שתף קטע נבחר

עבר בקריאה ראשונה: מעסיקים יחשפו שכר העובדים

מליאת הכנסת אישרה הצעת חוק שתחייב לאסוף ולפרסם את נתוני השכר במקומות שמעסיקים יותר מ-100 עובדים ועובדות. המטרה: לצמצם את פערי השכר של נשים לעומת גברים בתפקידים זהים באותם מקומות עבודה

מליאת הכנסת אישרה הערב (ג') בקריאה ראשונה את הצעת החוק שנועדה לסייע בהתמודדות עם אפליית נשים בשכר לעומת גברים המועסקים באותו תפקיד באותו מקום עבודה. זאת באמצעות חיוב המעסיקים לאסוף ולפרסם בגלוי נתוני שכר של עובדים ועובדות. האישור התקבל פה אחד.

 

 

הצעת החוק הוגשה על ידי ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בתמיכת קבוצת חברי כנסת. לביא מציעה להרחיב את חוק שכר שווה ולצמצם את פערי שכר בין המגדרים, באמצעות הרחבת החובות של המעסיקים הקבועות היום בחוק לגבי איסוף, עיבוד ופרסום נתונים. בדרך זו החוק אמור להגביר את שקיפות המידע.

 

ההצעה מחייבת מעסיקים של למעלה מ-100 עובדים, לאסוף נתונים על העובדים והעובדות לפי שכר ומגדר, לקיים דיון אחת לשנה בממצאי הנתונים שנאספו ואם יימצאו פערי שכר בין המגדרים - לפעול לצמצומם. איסוף הנתונים ייעשה באופן שיקבע שר הכלכלה בתקנות. 

 

עוד נקבע בהצעה, שהמעסיק המחויב לפי דין לפרסם מידע או לדווח על שכר העובדים ונושאי המשרה אצלו, יכלול בפרסום או בדיווח התייחסות למגדר העובד או נושא המשרה. כמו כן מוצע להוסיף את החברות הממשלתיות לרשימת הגופים הציבוריים שחייבים באיסוף, עיבוד ופרסום של מידע לפי מגדרי העובדים.

 

"הסוגיה של פערי שכר איננה מקודמת והמודעות לה לא הובילה לשינויים בשטח", אומרת לביא. נשים עובדות במשרה מלאה ואפילו יותר, ועדיין אינן סוגרות את החודש. לכן מתבקשת חקיקה יצירתית, מחוץ לקופסה, שתאפשר התמודדות יעילה יותר עם הבעיה הכאובה".

 

לביא הוסיפה כי התיקון בחוק נועד "לייצר שינוי תודעתי, ועיניים רגישות להבדלים המגדריים, ולפערים שאדם או אישה פשוטים אינם יכולים לצמצם בעצמם אפילו אם יהיו אסרטיביים, חרוצים ויעילים ככל שיהיו". הצעת החוק עברה ללא מתנגדים לוועדה בראשות לביא שגם תכין אותה לקריאה שנייה ושלישית בהקדם האפשרי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
ח"כ עליזה לביא. "המודעות לא הביאה לשינויים בשטח"
מומלצים