שתף קטע נבחר

נגד לחץ דם: 7 דרכים לצרוך פחות מלח במזון

לבשל יותר בבית, להרתיח את הבשר, להעדיף חטיפים טבעיים על פני צ'יפס בשקית - ישנן דרכים פשוטות להפחית את צריכת המלח, שיעזרו לכם להימנע מיתר לחץ דם הסולל דרך בטוחה למחלות לב. מה בדיוק צריך לעשות?

נתחיל בבשורות הטובות: יש דרכים פשוטות להקטין משמעותית את צריכת המלח בתפריט, מבלי שנרגיש בחסרונו. הבשורות הפחות טובות: אם לא נעשה זאת, נמשיך להיות חלק מהסטטיסטיקה שלפיה אנו צורכים יתר מלח מהקצובה היומית המומלצת, ובכך מעמידים את עצמנו בסיכון לפתח יתר לחץ דם - מתכון בטוח להתפתחות של מחלות לב וכלי דם.

 

למרבה הפלא, רק 6% מצריכת המלח היומית שלנו מגיעה ישירות מהמלחייה שעל השולחן. עוד 5% מגיעים כתוצאה מהמלחת המזון בזמן הבישול, ו-12% נוספים ממלח הנמצא באופן טבעי במזון. איפה 77% החסרים? מאיפה מגיע עיקר המלח לגופנו? ובכן, ממזונות משומרים או קפואים. פה קבור המלח.

 

 

עוברים לתזונה בריאה:

 

1. אכלו פחות מזונות משומרים, קפואים או מעובדים

ככל שחומרי הגלם טבעיים יותר ועברו פחות עיבוד - כך כמות המלח בהם פוחתת.

 

2. בדקו את תכולת הנתרן בתווית המוצר

אם כבר הקדשתם זמן לקריאת תוויות המוצרים בסופרמרקט, מלבד בדיקת הקלוריות הקדישו עוד שנייה להצצה על תכולת הנתרן. לעתים מוצרים דומים מכילים כמויות נתרן שונות מאוד, ואפשר לבחור את זה הדל יותר בנתרן.

 

3. העדיפו חטיפים טבעיים

חטיפים כדוגמת צ'יפס מכילים כמות עצומה של נתרן. העדיפו חטיפים טבעיים כמו פיצוחים לא קלויים, פירות יבשים או טריים, יוגורט עם גרנולה וכדומה.

 

4. התמקדו באוכל ביתי

אוכל מכינים, לא קונים. זה לא רק יותר טעים ויותר בריא, אלא גם מאפשר לכם לשלוט בכמויות המלח שנכנסות למזון במקום להותיר זאת בידי אחרים.

 

עזבו את הצ'יפס - ולכו על חטיפים טבעיים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
עזבו את הצ'יפס - ולכו על חטיפים טבעיים(צילום: shutterstock)

 

5. הרתיחו את הבשר לפני הבישול

חלק מתהליך הכשרת בשר הוא המלחתו. ניתן להרתיח את הבשר לפני הבישול ולשפוך לאחר מכן את המים, וכך תפחיתו משמעותית את כמות המלח בבשר.

 

6. המעיטו השימוש באבקת מרק וברטבים מוכנים

המעיטו בשימוש באבקות מרק, בתיבול סלטים ברטבים מוכנים וכן הלאה העשירים מאוד במלח. העדיפו להשתמש בתבלינים כמו שום, בצל ופלפל שחור.

 

7. הרגילו את הלשון

הרגילו את בלוטות הטעם שלכם לצרוך מזונות פחות מלוחים, לאט ובהדרגה. הפחיתו בכל פעם ממש קצת בכמות המלח בבישול, כך שהלשון תתרגל לטעם החדש והאוכל לא ירגיש תפל מדי.

 

הכותבת היא תזונאית קלינית, המרכז לבריאות לב האישה, הדסה, ירושלים

 



 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
רק 6% מצריכת המלח מגיעים מהמלחייה
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים