שתף קטע נבחר

"סגור עניין". ההקלטה שמסבכת את מח"ש

לרב-פקד ר' ממח"ש מתקשר אורן אביטן, נאשם שהודה ועזר להפליל שוטרים - והתחרט. בזמן המשפט אסור להם לדבר, אבל זה לא מפריע ל-ר' להמליץ לו: "תיישר קו, אני אעזור לך". אחר כך העיד וטען ש"רק נפנפתי אותו". מח"ש: הטענות לשיבוש הליכי משפט מופרכות

מה באמת עושים במחלקה לחקירות שוטרים בבואם לנסות להוכיח בבית משפט ששוטרים סרחו? עד כמה רחוק מוכנים ללכת כדי להרשיע? לפעמים רחוק מאוד, אולי רחוק מדי. למשל - הפעלת עד מדינה שיאסוף ראיות נגד נאשם, אפילו אחרי שהמשפט החל. או שיחות עם נאשם בזמן המשפט - לכאורה בניגוד לחוק - ואחר כך מתן עדות בנושא שנראית מגוחכת כשמאזינים להקלטה.

 

מאה על 100 - לכל הכתבות

עוד סיפורים חמים בפייסבוק שלנו

 

בהקלטה נשמע ר' משוחח עם נאשם בתיק שמביע חרטה על עדותו ומסביר לו איך להתנהל במשפט: "אתה יכול לעשות לעצמך יותר נזקים", הוא מזכיר במה שיכול להישמע כאיום, וגם מבטיח בשיחה אחרת: "אמרתי שאני אעזור לך, אני אעזור לך, אבל דבר איתי". במח"ש לא מתרגשים ומסבירים שהכול נעשה כדין, אבל בפרקליטות המדינה ממתינה תלונה שהגישו הסנגורים בטענה לשיבוש הליכי משפט.

 

המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות ניצבה בתקופה האחרונה בעין הסערה, לנוכח חקירות רגישות במיוחד. בין היתר היא עסקה בתיקו של ניצב ניסו שחם, שהואשם בתקיפה מינית של שוטרות ופרש, ובעניינו של ניצב מנשה ארביב, שעזב גם הוא את המשטרה בעקבות חשיפת פרשת הרב פינטו. לא מעט טענות נשמעו כלפי הגוף שכפוף למשרד המשפטים - ואם לשפוט לפי התנהלות בתיק 24417-01-12 (מדינת ישראל נגד השוטרים יניב חורש ואילן עמוס והעבריין אורן אביטן) - הרי שיש לא מעט מקום לדאגה.

 

על פי כתב האישום שהגישה מח"ש נגד השלושה, עולה כי בספטמבר 2008 הם פרצו לבית חמיו של חורש וגנבו מתוך הכספת סכום כסף גדול ואקדח. שני השוטרים סייעו על פי כתב האישום לנאשם השלישי (אביטן) ולעבריין נוסף (שהפך לעד מדינה) במידע המודיעיני ובחיפוי. בשלל שנגנב הם התחלקו.

 

במסגרת החקירה הסמויה מח"ש גייסה את אחד העבריינים כדי שיעיד נגד שותפיו לפשע ויהפוך עד מדינה. הסיפור שנגרר כבר שנים מעלה שורת שאלות לגבי התנהלות החקירה. ראשית, אחרי שהנאשם אביטן כפר באשמה בתחילת המשפט, נשלח עד המדינה על ידי מפעילו ממח"ש, ר', לשכנע אותו לחזור בו, להודות ובכך לסייע להפללת השוטרים. כך זה נשמע בהקלטה שנחשפה ב-ynet:

 

עוד בשלב זה טענו הסנגורים - עורכי הדין שרון נהרי, יאיר רגב, ועופר מושביץ - כי מדובר בשיבוש הליכי משפט. "אם אדם רגיל עושה זאת הוא היה נעצר במקום על שיבוש", אמר נהרי.

 

בהתפתחות נוספת החליט עד המדינה - ששמו חסוי בשל הצורך להגן עליו - לתבוע מאות אלפי שקלים ממח"ש על כך שחשפו את זהותו כמקור מודיעיני. מידע שמסר האיש נגד עבריין בכיר שביקש לרצוח אדם אחר, נחשף לטענתו על ידי מח"ש, ומאז הוא בסכנת חיים. 

 

השבוע התגלתה אולי הבעה הקשה ביותר בתיק שהסתבך: מתברר שבמהלך המשפט - שבו הוא עצמו מעיד מטעם התביעה - שוחח החוקר ר' עם הנאשם אביטן, ובין היתר ניסה לשכנעו שלא לחזור בו מעדותו המקורית, ההודאה בפריצה והשחזור.

 

כשעלה הנושא בעדותו של ר' תהו הסנגורים כיצד הרשה לעצמו לנהל שיחה שכזו. איש מח"ש ניסה להסביר ולהתחמק: "לא אני יזמתי את השיחה וציינתי בדיון קודם שהנאשם עשה מספר ניסיונות מטלפונים שונים וגם מחסום כדי להגיע אליי, ולא נענה".

 

הסנגור: איך אתה יודע שהוא התקשר מחסום?

ר': כי בשיחות קודמות שעניתי לחסום אני דחיתי אותו. הוא אמר שהתקשר מטלפונים שונים וגם מחסום ועשה מאמצים להגיע אליי, כשעניתי לו דחיתי אותו.

 

"בית המשפט יתחשב"

דבריו של ר' מתבררים כבלתי מדויקים, בלשון המעטה, כשמאזינים להקלטות. בתיעוד שהגיע לידי ynet נשמע ר' עונה לאביטן ב-16 באוקטובר 2012, יומיים לאחר הדיון הראשון בתיק, שבו כפר הנאשם במיוחס לו.

 

אביטן: בקיצור אני אצל העורכת דין שלי (אורלי פרייזלר) ו... ביקשתם עליי (מאסר) בפועל.

ר': אורן, אמרתי שאני אעזור לך - אני אעזור לך, אבל דבר איתי.

אביטן: אמרת, אבל אמרתי לי - תביא לי שני שוטרים מושחתים. מאיפה אני אביא לך שני שוטרים מושחתים?

ר': אני לא אמרתי לך ולא ביקשתי ממך שום דבר. אבל כרגע אני עסוק. אני עם אנשים.

 

בשיחה השנייה באותו היום ביקש ר' מאביטן להתקשר אליו למחרת והבטיח: "אני אפתור לך, אדבר איתה ביחד (מתכוון לעורכת הדין של אביטן - א"ס), דבר איתי". עד כאן, אפשר לקטלג כהתחמקות. אבל זו הייתה רק הקדמה.

הנאשם אורן אביטן. ומה אם שיקרתי? (צילום: אבי מועלם) (צילום: אבי מועלם)
הנאשם אורן אביטן. ומה אם שיקרתי?(צילום: אבי מועלם)

יומיים לאחר מכן התרחשה השיחה המשמעותית יותר. אביטן פתח את לבו והתלונן על כך שאף שהובטח לו ש"יהיה בסדר" הוא כנראה יישלח למאסר. אחרי שכבר שיתף פעולה וגם שחזר את הפריצה, מדבריו ר' משתמע שבדה ראיות. הסיטואציה מזכירה את תיק הברנוער.

 

אביטן: נו מה אתה אומר?

ר': אני אומר שאין לי מה לומר. אני אומר לך בדיוק מה שאמרנו לך מההתחלה, מהיום הראשון, אוקיי? כדי שלא תגיד שלא הבנת. אמרתי לך שכל מה שעשית באותו יום, השחזור, וההודאה שמסרת והעדות הטובה שמסרת, ביום מן הימים, יכול לצאת לך מזה רק טוב בבית המשפט. כי סך הכול שיתפת פעולה והיית בסדר.

אביטן: כן?

ר': אמרתי לך, בית המשפט יתחשב בזה. אני מניח שהשופט יתרשם מזה. כולם יתרשמו מזה שאתה חוזר לדרך המלך, ואין עניין מספיק לקלקל לך את החיים. זה רק יכול לעזור לך. בסדר?

 

אחר כך מעדכן אביטן את ר' שעד המדינה פנה אליו בהצעה - בוא תעזור למח"ש והם יתנו לך כסף והקלות. "הוא אמר לי 'תבוא, אני אסדר לך גם כסף, אני אסדר לך גם זה... דיברתי איתו (עם ר' - א"ס), נבטל לך את התיק'".

 

ר': תשמע רגע, אורן. אתה עכשיו נמצא במצב שבו אתה רק יכול לעשות לעצמך יותר נזקים. זאת אומרת - אתה נמצא כרגע במצב שבו אחרי שלוש שנים או שנתיים או משהו כזה שלא ביצעת עבירות ולא הסתבכת עם החוק ולא כלום, כל זה יכול לעמוד לך לטובה בבית המשפט. אתה יכול לבוא ולהצהיר ולהגיד וגם שבגלל שעבר הרבה זמן מאז...

אביטן: אבל לפי מה שהבנתי מעורכת דין שלי, שכל השחזור שלך זה שחזור בכלל... בעל הדירה אומר משהו אחר ואני אומר משהו אחר.

ר': עזוב מה אומרים. עזוב מה מסתבר. עזוב מה יש. מנסים לבלבל אותך ומנסים לערבב אותך ואני לא יודע מה אומרים לך.

 

"עניתי כדי לדחות אותו"

בהמשך מנסה אביטן להסביר לר' שאולי בכלל הפליל סתם את הנאשמים האחרים. אבל נשמע שאת ר' - שנזכיר: בכל מקרה אסור לו לדבר עם הנאשם - זה לא מעניין או מדאיג.

 

ר': עזוב אורן, אני אומר לך כזה דבר. אתה רק יכול להזיק לעצמך בשלב הזה. אתה בחרת עדות טובה, הרי ניקית את עצמך. נכון, הפללת אנשים בדרך. סגור עניין, תיישר קו, תסתכל קדימה, לא לצדדים ולא אחורה. זהו.

אביטן: ואם אני אגיד לך שהפללתי את האנשים סתם, מה תגיד?

ר': תעשה מה שאתה רוצה נכון. מה שאתה רוצה לעשות תעשה.

אביטן: אם אני אגיד לך ששיקרתי וזה מעיק לי על המצפון, מה תגיד?

ר': שיקרת, יש לך בעיה. מה אתה רוצה שאני אגיד? אתה רוצה שאני אפתור לך את הבעיות בחיים? לא יכול לפתור לך את הבעיות בחיים.

הסנגורים - עורכי הדין עופר מושביץ שרון נהרי ויאיר רגב (צילום: אבי מועלם) (צילום: אבי מועלם)
הסנגורים - עורכי הדין עופר מושביץ שרון נהרי ויאיר רגב(צילום: אבי מועלם)

בבית המשפט נחקר ר' על אותה שיחה. הסנגור עימת אותו עם חמישה עמודים של תמלול ושאל: "זו שיחה שבן אדם מנסה לדחות מישהו? למה לא אמרת לו 'אסור לי לדבר איתך'"?

ר': אמרתי, עניתי לו על מנת לדחות אותו.

סנגור: זו שיחה שבה ניסית לנפנף אותו?

ר': עובדתית כן, אמרתי לו בסוף שיעשה מה שהוא רוצה.

 

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה:

"מבלי להתייחס לגופו של התיק המתנהל בבית משפט, הטענה כי מי מאנשי מח"ש פעל לשיבוש מהלכי משפט או הטיית עדויות במשפט מופרכת.

 

"בתיק נגד ניר חורש ואחרים נחתם הסכם עד מדינה. לאחר הגשת כתב האישום ותוך כדי ההליך המשפטי דיווח עד המדינה לגורמים המוסמכים במח"ש שנעשה ניסיון על-ידי נאשמים אחרים בפרשה לשבש מהלכי משפט.

 בנסיבות אלה ובאישור הגורמים המוסמכים במח"ש, לרבות ראש מח"ש, הוחלט לבצע פעולת חקירה ממוקדת לבחינת החשד החדש. החקירה לא הניבה פרי ותוצריו נחשפו במלואם ביוזמת מח"ש והובאו לעיונם של הסנגורים והנאשמים בתיק.

 

"בכל הנוגע לנאשם אורן אביטן, הנאשם פנה מיוזמתו מספר פעמים לרכז המודיעין במח"ש והקליט את השיחות מטעמים השמורים עימו, תוך שהוא מבקש למסור פרטים ולהחליף דברים. רכז המודיעין דחה את בקשותיו והציע לו לומר את דברו בבית משפט.

 

"מדובר בניסיון חוזר ונשנה להטיל דופי באיש מודיעין של מח"ש תוך כדי הליך פלילי מתנהל, במסגרתו החומר כולו מוצג לעיונו של בית המשפט".

מחיר החלום: 1,000 שקלים וחודש מאסר

אלי ראובן, עבריין בעל שם בעולם התחתון וחבר בארגונו של עמיר מולנר, הוא אדם שחוקרי היחידות הארציות בלהב 433 מחפשים ללא הרף להכניס לכלא. בעסקת טיעון שרקמה השבוע הפרקליטות עם סנגורו עו"ד תמיר סננס, הוכח שחלומות באמת מתגשמים לפעמים.

אלי ראובן. חלומות מתגשמים? ()
אלי ראובן. חלומות מתגשמים?

ראובן ריצה בעבר עונשי מאסר על כל מיני עבירות: שנתיים וחצי בעקבות מציאת אקדח בביתו כשמולנר ועוד עשרה ממקורביו היו בבית; או שבעה חודשי מאסר לאחר שנתפס נוהג עם שרידי סם בדמו. מכתב האישום החדש שהוגש נגדו לאחרונה בבית משפט השלום ברמלה עולה כי במהלך מאסרו האחרון אמר ראובן לאחד הסוהרים, שעמו היה לו ויכוח, כי "חלם עליו". לסוהר זה הספיק להרגיש מאוים ולפרקליטות זה הספיק להגיש כתב אישום. כ"לקוח" ותיק של המערכת המשפטית הבינו ראובן ופרקליטיו שלצאת בלי עונש הוא לא יוכל, ועל כן חתמו על העסקה שבעקבותיה יישלח לחודש מאסר וישלם לסוהר פיצוי של 1,000 שקלים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים