שתף קטע נבחר

29 נשחטו ברכבת בסין: החשד - טרור מוסלמי

סין מנסה להתאושש הבוקר מאחת ממתקפות הטרור הקשות ביותר שידעה זה שנים. החשד: אויגורים מוסלמים הם שרצחו בסכינים עשרות נוסעים בתחנת רכבת אמש ופצעו קרוב ל-150. בין התוקפים, לובשי שחורים, גם שתי נשים

בבוקר שאחרי מתקפת הסכינים המחרידה בתחנת הרכבת ביונאן שבדרום סין, הרשויות עדיין לא מפרסמות מי הם ה"בדלנים ממערב המדינה" שהתנפלו אמש בסכינים ובמצ'טות על נוסעים תמימים, דקרו למוות 29 מהם ופצעו עוד 143. עם זאת, לפי חלק מהדיווחים, מדובר בבני המיעוט האויגורי, מוסלמים הטוענים זה שנים לקיפוח מצד השלטונות בסין, אולם אין אישור רשמי לדברים.

 

עוד חדשות מהעולם :

 

לפי פרטים שהתבררו בשעות האחרונות, נראה כי בהתקפה השתתפו עשרה חמושים, וארבעה מהם נהרגו במהלכה. בין התוקפים לפחות שתי נשים - אחת מהן נהרגה והשנייה נפצעה. עדי ראייה סיפרו כי התוקפים היו לבושים כולם בבגדים שחורים, הסתערו על תחנת הרכבת בסכינים ארוכות ובמצ'טות - ודקרו עוברים ושבים ללא הבחנה.

אישה מניחה פרחים לזכר הנרצחים, הבוקר (צילום: EPA) (צילום: EPA)
אישה מניחה פרחים לזכר הנרצחים, הבוקר(צילום: EPA)

הטיפול בפצועים אמש (צילום: AP) (צילום: AP)
הטיפול בפצועים אמש(צילום: AP)
צ'או יונגאו, תלמיד בן 16, המתין לרכבת בתחנה כשאנשים החלו לצרוח ולרוץ לכל עבר. אז הוא ראה גבר משסף את גרונו של אדם אחר, ודם ניגר מגופו של האחרון. "השתגעתי, רצתי לחנות מזון מהיר והרבה אנשים אחרים נמלטו לשם גם הם כדי למצוא מקלט", סיפר לסוכנות הידיעות AP. "ראיתי שני תוקפים, שניהם גברים. הם רצו ודקרו את כל מי שיכלו".

 

זהותם של התוקפים לא אושרה כאמור, אולם לפי גורם רשמי, ראיות בזירה הוכיחו שמדובר ב"מתקפת טרור שבוצעה על-ידי כוחות בדלניים משינג'יאנג". מדובר באזור במערב סין שבו יש מרידה מבעבעת נגד השלטון הסיני מצד חברים במיעוט האויגורי המוסלמי, מרידה שבתגובה לה הנהיג השלטון המרכזי מבייג'ינג משטר ביטחוני קפדני שם.

תחנת הרכבת שבה אירעה המתקפה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
תחנת הרכבת שבה אירעה המתקפה(צילום: AFP)

כוחות הביטחון הסיניים, אמש (צילום: AP) (צילום: AP)
כוחות הביטחון הסיניים, אמש(צילום: AP)

רוב הפיגועים שבהם מואשמים בני המיעוט האויגורי הבדלנים נעשים באזור שינג'יאנג עצמו, שם עימותים בין תושבים המשתייכים למיעוט האתני האויגורי לבין תושבים המשתייכים לרוב האתני של בני ההאן הם דבר שכיח. אלא שההתקפה אמש אירעה במרחק של יותר מאלף קילומטרים משם, ביונאן - מקום שהתקפות כאלה זרות לו.

 

עם זאת, פיגוע התאבדות לכאורה שבו פרצו שלושה אויגורים במכונית לאזור כיכר טיאננמן המפורסם בבייג'ינג בנובמבר האחרון, ושבו נהרגו חמישה בני אדם, עורר את החשש שהבדלנים הקיצונים משנים את הטקטיקה שלהם ורוצים כעת לפגוע במטרות גם באזורים אחרים בסין, ואינם שוללים פגיעה באזרחים תמימים.

דפוס פיגועים חדש, המתקפה הקשה זה לפחות 4.5 שנים (צילום: AP) (צילום: AP)
דפוס פיגועים חדש, המתקפה הקשה זה לפחות 4.5 שנים(צילום: AP)

שון רוברט, אנתרופולוג תרבותי מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון שחקר את האויגורים וסין במשך שני עשורים, אמר כי המתקפה ביונאן, אם אכן בוצעה בידי אויגורים, מסמנת סוג חדש של פיגועים מצד האויגורים, אולם עדיין מעידה על כך שהם חסרים נשק מתוחכם. "בכל מקרה אם זה נכון ובוצע על-ידי אויגורים, זה דבר שונה מאוד מכל מה שראינו עד כה", אמר. עם זאת, הוא הדגיש כי עדיין לא ברור אם יש ארגון חמוש אויגורי מסודר וכי עד כה לא נראה שאפשר לקשור את הפיגועים ל"רשת טרור בינלאומית כלשהי, מפני שאנחנו לא רואים דברים כמו חומרי נפץ מתוחכמים או שיטות מתוחכמות".

 

הפיגוע אתמול בדרום סין היה אחד הקשים שידעה המדינה בשנים האחרונות, ועדות לחומרה שמייחסים השלטונות בסין למעשה ניתן לראות

בעובדה שחבר בפוליטבורו הסיני, מנג ג'יאנז'ו, הגיע לאזור היום והלך היישר לבית החולים כדי לבקר את הפצועים.

 

היה זה אירוע הדמים הקשה ביותר במסגרת העימות בין האויגורים לבני ההאן, המהווים את הרוב בסין, מאז המהומות האלימות באורומצ'י, בירת חבל שינג'יאנג, ב-2009, שבהן הסתערו אויגורים על הרחובות ותקפו ללא הבחנה אנשים מבני ההאן ורצחו גם נשים וילדים. כמה ימים אחר כך תקפו בני ההאן במקלות ובאלות אויגורים באותה העיר. קרוב ל-200 בני אדם נהרגו אז במהומות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים