שתף קטע נבחר

ליברמן: "להביא עוד פועלים סינים לבנייה"

שר החוץ נאם בכנס רואי החשבון בנושא אתגרים בכלכלת ישראל ומנה את 4 הבעיות הבוערות לדעתו: יוקר המחייה, הדיור, החינוך והרגולציה. לדבריו, "אם הייתי שר האוצר הייתי בוחן את הרגולטורים שלא פתרו אף בעיה במשק". לגבי מצוקת הדיור ציין כי יש לוותר על המע"מ על דירות ראשונות לזוגות צעירים

"אני לא רואה אמא יהודייה שרוצה שבנה יהיה פועל בניין. לא נצליח לזוז משמעותית ללא סינים". כך אמר היום (ד') שר החוץ אביגדור ליברמן בכנס של לשכת רואי החשבון, בנושא אתגרים בכלכלת ישראל.

 

ליברמן: "שלמות העם חשובה משלמות הארץ. קרי הוא ידיד"

ארה"ב על נאום ליברמן: מסר חזק, במיוחד ממנו

הבית היהודי תוקפים: "ליברמן מפחד מבנט"

 

בנאומו הציג שר החוץ ארבע בעיות בכלכלת המדינה, ובהן יוקר המחיה. לדבריו, "זוגות צעירים ששירתו בצבא, עם משכנתא ושניים-שלושה ילדים, אינם יכול לסיים היום את החודש. ביטחון זה לא רק סטילים ו-35-F, זה התחושה של אזרח שהמדינה נוהגת כלפיו בהגינות ויש תחושה של צדק בנוגע לחלוקת העול והתקציב".

 

 

ליברמן אף קרא למימון מלא של גני ילדים מגיל חצי שנה ועד גן חובה, עבור כל הילדים. מהלך זה, הסביר השר, יעודד יציאה לשוק העבודה ויקל על זוגות צעירים. לטענתו, מהלכים קודמים של הממשלה, אינם ענו על צורך זה. "בוועדת טרכטנברג הוחלט על סבסוד צהרונים לגילאי שלוש-ארבע, אך הוחלט לתת חינוך חינם בערים במצב סוציו-אקונומי 2-1, איזה ערים אלה? או של חרדים או של ערבים. כמה זה יעלה למדינה? ודווקא בערים בהן נשים עובדות לא פותחים גנים בחינם", אמר ליברמן.

 

לטענתו, עלות סבסוד זה תהיה כ-7 מיליארד שקל, שזוהי העלות, הוא מסביר, של כל ההסכמים הקואליציוניים וההסכמים הפוליטיים שבאים לשרת מגזרים מסוימים.

 

שר החוץ, אביגדור ליברמן (צילום: שחר עזרן) (צילום: שחר עזרן)
שר החוץ, אביגדור ליברמן(צילום: שחר עזרן)

 

"אנחנו במבנה קואליציוני בלתי אפשרי"

הנושא השני שעליו דיבר ליברמן הוא, כאמור, נושא הדיור. לטענתו הבעיה היא גם בצד ההיצע וגם בצד הביקוש. "נושא הדיור הפך לתוכנית החיסכון הכי פופולרית בישראל. לא רק לתושבי חוץ. היום אין יותר תוכניות חיסכון, כשמסתכלים על הבנקים עיקר הפעילות היא סביב הדיור. כשאתה שואל בישראל כמה משפחות עם יותר מדירה אחת בבעלותן תראה מספרים גבוהים מאוד, כי אין איפה להשקיע את הכסף". לדברי ליברמן, צריך להקצות עוד יחידות דיור ולהקצות עוד קרקע. "כשם שבשנות ה-90 עשו זאת, כך ניתן גם עכשיו לעשות זאת גם אם זה גרור עלות כלשהי, למשל לסביבה".

 

בהמשך דבריו בנושא ציין כי צריך להעניק סיוע גבוה בהרבה למי ששירתו בצה"ל ולזוגות העובדים לפחות ב-1.25 משרות, לוותר על המע"מ בדירות צנועות וראשונות לזוגות צעירים ולהביא פועלים סינים לבנייה משום שבלעדי זה לא ניתן יהיה להזיז את הענין בצורה משמעותית. בהקשר להרחבת היצע הדיור, אמר ליברמן כי עד שלא יביאו עוד פועלים סינים, דבר לא יזוז. 

 

הבעיה השלישית שבה דן ליברמן, היא הרגולציה. בכך מצטרף שר החוץ להלך הרוח העכשווי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר בוחר לתקוף את עניין הרגולציה באופן נרחב לאחרונה. "אם תבדוק ב-OECD כמות רגולטורים ל-1,000 איש אנחנו מהגבוהים בעולם", אמר שר החוץ. "רגולטורים טרם פתרו אף בעיה, אף אחד לא מנע את כל המינופים המוגזמים שנוצרו במשק, את חובות חברת החשמל. האבסורד הגדול הוא שוק התקשורת. ביפו הקימו ערוץ טלויזיה פרו ישראלי, הוא לא מקבל אישור לשדר בישראל, אבל אל-ג'זירה כן. יש פה כל כך הרבה אבסורדים שחייבים לבחון, אם הייתי היום שר האוצר הייתי בוחן את הרגולטורים. הם רק שמים מקלות בגלגלים".

 

נקודה רביעית שהציג ליברמן היא בעיית החינוך. "אמנם הצלחנו, לפחות תדמיתית להפוך את עצמנו למעצמת סייבר" אמר השר, "אך בכל שנה פחות ופחות תלמידים ניגשים לשני מקצועות מדעיים מוגברים. רק 34% מהמורים בעלי השכלה גבוהה, בעוד שבמגזר הערבי 55% מהמורים בעלי תואר ראשון. בעוד מספר שנים נהיה בבעיה, מכיוון ששליש מהמורים הם עולים מחבר העמים ומתקרבים לגיל פרישה".

 

לדברי ליברמן, "יש פער גדול בין מה שהממשלה מחליטה ומה שהיא מצליחה ליישם. עברתי הרבה תפקידים בחיי בממשלה וגיליתי שהרבה ההחלטות שמתקבלות הן כאלו שמעולם לא התכוונו ליישם. אנחנו במבנה קואליציוני שהוא בלתי אפשרי. קואליציה כזו ססגונית, עם יעל גרמן מצד אחד ואורית סטרוק מצד שני מבחינה מדינית. עמיר פרץ מצד אחד ונפתלי בנט מהצד השני מבחינה כלכלית. אתה מקבל החלטות יפות, אבל ללא יישום. במבנה הנוכחי אי אפשר להוביל שום שינוי משמעותי, הכל מפשרה לפשרה, מדחי אל דחי. צריך לתת הזדמנות ליישם את תפיסת העולם, אנחנו לא מצליחים ליישם והכל נופל באמצע".

 

בפתיחת הכנס נאם, נשיא לשכת רואי החשבון, דודי גולדברג. בנאומו האשים גולדברג את ממשלת ישראל בכך שבמהלך כהונתה רק עלו מחירי החשמל והמים, עלה המע"מ, מס ההכנסה, מס החברות וכן מחירי השירותים. עוד אמר גולדברג כי הממשלה מדברת על נטל המיסוי והמאבק בהון השחור, אך בפועל במקום להוריד את שיעורי המס ולהגביר אכיפה היא מעלה את המס לאותם אנשים שמשלמים ובסוף תאבד גם אותם. עוד האשים גולדברג את הממשלה, כי אף שהכנסת יזמה יום עבור העסקים הקטנים וקיימת הצעת חוק לעידוד פעילותם, בפועל היא אינה עושה דבר, והחוק המוצע ריק מתוכן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חגי דקל
שר החוץ, אביגדור ליברמן
צילום: חגי דקל
מומלצים