שתף קטע נבחר

אוקראינה: רוסיה נערכת לפלוש למזרח ולדרום

שגריר אוקראינה בארגון זכויות האדם של האו"ם בז'נבה אמר כי בידו מידע מהימן כי רוסיה לא מסתפקת בחצי האי קרים ומתכננת לפלוש לארצו. הנשיא אובמה ימסור הצהרה לגבי המשבר בקרים. צפו בשידור החי

מוסקבה לא מסתפקת בקרים? שגריר אוקראינה בארגון זכויות האדם של האו"ם בז'נבה, יורי קלימנקו אמר היום (יום ה') כי יש בידו מידע מהימן לכך שרוסיה מתכננת לפלוש למזרח ודרום המדינה. "יש אינדיקציות שרוסיה נערכת לבצע פלישה צבאית מלאה במזרח אוקראינה ובדרומה", אמר קלימנקו. טענתו של קלימנקו אומתה על ידי שגרירים ממדינות אחרות, אך נדחתה על ידי שגריר רוסיה באו"ם ויטאלי צ'ורקין, שהקריא מסמך שמצדיק את פעולות רוסיה בחצי האי קרים שסופח השבוע רשמית לרוסיה. "רוסיה לעולם לא תפלוש למזרח ודרום אוקראינה", אמר דיפלומט רוסי בז'נבה והוסיף כי גם הנשיא ולדימיר פוטין אמר זאת בעצמו בנאומו ביום שלישי בפרלמנט. ynet העביר בשידור חי את נאומו של נשיא ארה"ב ברק אובמה על המשבר בקרים.

 

עוד חדשות בעולם :

המרוץ אחר MH370: ספינה נורבגית מתקרבת

"מרגישה חופש": איראניות, חיג'אב ופארקור

'בן-לאדן שאל אותי איך תגיב ארה"ב ל-11/9?'

"מרגישה חופש": איראניות, חיג'אב ופארקור

 

אמש שחררו הכוחות הפרו-רוסים בחצי האי קרים את מפקד חיל הים האוקראיני סרגיי גיידוק, לאחר ששר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, הורה לרשויות באזור לשחררו. גיידוק נלכד אתמול על ידי הכוחות הפרו-רוסים במהלך פשיטה על בסיס של חיל הים האוקראיני בעיר סבסטופול. נשיא אוקראינה הזמני אלכסנדר טורצ'ינוב הציב אולטימטום בן שלוש שעות לרשויות בקרים לשחרר את מפקד חיל הים שלו. טורצ'ינוב איים כי אם דרישתו לא תמולא, אוקראינה תנקוט בתגובה "את הצעדים המתאימים", אולם לא פירט למה כוונתו. 

 

 (צילום: יוסי זמיר) (צילום: יוסי זמיר)
(צילום: יוסי זמיר)

ובינתיים, ברוסיה לא מבזבזים זמן ופועלים במהירות להטמעת תושבי קרים בתוך רוסיה. הממשלה במוסקבה החלה להנפיק דרכונים לתושבי חצי האי האוקראיני לשעבר, לאחר שזה סופח כאמור לרוסיה עקב תוצאות משאל העם שנערך באזור בתחילת השבוע. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר כי הליך הסיפוח של חצי האי לרוסיה, באופן חוקי, יסתיים עוד השבוע.

 

ארה"ב נגד האגרסיביות הרוסית

במערב מסרבים לקבל את סיפוח קרים לרוסיה כעובדה מוגמרת. שגרירת ארה"ב באו"ם סמנתה פאוור אמרה במהלך דיון במועצת הביטחון כי הממשל האמריקני לא יהסס לנקוט צעדים נוספים נגד רוסיה אם מוסקבה תמשיך במהלכים האגרסיביים שלה באוקראינה. "גנב יכול לשדוד מה שלא שייך לו, אך זה לא אומר שזה הופך לרכוש שלו", אמרה פאוור.


פלש וסיפח. פוטין ומנהיגי קרים בטקס החתימה על סיפוח חצי האי במוסקבה (צילום: AP) (צילום: AP)
פלש וסיפח. פוטין ומנהיגי קרים בטקס החתימה על סיפוח חצי האי במוסקבה(צילום: AP)

הכוחות הפרו-רוסים בקרים שחררו את מפקד חיל הים האוקראיני (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הכוחות הפרו-רוסים בקרים שחררו את מפקד חיל הים האוקראיני(צילום: רויטרס)

מתקפה חריפה נגד "השודד ממוסקבה". שגרירת ארה"ב באו"ם פאוור ועמיתה הרוסי צ'ורקין (צילום: AP) (צילום: AP)
מתקפה חריפה נגד "השודד ממוסקבה". שגרירת ארה"ב באו"ם פאוור ועמיתה הרוסי צ'ורקין(צילום: AP)

שגריר רוסיה באו"ם צ'ורקין לא התרגש מהדברים והדגיש שוב כי סיפוח חצי האי קרים לרוסיה "מתקן טעות היסטורית".

 

בגרמניה, הקנצלרית אנגלה מרקל אמרה כי נציגי האיחוד האירופי הראו נכונות להטיל סנקציות נגד רוסיה, בהן סנקציות כלכליות משמעותיות. "דעות הנציגים בוועידה שתתקיים היום ומחר יבהירו שאנו מוכנים לעבור לשלב השלישי בסנקציות נגד רוסיה", אמרה מרקל. על רקע החשש מסנקציות כלכליות נוספות קרובות, קרא נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לבעלי הון רוסים להעביר את עסקיהם לרוסיה ולשלם מסים.

 

סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, נפגש אמש עם מנהיגי ליטא ולטביה והבטיח לשתי המדינות הבלטיות, החוששות מגורל דומה לזה של אוקראינה בשל האינטרסים הרוסיים בשטחיהן, כי ארה"ב תגן על כל מדינה החברה בנאט"ו מפני התקפה. הוא הזהיר את רוסיה כי היא צועדת במסלול אפל לעבר בידוד בשל מעשיה באוקראינה. ביידן הגיע לליטא כדי לטעת ביטחון בשתי המדינות: "אנחנו ניצבים נחושים לצד בעלות בריתנו הבלטיות בתמיכה בעם האוקראינה נגד התוקפנות הרוסית", אמר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
שחררו את מפקד הצי האוקראיני. כוחות פרו-רוסים בקרים
צילום: AP
מומלצים