שתף קטע נבחר

מומחה עולמי: 5 עצות לשמירה על החניכיים

להקפיד על היגיינת הפה, לבדוק אם היו במשפחה מחלות חניכיים ולא להזניח את הטיפול בשום מקרה - פרופ' דוד הררה, מומחה עולמי בתחום החניכיים מאוניברסיטת מדריד, מעניק את העצות הטובות ביותר שלו למניעה של בעיית חניכיים שעלולה להיות קשורה גם במחלות לב מסכנות חיים

עד גיל 45, כמחצית מהאוכלוסייה סובלת מסוג כלשהו של מחלת חניכיים - אך האנשים אינם פונים לרופא כדי להיבדק. המחלה נחשבת "שקטה" וללא כאבים קיצוניים המהווים סימן אזהרה, אך ככל שנותנים לה להתקדם היא פוגעת במערכת התמיכה של השיניים בתוך הפה, והמטופל מסתכן באובדן שיניים לטווח רחוק.

 

מדובר בזיהום כרוני בגוף, עניין שיש לו השלכות נוספות על מצב בריאותנו - ועד ששמים לב לדבר ומתחילים בטיפול זה עלול להיות מאוחר מדי עבור חלק מהשיניים.

 

 

שומרים על השיניים:

 

מה אפשר לעשות כדי למנוע בעיות חניכיים, לזהות מוקדם מצבים בעייתים ולטפל בהם? את התשובות מספק ל-ynet פרופ' דוד הררה, חוקר ידוע בתחום מחלות החניכיים במחלקה לרפואת חניכיים בפקולטה לרפואת שיניים באוניברסיטת מדריד שבספרד.

 

בימים אלה נמצא פרופ' הררה בארץ במסגרת הכנס השנתי של האיגוד לשיקום הפה ואיגוד רופאי החניכיים, המתקיים בחסות "אוראל בי" במטרה להעלות את המודעות לבעיות חניכיים ולחשיבות האבחון המוקדם והטיפול.

 

1. שימו לב לדימומים

"כאבי שיניים אינם קשורים בדרך כלל לבעיית חניכיים", אומר פרופ' הררה. "הדרך הטובה ביותר לזהות בעיה בחניכיים היא דימום בזמן צחצוח השיניים או באכילה. עם זאת, אצל מעשנים לא נראה דימום גם במקרה של בעיה, לכן אנשים שמעשנים חייבים לבדוק את החניכיים בצורה סדירה אצל רופא שיניים.

 

"דימום עשוי להיות קשור בבעיה קלה כמו דלקת חניכיים אבל גם בבעיות חמורות יותר, כך שחשוב בכל מקרה לגשת לרופא לבירור. אם נזהה בשלב מוקדם את הבעיה נוכל לטפל בה בצורה טובה יותר. במרפאה מודדים את הכיס בין החניכיים לשן, וקל לזהות באמצעות נתונים אלו אם קיימת בעיה".

 

2. שמרו על היגיינת הפה

"כדי למנוע בעיות חניכיים", מסביר פרופ' הררה, "צריך לשלוט ברמת הפלאק המצטברת סביב השיניים. יש לשמור על היגיינה אוראלית: לצחצח את השיניים במברשת, להשתמש בחוט דנטלי ובמקרה הצורך גם בשטיפת פה. בכל חצי שנה או שנה יש להיבדק אצל רופא שיניים, כדי לוודא שהחניכיים שלנו במצב יציב.

 

"טיפול קבוע אצל שיננית יצמצם את מספר החיידקים המצטברים במרווח בין החניכיים והשיניים".

 

חשוב להקפיד על צחצוח קבוע (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
חשוב להקפיד על צחצוח קבוע(צילום: shutterstock)

 

3. בדקו קשר למחלות אחרות

מיליוני החיידקים המצטברים בחניכיים עלולים לחדור למחזור הדם או למקומות אחרים בגוף, על פי פרופ' הררה, כך שבעיות חניכיים בהחלט חורגות לעתים מתחום הפה בגופנו. "מוכח שבעיות חניכיים מעלות את הסיכון למחלות לב", הוא אומר.

 

"כמו כן, אם אותו אדם חולה בסוכרת יהיה קשה יותר לשלוט במחלה ולאזן אותה, ואם מדובר באישה בהריון היא עלולה לסבול מלידה מוקדמת. "כיוון שהגורמים משולבים זה בזה קשה לדעת אם בעיית החניכיים כבר פגעה במערכות אחרות בגוף, לכן ברור שחייבים לטפל בחניכיים כדי לשמור על בריאותנו".

 

4. בדקו קשר גנטי

על פי פרופ' הררה, מחלת חניכיים אגרסיבית יכולה להתחיל כבר בגיל הנעורים. מוסיפה על זה ד"ר אורלי ניר-שפירא, סגנית יו"ר האיגוד לרפואת חניכיים: "מבחינים בבעיות חניכיים בעיקר מגיל 30, אבל אכן גם בגיל הנעורים. אם יש רקע במשפחה של מחלות חניכיים, כדאי להיבדק כבר בתקופת גיל ההתבגרות, כיוון שיש קשר גנטי חזק מאוד במחלות חניכיים".

 

5. אל תזניחו את הטיפול

מלבד מניעת המחלה באמצעות שמירה על היגיינת הפה וביקור סדיר אצל שיננית, כפי שהזכיר פרופ' הררה, כשמדובר במחלת חניכיים חמורה גם הטיפול צריך לעלות מדרגה.

 

"הטיפול מתחיל בניקוי תת-חניכי", מפרטת ד"ר ניר-שפירא, "שבו מנקים את הכיסים בין החניכיים והשן העמוסים בחיידקים ובתוצריהם. מעבר לכך, יש ניתוחי חניכיים שיכולים לשקם את העצם שנעלמה בעקבות המחלה, ולהחזיר למטופל את התמיכה שהוא איבד בשל מחלת החניכיים.

 

"חשוב לזכור שמדובר במחלה כרונית - ואי אפשר להפסיק לטפל בה ולשמר את התוצאות שהשיג הטיפול. צריך להיות תמיד במסגרת של טיפול ושל ניקוי השיניים, כיוון שהדלקת או המחלה לא נעלמות אלא רק נשלטות. כל טיפול אחר שייעשה בפה, בין שמדובר בשתלים ובין שבטיפול אסתטי כלשהו, עלול להיכשל אם ייעשה על בסיס חניכיים לא מטופלת ומערכת תמיכה בשיניים שאינה מספקת".





פורסם לראשונה 25/03/2014 09:32

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
חייבים לטפל בחניכיים כדי לשמור על בריאותנו
צילום: shutterstock
לשמור על היגיינה אוראלית. פרופ' אררה
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים