שתף קטע נבחר

67:1: הכנסת אישרה את חוק הגיוס

בזמן שהאופוזיציה ממשיכה להחרים את הדיונים במליאה, אישרה הקואליציה ברוב גדול את הסדרת גיוס החרדים לצה"ל. ח"כ יוני שטבון הצביע נגד

עוברים לשוויון בנטל: על רקע פיצול הכנסת והמאבק בין הקואליציה לאופוזיציה ואישור חוק המשילות ברוב של 67 תומכים לעומת אפס מתנגדים, אושר הבוקר (יום ג') בקריאה שנייה ושלישית חוק הגיוס, שצפוי להסדיר בשנים הקרובות את גיוס החרדים לצה"ל. בהיעדרם של חברי הכנסת מהאופוזיציה, עבר החוק ברוב גדול של 67 תומכים מול מתנגד אחד בלבד, ח"כ יוני שטבון מהבית היהודי. ynet העביר את הליך ההצבעות על אישור החוק בשידור חי.

 

ח"כ איילת שקד, שעמדה בראש הוועדה שניסחה את החוק, אמרה בדיון: "זו הצעת חוק היסטורית וחשובה. במשך 65 שנה היה פטור כמעט גורף לבחורי ישיבות, אבל הקואליציה הגישה תיקון מידתי והדרגתי ונכון. אני מאמינה שהציבור החרדי יעמוד ביעדים שהממשלה הציבה וחוק חובת הגיוס לא יוחל".

 

ח"כ שקד אמרה עוד כי "אני מעריכה שכבר מחר החוק הזה יגיע לבג"ץ. אני מקווה שכששופטי בג"ץ יקראו את הפרוטוקולים של דיוני הוועדה ויראו שגם אם החוק לא שוויוני ופוגע בערך השוויון הוא לתכלית ראויה, ולכן אני מאמינה שיעמוד במבחן בג"ץ".

ח"כ איילת שקד הציגה את פרטי החוק (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ איילת שקד הציגה את פרטי החוק(צילום: אלכס קולומויסקי)

שר החינוך שי פירון אמר בסיכום הדיון כי "אין כאן מלחמת דת. הביטוי 'תורתו אומנותו' שמור במסורת היהודית ליחידי סגולה. צר לי על הזילות של השימוש במושג הקדוש הזה. האומנם סבור הציבור החרדי שבשעת מלחמה עלינו לשבת בבתי מדרש? המדינה, זו שיש מכאן שנהנים להשמיץ, היא אחראית לשיקום הישיבות אחרי השואה הנוראית. מדובר בתקציב גדול, גדול מאוד ולכל אלה תרומה אדירה לצמיחת עולם התורה. היכן הכרת הטוב? האם את חוקי המדינה הזאת יש לכנות גזירות שמד?"

 

ח"כים חרדים: "לא נשכח ולא נסלח לנתניהו" 

סיעת העבודה הודיעה כי לו הייתה משתתפת בהצבעה על חוק השוויון בנטל, חבריה היו מצביעים בעד החוק. ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר בעקבות אישור החוק: "מדינת ישראל איבדה היום את הזכות להיקרא מדינה יהודית ואיבדה את היכולת להיקרא מדינה דמוקרטית. הציבור החרדי לא ישכח ולא יסלח לנתניהו ושותפיו על שעוללו ברגל גסה לציבור החרדי, לפגיעה הפומבית בלומדי התורה ולמרקם העדין שבין הציבורים השונים בישראל. זהו יום שחור למדינה ולממשלה הרעה הזאת ואף בחור ישיבה לא יתגייס לצבא. לא היום ולא בעתיד".

 

ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) הגיב אף הוא בחריפות לאישור החוק. לדבריו, "י' באדר ב' תשע"ה. 12.3.14 - יום שחור וכואב למדינת ישראל. ממשלת ישראל והעומד בראשה ייזכרו לדיראון עולם על הרמת ידם נגד עולם התורה והפיכת לומדי תורה עבריינים פליליים, שעשויים להיות מושלכים לכלא בעוון לימוד תורה חלילה. ראש הממשלה נתניהו אחראי ישיר להפקרת החרדים ופגיעה במעמדם ובזכויותיהם של בני הישיבות שתורתם אומנותם. לא נשכח ולא נסלח".

 

השר פרי: "תחילתו של שינוי היסטורי" 

השר יעקב פרי (יש עתיד), שעמד בראש הוועדה הממשלתית הראשונה לגיבוש החוק, בירך במליאת הכנסת עם אישור החוק ואמר: "אין לי ספק כי יום זה הוא תחילתו של שינוי היסטורי, והשינוי הטמון בחוק הזה מתחיל כבר מחר בבוקר. החל ממחר יוצבו יעדים כמותיים וקשיחים לשירותם של החרדים בשירות".

 

פרי הדגיש כי הסנקציות הכלכליות יחולו כבר בתקופת הביניים. לדבריו, "החל ממחר, אי-עמידה ביעדים תגרור קיצוץ בתקציבי הישיבות הרלוונטיות. החל ממחר, יצטרפו עשרות אלפי חרדים לשוק העבודה, ייצאו ממעגל העוני וייקחו חלק פעיל בכלכלתה של מדינת ישראל. החל ממחר, האחריות החוקית על גיוס בני הישיבות תושת גם על ראשי הישיבות. השינוי מתחיל מחר והוא צפוי לשנות את פני החברה הישראלית ללא הכר. חוק אינו מאמר דעה, אינו סיסמה ואינו כותרת בעיתוני סוף השבוע. הוא נועד להתחיל שינוי היסטורי בחברה הישראלית ובחברה החרדית".

 

יו"ר הקואליציה, ח"כ יריב לוין, אמר כי "גם היום הוכיחה הקואליציה פעם נוספת את לכידותה וכוחה המשותף, כאשר חוק הגיוס עבר במליאת הכנסת בתמיכת 67 חברי כנסת. זהו שלב נוסף בדרך לסיום הליך החקיקה ההיסטורי שאותו אנו עתידים להשלים הלילה. אני סמוך ובטוח שנצליח להעביר גם את חוק משאל העם באותה נחישות ובכוחות משותפים".

 

מתיחות בין יש עתיד לבית היהודי

החוק קובע כי צעירים חרדים יתגייסו בהדרגה לשירות צבאי ואזרחי לפי מכסות (5,200 מתגייסים ב-2017). אם לא ימולאו המכסות, ב-2017 תחול חובת גיוס על כל חרדי מגיל 21, למעט 1,800 "עילויים" - כולל סנקציות פליליות. במקביל, השירות במסלול ישיבות ההסדר יוארך בחודש בלבד (ל-17 חודשים), ושירות כלל הגברים יקוצר

מ-36 ל-32 חודשים.

 

ההצבעה על חוק הגיוס החדש עוררה מתיחות בתוך הקואליציה בין סיעות יש עתיד והבית היהודי. ח"כ יוני שטבון מהבית היהודי הודיע כבר אמש על כך שבכוונתו להצביע נגד חוק הגיוס. "הולדתו של החוק בחטא", אמר הח"כ המורד. "הוא חלק מגל חקיקה אנטי-דתית שתכליתה לאתגר את זהותה היהודית של המדינה בדרך למדינת כל אזרחיה".

 

בסיעת יש עתיד, שמובילה את מהפך הגיוס לצה"ל, זעמו על הדברים. ח"כ עפר שלח אמר אתמול כי שטבון "מבאיש את ריח סיעתו". שלח אמר עוד כי "יש בתוך סיעת הבית היהודי אנשים שמספרים לעצמם סיפורים. לקואליציה יש אחריות ולא תמיד נראה לי שבבית היהודי מבינים אותה. אחריות איננה להגיש אולטימטומים ריקים שנפלו אחד אחרי השני כי אין בהם שום תוכן".

פורסם לראשונה 12/03/2014 10:04

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
החוק אושר, האופוזיציה ממשיכה להחרים
צילום: גיל יוחנן
מומלצים