שתף קטע נבחר

המבקר נגד הליכוד: "פאר וראוותנות על חשבוננו" בהופעת שרית חדד

השופט בדימוס יוסף שפירא ביקר את אירוע פתיחת הקמפיין הגדול של המפלגה בבחירות האחרונות, שעלה 1.2 מיליון שקל. עוד בדו"ח: קנסות לבית היהודי, התנועה ובל"ד - ואיך ייתכן שאנחנו מממנים למפלגות קנסות על תליית מודעות לא חוקית?

מבקר המדינה מותח ביקורת על "הראוותנות" בכנס פתיחת מערכת הבחירות של הליכוד לכנסת ה-19, שבו הופיעה הזמרת שרית חדד. המבקר, השופט בדימוס יוסף שפירא, כתב בדו"ח המתפרסם היום (ד') כי "אין מקום להפקת כנסים בפאר ובראוותנות על חשבון משלמי המסים", והזכיר את הגירעון הגדול של המפלגה במערכת הבחירות. בנוסף קנס המבקר בין היתר את הבית היהודי, התנועה ובל"ד.

 

עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו

 

מבדיקת המבקר עולה כי הסיעות סיימו את מערכת הבחירות בגירעונות כוללים של יותר מ-60 מיליון שקלים. הליכוד-ביתנו הוציא כ-21 מיליון שקלים יותר מהכסף שקיבל כהכנסות, ובש"ס ההוצאה הייתה גדולה בכ-12.2 מיליון. גם התנועה, הבית היהודי, יהדות התורה, עם שלם, בל"ד, עוצמה לישראל ורע"מ-תע"ל סיימו את מערכת הבחירות בגירעון שנע בין 2 ל-7 מיליון שקלים. מנגד, היו כמה סיעות, ובראשן יש עתיד, שסיימו את הבחירות בעודף. סיעתו של יאיר לפיד קיבלה מימון בגובה 26 מיליון שקלים, אך הוציאה כ-16 מיליון ובכך נשארה בעודף של 10 מיליון שקלים.

 

חדד ונתניהו בכנס הבחירות (צילום: אלכס קולומויסקי "ידיעות אחרונות") (צילום: אלכס קולומויסקי
חדד ונתניהו בכנס הבחירות(צילום: אלכס קולומויסקי "ידיעות אחרונות")
 

סיעת הליכוד ביתנו דיווחה על כנס פתיחת מערכת הבחירות, שעלותו הסתכמה בלא פחות מ-1,247,000 שקלים והיא מהווה כ-35% מסך כל הוצאותיה על כנסים בכל תקופת הבחירות. 106,025 שקלים מהסכום הזה היה עבור הופעות זמרים. מתוך זה 80 אלף שקלים ששולמו עבור "שלושה שירים שבוצעו על ידי אחת הזמרות". בליכוד הסבירו כי הסטת תקציב להפקת כנס הפתיחה נעשתה כחלק מקמפיין התעמולה ועל מנת לשכנע את הציבור באמיתות החיבור בין שתי המפלגות שאותן מייצגת הסיעה ובאחדות שבין מנהיגי אותן מפלגות - בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן.

 

"גם במסגרת מערכת בחירות אין מקום להפקת כנסים בפאר ובראוותנות, שעלותם מצטברת לכדי סכומי עתק על חשבון כספי ציבור ובמימון משלמי המסים", כתב המבקר. "הוצאה מעין זו חורגת מהגדרת 'הוצאות' שבחוק". הוא הזכיר את הגירעון הגדול של הליכוד ביתנו בתקופת הבחירות והוסיף כי "מכאן היה עליה להימנע מהתנהלות ראוותנית". למרות הערות המבקר, הדו"ח על חשבונות הליכוד ביתנו היה חיובי. המבקר כתב עוד כי שתי סיעות נוספות - העבודה ומרצ - ערכו כנסים שבהם הופיעו אמנים, אך הסכום שהוצא היה קטן בהרבה.

 

קנסות לבנט וללבני

הבית היהודי נקנסה על ידי מבקר המדינה, שהמליץ לשלול מהסיעה סכום של 380 אלף שקלים, המהווים כ-20% מסכום השלילה המרבי. הסיעה סיימה את מערכת הבחירות עם גירעון של יותר מ-6 מיליון שקלים, ושפירא מצא כי היא לא ניהלה את חשבונותיה בהתאם להוראות. הדבר התבטא בעיקר בכך שהיא לא הציגה אסמכתאות בקשר לחלק ניכר מהוצאות בסך 9.6 מיליון שקלים בגין שירותים ופרסום שהוזמנו על ידה.

 

גם התנועה בראשות ציפי לבני נקנסה ב-140 אלף שקלים. המבקר מצא כי הוצאות הבחירות שלה חרגו מהגבולות האמורים בחוק, שעמדו על כ-13.3 מיליון שקלים. התנועה הוציאה בתקופת הבחירות כ-16.3 מיליון שקלים. 

 

בל"ד נקנסה ב-160 אלף שקלים, לאחר שהסיעה - שסיימה את תקופת הבחירות בגירעון של 2.4 מיליון שקלים - לא ניהלה את חשבונותיה בהתאם להנחיות. שפירא כתב כי הדבר התבטא בעיקר בכך שהיא לא הקפידה על שמירת אסמכתאות לגבי הוצאות בסך של כ-2.5 מיליון שקלים בקשר לשירותים שקיבלה.

 

רשימת עוצמה לישראל נקנסה ב-10,000 שקלים, כיוון שסיימה את תקופת הבחירות בגירעון של כ-2.3 מיליון שקלים ולא היה בהסבריה כדי לשכנע בדבר אופי כיסוי חלק מהגירעון וחובתיה לספקים. לכן, קבע המבקר, הדו"ח הכספי שלה אינו חיובי. קנס דומה הוטל גם על רשימת עם שלם בראשות הרב חיים אמסלם. עקב חובתיה הגדולים, שהגיעו ליותר מ-4 מיליון שקלים, חולטו ערבויות שקיבלה על ידי הבנק. בפרק התורמים ציין המבקר שבעה אזרחים שהערבויות שנתנו למפלגה חולטו. מדובר בערבויות בסכומים של 245 אלף ועד 1,364,000 שקלים.

 

בנוסף מצא המבקר כי בחשבונות של ארבע סיעות נכללו הוצאות תשלום קנסות בגין תליית מודעות תעמולה בניגוד להוראות חוקי העזר של הרשויות המקומיות. הסיעות שהוציאו כספים ממימון המפלגות עבור הקנסות שקיבלו הן עוצמה לישראל (144,610 שקלים), הליכוד ביתנו (88,305 שקלים) - על 190 מקרים של תליית מודעות תעמולה בניגוד לחוקי העזר בשתי רשויות - ש"ס (35,981 שקלים) ומרצ (9,800 שקלים). המבקר שפירא העיר כי "אין זה ראוי כי כספי ציבור המתקבלים על ידי

הסיעות בנאמנות ישמשו בעצם למימון פעילות המהווה הפרה של הוראות הדין".

 

מהליכוד נמסר בתגובה לדו"ח המבקר כי "הליכוד ילמד את הערותיו של מבקר המדינה וינהג לאורן. תנועת הליכוד צמצמה את הגירעון באופן משמעותי מאז הבחירות. התנועה מקפידה לנהל את מערכת הבחירות בהתאם לחוק מימון המפלגות ולהנחיותיו של מבקר המדינה, ואכן במשך שנים קיבל הליכוד דו"חות חיוביים ממבקר המדינה על התנהלותו הכספית במערכות הבחירות".

 

עוד נמסר מהליכוד כי "רשימת הליכוד ישראל ביתנו לכנסת העדיפה מטעמים של אסטרטגיית בחירות, לקיים כנס פתיחה מרכזי גדול של מערכת הבחירות המשותפת, שאליו הוזמנו אלפי פעילים מרכזיים של שתי המפלגות כדי לאחדם לקראת פעילותם המשותפת. מטעמים אלה מצאה לנכון רשימת הליכוד-ביתנו, להקצות לכנס הפתיחה משאבים כספיים, שלדעתה היו סבירים בשים לב למספר הפעילים שהוזמנו לכנס, למטרותיו ולכנסים דומים שנערכו על ידי מפלגות אחרות".

 

ועדת הבחירות מסרה בתגובה: "הוועדה מברכת על הביקורת ורואה בה כלי ניהולי חשוב. הוועדה תלמד ותבחן את הדו"ח בכובד ראש ותפעל לשיפור הדרוש תיקון. כידוע, ארגון וביצוע הבחירות לכנסת הינו המבצע האזרחי הגדול והמשמעותי ביותר במדינה. במבצע מורכב בסדר גודל שכזה, שבו מעורבים כ-80 אלף איש, אך טבעי הוא כי תהיינה תקלות וטעויות אנוש. כפי שציין המבקר, ועדת הבחירות פעלה תוך השקעת מאמץ ראוי לציון ובדרך כלל התנהלו הבחירות כסדרן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי "ידיעות אחרונות"
חדד ונתניהו בכנס הבחירות
צילום: אלכס קולומויסקי "ידיעות אחרונות"
מומלצים