שתף קטע נבחר

למה אשתתף ב"עצרת המיליון"

השירות הצבאי איננו "סתם מצווה", כי אם מצווה משולשת, ואין אדם שפטור ממנה. אז למה בכל זאת הצהרתי כי אגיע לעצרת התפילה הערב? משום שאי אפשר לפתור את בעיית גיוס החרדים בכפייה. לכן אבוא לעצרת התפילה, ואתפלל שכל החרדים יתגייסו מרצון

סוגיית גיוס החרדים בכפייה, מביכה רבים בציבור הדתי-לאומי בשל בכשל הלוגי של שלילת האמצע; מה שנקרא בעברית עממית: הסתכלות בשחור-לבן, ואי היכולת להכיל מורכבויות.

 

<< לעוד חדשות ועדכונים - היכנסו לדף הפייסבוק של ערוץ היהדות >>

 

מצד אחד, אכן מצווה גדולה להתגייס לצבא, ואין אדם שיהא פטור ממנה. יש מקום לדחיית שירות כדי שאדם יוכל להתגדל בתורה ולהצמיח תלמידי חכמים (ברובם), אבל פטור - איִן. אברהם אבינו היה לוחם, וכמותו יעקב אבינו, משה רבנו, יהושע בן נון, דוד המלך ואף שלמה בנו (אם כי באופן נדיר). כולם היו לוחמים.

 

עוד דעות בערוץ היהדות :

 

השירות הצבאי איננו "סתם מצווה", כי אם מצווה משולשת: ראשית, "לא תעמוד על דם רעיך", כלומר מצווה להציל הרבה יהודים ממוות, שכידוע יש לנו אויבים רבים מסביב. שנית, הצלת הארץ שתישאר בבעלותנו, כאשר יש מי שעומדים לכבוש אותה מאתנו. ולבסוף, כאשר אנחנו מוכים ונרצחים ומושפלים ומגורשים – זה חילול ה'. אך כאשר אנחנו מגנים על עצמנו, זה קידוש ה'. המצווה המשולשת הזו היא כה חשובה ומרכזית, שהיא עומדת גם מול מסירות נפש.

 

לא תגייסו אותם בכפייה

מצד שני, אי אפשר לפתור את הבעיה הזו בכפייה. אני נגד כפייה על חילונים, מתנגד לכפייה על חרדים,

ונגד כפייה על כל ציבור רחב באומתנו. אפשר לכפות על יחיד או על בודדים שחורגים מהמסגרת, במה שנקרא בסוציולוגיה "פיקוח חברתי". כלומר, עמידה על המשמר שלא יהיה שינוי זוחל מכיוון לא רצוי.

 

אבל אי אפשר בשום אופן להפעיל כפייה על חלקים נרחבים של הציבור, כגון בנדון שלנו - החרדים, שלצערנו השקפת עולמם רחוקה בתכלית מהשקפתנו. במקרה כזה, כפייה איננה מוצדקת מוסרית, וגם אינה אפקטיבית.

 

אז מה הפיתרון? הידברות, שיחה, יצירת אמון. התקרבות הדעות בצורה אטית וסובלנית. ברוך ה' לאט-לאט החרדים מתגייסים יותר ויותר, וניתן לראות זאת בנח"ל החרדי ובשח"ר. בכל שנה מספר המתגייסים החרדים עולה בלמעלה מחמישים אחוז. כפייה רק מרחיקה אותנו מן המגמה הזאת.

 

לקח שהיינו צריכים ללמוד מהעבר

אומה עם מרכיבים בעייתיים אבל מלוכדת, חזקה ושורדת יותר מאומה שמרכיביה מעולים אך היא מפולגת.

זה לקח שהיינו צריכים ללמוד כבר לפני כמה מאות-אלפי שנים...

 

איך קרה שההומו-ספיאנס הצליח לדחוק את רגליו של הניאנדרטלי, שהיה לו כוח שכלי יותר גדול, כוח גופני יותר גדול וידע להשתמש באש בכישרון רב ובכלים מיומנים? התשובה פשוטה: להומו-ספיאנס היה יתרון אחד לעומתו: יכולת לדבר, ובכך להגיע להסכמות נרחבות בין אלפים שאפילו לא נפגשו ביניהם.

 

זה הכלל: לא בכפייה נצליח, כי אנשים אחים אנחנו - אלא בהגברת האמון ההדדי וההבנה ההדדית. לכן אבוא לעצרת התפילה, ואתפלל שכל החרדים יתגייסו מרצון.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איתי בלומנטל
כי אי אפשר בכפייה
צילום: איתי בלומנטל
צילום: גיל יוחנן
הרב שלמה אבינר
צילום: גיל יוחנן
מומלצים