שתף קטע נבחר

חורף חם

88 מדינות, 3,000 ספורטאים ו-17 ימי תחרות. אולימפיאדת החורף בסוצ'י יוצאת לדרך וחמשת הנציגים הישראלים כבר מתחממים. המחליקה האמנותית אניה דוידוביץ': "שמחים לייצג את ישראל, המטרה היא לעלות לגמר"

בסמוך לחופי הים השחור, בדרום מזרח מחוז קרסנודאר, ייצא לדרך מחר אירוע הספורט הגדול של התקופה הקרובה - אולימפיאדת החורף ה־22 בעיר סוצ'י שברוסיה.

 

ynet ספורט ברשתות החברתיות:

 

אל תוך האצטדיון האולימפי "פישט" (נקרא על שם ההר הסמוך), יצעדו בטקס הפתיחה מחר קרוב ל-3,000 ספורטאים מ-88 מדינות, שייקחו חלק ב-17 ימי התחרויות ב-98 אירועי ספורט שונים.

 

ליטושים אחרונים לפני טקס הפתיחה (צילום: GettyImages) (צילום: GettyImages)
ליטושים אחרונים לפני טקס הפתיחה(צילום: GettyImages)

 

ישראל אינה ידועה כמעצמת ספורט חורף, ואת ימי השלג במחוזותינו אפשר לספור על כף יד אחת, אבל עדיין תהיה לנו שם נציגות של חמישה ספורטאים, בדיוק כמו המשלחת לסולט לייק סיטי 2002 וטורינו 2006.

 

הפעם הראשונה שבה ישראל לקחה חלק באולימפיאדת החורף הייתה בלילהאמר 1994 עם המחליק מיכאל שמרקין, ומאז הענף המסורתי שבו יש לה נציגות הוא החלקה אמנותית. גם הפעם יש לישראל שלושה נציגים בענף: אלכסיי ביצ'נקו בסולו גברים ואנדראה (אניה) דוידוביץ' ויבגני קרסנופולסקי בזוגות.

 

מיכאל שמרקין. הנציג הראשון של ישראל באולימפיאדת החורף (צילום: איי פי)
מיכאל שמרקין. הנציג הראשון של ישראל באולימפיאדת החורף(צילום: איי פי)

 

יבגני בן ה-25 עלה לארץ בגיל שלוש מאוקראינה ונקלט עם משפחתו בקריית-שמונה. משם הוא היה קופץ למטולה להתאמן ובין לבין גם השלים שירות צבאי מלא. רק בשמונת החודשים האחרונים הוא החל להתחרות באופן מקצועי ועשה זאת עם אניה בת ה־16, יהודייה שנולדה בברלינגטון שבארה"ב להורים שגרו בעבר בישראל. יבגני ואניה הגיעו לשיאם באליפות אירופה האחרונה, שם דורגו במקום השביעי.

 

"אנחנו מאוד שמחים לייצג את ישראל", אמרה דוידוביץ'. "המטרה שלנו באולימפיאדה היא להחליק הכי טוב שאנחנו יכולים ולעלות לשלב הסופי, שזה הגמר. המינימום הוא להתברג במקום ה-16 והמקסימום במקום העשירי".

 

קרנופולסקי ודוידוביץ' בפעולה (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
קרנופולסקי ודוידוביץ' בפעולה(צילום: אורן אהרוני)
 

 

השניים מתאמנים ב"בית הקרח" בניו-ג'רזי תחת הדרכתו של גנאדי קרסיניצקי, שהיה בעברו פעמיים אלוף העולם לנוער. הכוריאוגרפית שלהם היא גלית חייט, שאף היא ייצגה את ישראל במספר אולימפיאדות.

 

קרסנפולסקי אמר: "אנחנו משקיעים המון המון עבודה במשך שעות על גבי שעות, כל יום. אנחנו נותנים 100 אחוז מעצמנו, ואני מקווה שנצליח להביא את זה לידי ביטוי גם באולימפיאדה ושנגיע הכי רחוק שאנחנו יכולים".

 

אלכסיי ביצ'נקו. שיחת הטלפון מבוריס חייט טרפה את הקלפים (צילום: AP) (צילום: AP)
אלכסיי ביצ'נקו. שיחת הטלפון מבוריס חייט טרפה את הקלפים(צילום: AP)

 

גם ביצ'נקו (26) הוא יליד אוקראינה, מדינה שאותה ייצג עד 2010. באותה שנה החליט לפרוש מהחלקה אמנותית, אבל בעקבות טלפון מיו"ר איגוד ההחלקה הישראלית בוריס חייט החליט לחזור בו. הוא עלה לישראל וקיבל אזרחות בזכות אמו היהודייה.

 

ביקנוב: "בעולם רואים אותי כישראלי, לא רוסי"  

משתתף נוסף הוא וירג׳יל ואן דה-פוט, מתחרה בסקי אלפיני, שישתתף במקצים של סלאלום וסלאלום ענק. דה-פוט אמנם מייצג את ישראל, אך חי בצרפת, שם יש תנאים שמאפשרים לו להתאמן. אז מה הזיקה שלו למדינה? אמו סופי נולדה כאן, אך כבר בגיל שנה עזבה עם הוריה לבלגיה.

 

ולדיסלב ביקנוב יסגור את המשלחת בהחלקה מהירה במסלול קצר, שם ישתתף במרחקים של 500, 1,000 ו-1,500 מטר. ביקנוב מסומן כספורטאי הישראלי שמועמד להגיע הכי רחוק בסוצ'י, עם העפלה לרבע גמר ואולי יפתיע ויגיע גם לחצי הגמר.

 

ביקנוב. חצי גמר יהיה הישג ענק (צילום: גטי אימג'ס) (צילום: גטי אימג'ס)
ביקנוב. חצי גמר יהיה הישג ענק(צילום: גטי אימג'ס)

 

ביקנוב בן ה-25 מתאמן בהולנד עם הנבחרת המקומית, אבל את ילדותו עשה בקריית-שמונה ושירת בצבא כספורטאי מצטיין. באליפות אירופה האחרונה הוא סיים עשירי בכל המקצים, תוצאה מאכזבת יחסית, אבל שנה קודם לכן הוכיח שהוא מסוגל להרבה יותר, כשבמקצה ל-1,500 מ' דורג במקום החמישי והיה מרחק נגיעה מהמדליה.

 

"הרמה שלי באימונים עלתה מאוד בזמן האחרון", סיפר ביקנוב לפני שעלה על הטיסה לסוצ'י. "הציפייה האישית שלי היא להיות בטופ-15 באחד המקצים. בשבילי לייצג את ישראל זה הכל. אף פעם לא הרגשתי כאילו אני משהו אחר".

 

ביקנוב. "אף פעם לא הרגשתי שאני לא ישראלי" (צילום: אלכס סלזניוב) (צילום: אלכס סלזניוב)
ביקנוב. "אף פעם לא הרגשתי שאני לא ישראלי"(צילום: אלכס סלזניוב)

 

ביקנוב, שזכה בכבוד לשאת את הדגל בטקס הפתיחה, מודע לטענות באשר לזיקה הרופפת של חברי המשלחת לישראל והוא דוחה אותן על הסף: "גדלתי והתחלתי את הספורט הזה בארץ, וכולם בעולם רואים אותי כישראלי ולא כרוסי או משהו אחר. רק בישראל יש את הדיבורים האלה".

 

אז את הדיבורים הוא שם בצד ועכשיו הראש שלו מרוכז כולו בתחרות: "יש בי התרגשות גדולה לקראת המשחקים האולימפיים. בא לי כבר להגיע לרגע של המרוץ ולראות מה אני מסוגל מול הטובים ביותר בעולם. זהו רגע השיא שלהם ושלי בארבע שנים האחרונות".

 

שקלאר. "לא מצפים למדליות" (צילום: יועד כהן) (צילום: יועד כהן)
שקלאר. "לא מצפים למדליות"(צילום: יועד כהן)

 

ראש המשלחת הישראלית לסוצ'י הוא ולדימיר שקלאר, נציג ענפי החורף בוועד האולימפי. השבוע הוא נשמע חגיגי במיוחד: "מדובר במשלחת איכותית ביותר. מדובר בספורטאים שרק לפני שבועיים היו בגמרים של אליפות אירופה ובמחליק מהיר שכבר עשה תוצאה מיוחדת. שלושתם נמנים עם הצמרת העולמית בענפים שלהם".

 

על המטרות אמר שקלאר: "לאולימפיאדה לא נוסע כל אחד, רק 20 עד 30 הטובים בעולם. בסקי משתתפים קצת יותר, וזה כבר הישג בפני עצמו. המטרה שלנו היא שמישהו ייכנס לגמר. על מדליות אנחנו לא מדברים, כי צריך להיות ריאליים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים