיע לשיא הבשלתו מהר יותר מהתכנון של החקלאי, וזמן השיווק נפגע. רק כשיורד גשם אפשר להשאיר את הפרי על העץ ולווסת את הקטיף לפי הדרישות בשוק".

 

מנהל ענף הפירות במועצת הצמחים, משה ברוקנטל, מוסיף שמאגרי המים ברמת הגולן ובגליל לא התמלאו: "ברמת הגולן לא התמלאו אפילו 20 אחוזים מהמאגרים. הבעיה של החקלאים שם היא שאם הם יתחילו להשקות עכשיו במי המאגרים ולא יירד גשם בקרוב - אז הם לא יוכלו להמשיך להשקות בהמשך השנה. מצב כזה יכול להביא לייבוש מטעים".

 

לדבריו, מחדרה ועד אשקלון הבעייה פחותה, כי שם הרוב משקים במים שפירים (תרכובת מים מותפלים עם מי תהום): "להערכתי לא יהיו קיצוצים במכסות המים עבור מי שמשקה במי קולחין, אבל אולי יקצצו בכמויות למי שהשקה במים שפירים. לדעתי, אם לא יהיו 4-3 אירועי גשם בקרוב זה יתבטא בעלויות כספיות גבוהות למגדלים בדרום, ובגולן תהיה להם בעיה באספקת המים".

 

גם בתחום גידולי השדה יש הבחנה ברורה בין הנעשה בצפון לבין דרום הארץ. בישראל מגדלים מדי שנה כמיליון דונם חיטה, שליש מגידולי השדה במדינה. כמחצית מהגידולים, נמצאים דרומית לקריית מלאכי. בעוד שבדרום כמויות הגשמים השיגו עד כה את הממוצע הרב שנתי, הרי שבצפון הגיעו רק ל-30-40 אחוז.

 

"האזורים המסתמנים כבעייתיים הם מזרח עמק יזרעאל ומערב עמק בית שאן", אומר מנכ"ל ארגון עובדי הפלחה, אורי נעמתי. "באזורים האלה יש כבר עשרות אלפי דונמים של חיטה שניזוקו ללא תקנה". לדבריו, הנזקים מגיעים בשל זה למיליוני שקלים, אולם המספרים עדיין לא סופיים. "יש נזקים גם בשדות של שעורה, או חציר מסוג בקיה ותלתן, אבל אלה גידולים מעט יותר עמידים. הנזק העיקרי הוא לחיטה", הוא מבהיר.

 

עם זאת, הנזק לא אמור להשפיע על מחיר החיטה, בשל הכמות הקטנה יחסית של חיטה המגודלת בארץ (150 אלף טון חיטה מגודלים בישראל, הצורכת יותר ממיליון טונות בשנה). מחירי החיטה נקבעים בבורסה בארה"ב, ללא קשר למצב הגשמים בארץ.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביהו שפירא
ממטרות בעמק החולה
צילום: אביהו שפירא
מומלצים