שתף קטע נבחר

שנה למותו: הסוציאליזם של צ'אבס קורס?

עשרה ימים של אירועי הנצחה תכנן נשיא ונצואלה מדורו לציון שנה למותו של אביו הרוחני, אך האדרת הפרויקט הסוציאליסטי של צ'אבס כושלת אל מול מדינה מוכת הפגנות אלימות וקטלניות, אינפלציה גואה ועוני מתפשט

הוגו צ'אבס אמר תמיד כי הפרויקט הסוציאליסטי שלו יימשך לעשורים, אך שנה אחרי מות נשיא ונצואלה המפורסם, אפילו כמה מתומכיו האדוקים מטילים בכך ספק. ייאוש הוונצואליאנים הולך וגובר בהתאם לתורים המשתרכים מחוץ לשווקים הציבוריים שמשקפים את הידרדרות המהירה של הכלכלה, ולנוכח גל המחאות שהחל באמצע החודש שעבר שגבה את חייהם של 18 בני אדם.

 

עוד חדשות בעולם:

וואנג היה כאן: גרפיטי חוקי על החומה הסינית

הקשישה בעולם בת 116. מה הסוד שלה?

סקר אירופי: כל אישה עשירית הותקפה מינית

 

"כשראש משק הבית נעדר, כמו שאנחנו אומרים כאן, עניינים יוצאים מכלל שליטה", סבור פבלו נייבס, מנהיג קהילתי במחוז 23 דה אנרו של קראקס. "אם הוא היה עדיין איתנו, המצב לא היה מגיע למה שהוא היום".

דגל ונצואלה בהפגנות סוערות במדינה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
דגל ונצואלה בהפגנות סוערות במדינה(צילום: רויטרס)

 (צילום: Gettyimages) (צילום: Gettyimages)
(צילום: Gettyimages)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
הנשיא המכהן, ניקולס מדורו שנבחר על ידי צ'אבס כיורשו, הורה על עשרה ימים שבהם ייערכו אירועי הנצחה כדי לציין שנה למותו של המנהיג מסרטן בגיל 58. מצעד אזרחי-צבאי  מתוכנן ולאחריו נאומים של נשיאים, בהם אבו מורלס מבוליביה ודניאל אורטגה מניקרגואה. כמו כן, סרטו הדוקומנטרי של הבמאי אוליבר סטון על צ'אבס, "חברי, הוגו", ישודר בבכורה בטלוויזיה הממלכתית.

 

עוד בנושא המחאה בוונצואלה:

ונצואלה בוערת: מלכת יופי מתה מול המצלמה

כך החלה ההפיכה הקודמת. 3 נהרגו בוונצואלה

קראקס: מנהיג אופוזיציה הסגיר עצמו לרשויות

 

אך בעוד מנהיגים יזכירו את השינוי הגדול למען העניים שעשה צ'אבס בוונצואלה במהלך 14 שנות שלטונו, יש כאלה שלא יסכימו עם נייבס שצ'אבס היה יכול להתמודד עם ההשלכות הרעות של מדיניותו. רבים אף מאשימים את חוסר יכולות הניהול של צ'אבס במצב.

 

האופוזיציה נמנעה מלקרוא לערוך הפגנות בבירה היום, אף שפורו פנל, המעניק שירותי משפט לעצורים, הכריז על צעדה במרכז העיר ולנסיה. במציאות של מבוי סתום, האופוזיציה נאבקת להרחיב את בסיס התמיכה שלה נגד הממשלה הסוציאליסטית, שמתנגדת לה, מכנה את פעולותיה "פוטש" ונעזרת ב"כנופיות" בריונים על אופנועים לדיכוי הפגנותיה. המפגינים מאשימים את ה"כנופיות" הללו במותם של 18 בני אדם. יותר מ-1,000 מפגינים נעצרו ונגד 72 בני אדם הוגשו כתבי אישום, בהם שמונה מסוכנות הביון של ונצואלה.

כתבי אישום גם נגד שוטרים (צילום: AP) (צילום: AP)
כתבי אישום גם נגד שוטרים(צילום: AP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

עשרה ימי אירועי הנצחה. גרפיטי של צ'אבס (צילום: AP) (צילום: AP)
עשרה ימי אירועי הנצחה. גרפיטי של צ'אבס(צילום: AP)
 

לפי שעה, לא הצליחה ממשלת מדורו לעצור את האינפלציה השנתית, שעומדת על 56 אחוזים, ולהפסיק את השינויים החדים במטבע, שהניעו מחסור חמור של מוצרי צריכה בסיסיים - החל מחלב וקמח ועד שמן ונייר טואלט. מדד המחסור של הבנק המרכזי במדינה הגיע לשיא של כל הזמנים בינואר, אז עמד על 28 אחוזים.

 

האומה עם עתודות הנפט הגדולות בעולם הפכה עבור רבים לחסרת כול כמו קובה, בעלת בריתה הסוציאליסטית שכלכלתה מסייעת לוונצואלה עם משלוחי הנפט. ייבואנים וייצואנים של נפט לשעבר, כמו גם מנכ"לים לשעבר בחברות נפט עובדים כעת כנהגי מוניות, בעוד עובדים מתעשיות מתמוטטות אחרות מתקשים להסב את מקצועם.

מאשים את ארה"ב. מדורו (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מאשים את ארה"ב. מדורו(צילום: רויטרס)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

מעצרו החריף את המחאה. לאופולדו לופס (צילום: EPA) (צילום: EPA)
מעצרו החריף את המחאה. לאופולדו לופס(צילום: EPA)

הוגו פואנדס החל ללמוד את אומנות הקולניריה אחרי שפוטר מחברת הנפט הממשלתית PDVSA, לדבריו בשל סיבות פוליטיות. "סיימתי את לימודיי עכשיו, אבל אין מה לבשל", גיחך בציניות פואנדס מוולנסיה. עשרות אלפים היגרו מהמדינה, ולא בהכרח משום שחיפשו אחר הזדמנויות כלכליות. אלא נמלטו מאחת המדינות עם שיעורי הפשיעה הגבוהים בעולם וממערכת בריאות מתפוררת.

 

במין מאבקי חתול ועכבר, התגוששו סטודנטים עם לוחמי משמר המדינה מאז החל גל המחאה ב-12 בפברואר. הם הפכו את המחוז העשיר אלטמירה שבקראקס לבסיס המהומות המלא במחסומי הריסות. אולם רוב המוחים הפגינו בשקט.

 

מדורו ניסה לפתוח ב"שיחות שלום" עם האופוזיציה, אולם היא סירבה

בדרישה שקודם ישחרר את כל העצורים הפוליטים, בהם מנהיג האופוזיציה, לאופולדו לופז, יפרק מנשק את הכנופיות שרודות במפגינים ויבריח את הקובנים, שלדבריה, מושכים בחוטי הממשלה והצבא. בתגובה, האשימה הממשלה את ארצות הברית שחתרה תחת שלטונה ויזמה את המחאה. שלושה דיפלומטים אמריקנים גורשו בחודש שעבר, בצעד שהפך לדפוס: ביום שבו צ'אבס מת, גורשו שני נספחים צבאיים של ארה"ב.

 

מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי מחה על כך שממשלו מואשם בעניינים שאף פעם לא ביצע. חבר הקונגרס גרגורי מיקס מניו יורק שיבח מאז ומתמיד את מחויבות צ'אבס לשפר את חייהם של עניי ונצואלה ואף השתתף בהלווייתו. לאירועי ההנצחה של צ'אבס הוא לא מתכנן להגיע, משום שהוא קצת חושש מהאירועים בוונצואלה. "תמיד הייתה אופוזיציה, אך כשהיו הפגנות ברחובות בעבר, אף אדם לא נהרג על ידי הממשלה או אחרים", אמר. "המהומות האלימות מעלות אצלי חששות לעתידה של המדינה".  

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
הפרויקט הסוציאליסטי עומד למות? גרפיטי של צ'אבס
צילום: AP
מומלצים