שתף קטע נבחר

צילום: עידו ארז

אהוד אולמרט הורשע בשוחד בפרשת הולילנד: "עד המדינה קנה את שירותיו"

אחת מפרשות השחיתות הגדולות בתולדות המדינה נגמרת היום בהכרעת דין מהדהדת: ראש הממשלה לשעבר הורשע בלקיחת שוחד והשופט קבע כי הוא "ביקש להשחיר את עד המדינה גם באמירת שקר". העדויות המכריעות: של יוסי אולמרט ושל עד המדינה. רק שלושה נאשמים זוכו מחמת הספק

"פרשת הולילנד ", אחת משערוריות השחיתות הגדולות ביותר שידעה המדינה, הגיעה הבוקר (ב') להכרעת דין ובעקבותיה נפל דבר בישראל: ראש ממשלה לשעבר הורשע בקבלת שוחד בסך הכול בן מאות אלפי שקלים. שופט המחוזי בתל אביב דוד רוזן קבע שנאשם מספר 8, אהוד אולמרט, קיבל באמצעות אחיו סכומי כסף אדירים מיזמים שביקשו לקדם את פרויקט הנדל"ן בירושלים, והיה חלק מרכזי ב"מערכות שלטון מושחתות שהרקיבו לאורך שנים. מאות אלפי שקלים הועברו לעובדי ונבחרי ציבור".

 

לעיון בהכרעת הדין המלאה - לחצו כאן

לעיון בתמצית הכרעת הדין - לחצו כאן

 

אולמרט הורשע בשתי עבירות שוחד. הראשונה: קבלת חצי מיליון שקל מעד המדינה באמצעות אחיו יוסי אולמרט, והשני קבלת שוחד בסך 60 אלף שקל מעד המדינה באמצעות ראש לשכתו שולה זקן ועו"ד אורי מסר. הוא זוכה מחמת הספק מסעיף קבלת שוחד בסך 70 שקל.

 

בית המשפט דחה לחלוטין את גרסת ההכחשה שבה דבק אולמרט לאורך המשפט, והרשיע אותו על סמך עדויותיהם של עד המדינה שמואל דכנר ז"ל ושל אחיו יוסי אולמרט, שקיבל מהיזמים סכומי עתק לכיסוי חובות – כל זאת בידיעת ולבקשת ראש הממשלה לשעבר. השופט רוזן קבע שאולמרט "ביקש להשחיר את עד המדינה, גם באמירת שקר. עד המדינה קנה את שירותיו של אולמרט דרך אחיו. זה לא היה קשר של רעות. עד המדינה לא נתן את הכסף מתוך צדיקות, אלא מתוך כוונה שאולמרט יעזור בקידום הפרויקטים".

 

 (צילום: תומר אפלבאום) (צילום: תומר אפלבאום)
(צילום: תומר אפלבאום)

אחרי הקראת הדין שיבח השופט רוזן את אנשי הפרקליטות שטיפלו בתיק: "יש תובעים כמותכם, אין טובים מכם".

 

מנגד, בא כוחו של אולמרט, עו"ד רועי בלכר, אמר כצפוי שנשקלת הגשת ערעור: "זה יום לא פשוט עבורנו ולא יום פשוט עבור מר אולמרט. כמובן נלמד את פסק הדין ואנחנו צריכים להיערך לטיעונים לעונש. הראיות לגבי יוסי אומלרט הן ראיות נסיבתיות. אני מניח שבעניין הזה עדיין לא נאמרה המילה האחרונה. אנחנו נשקול את צעדינו".

 

השופט קיבל את רוב הטענות המרכזיות של הפרקליטות בכתב האישום נגד אולמרט, והעדות המכריעה נגעה להעברת כחצי מיליון שקל מעד המדינה דכנר לאחיו של ראש הממשלה לשעבר, יוסי אולמרט. השופט קבע שהעברת הכסף בוצעה לבקשת אהוד אולמרט, ובכך קנה עד המדינה את שירותיו. לדברי השופט, חרף דבריו בבית המשפט - אהוד אולמרט היה מודע למצבו של אחיו יוסי. בציניות הוא קבע: "כמו פרשת טלנסקי, אולמרט לא ידע על הפקדת הכסף. אולמרט הוא בבחינת מי שלא יודע ולא שומע".

אולמרט מגיע לביתו לאחר הכרעת הדין (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
אולמרט מגיע לביתו לאחר הכרעת הדין(צילום: מוטי קמחי)
 

השופט משרטט תמונה מלאה שבמסגרתה אולמרט קיבל את השוחד ובתמורה קידם את פרויקט הולילנד: "הוא פעל כמצופה ממנו וטיפל בענייניו של עד המדינה. כשנקלע אחיו לרדיפות השוק האפור, השתמש אולמרט ב'אוצר הפלא' ושאב סכומי כסף". השופט רוזן קובע כי עדות עד המדינה התחזקה בראיות אובייקטיביות, "יש בה להבריק ולהאיר על פסיפס עובדתי מושלם שנבנה בבית המשפט. גרסתו של אולמרט נדחתה על ידי. עד המדינה העביר את הכסף בידיעת נאשם 8 (אולמרט). אולמרט מורשע בקבלת בשוחד".  

 

השופט הוסיף שהאח יוסי אולמרט אישר בעדותו במשטרה שקיבל את הכסף שבגינו מואשם אהוד אולמרט בשוחד. מדובר בכחצי מיליון שקל בכמה צ'קים דחויים. גרסת אהוד אולמרט בעניין נדחתה על הסף: "עד המדינה לא הכיר את יוסי אולמרט ויוסי אולמרט לא הכיר אותו. הקשר בין עד המדינה ליוסי אולמרט הוא רק אהוד אולמרט".

 

עוד נקבע: "יוסי אולמרט ביקש להרחיק עצמו מעד המדינה. לאחר כמה שעות חקירה התרצה וסיפר דברים הדומים להפליא לעדות עד המדינה. יוסי אולמרט אישר את קבלת הכסף, את הסכום ואת המועד". במשפט העיד אברהם נתן שנכח בקפה אפרופו, שם הועברו צ'קים מעד המדינה ליוסי אולמרט.

 

את רוב הכרעת הדין ליווה השופט רוזן בטון ציני. הוא תהה: "אשתו של יוסי אולמרט לא ידעה על מצבו? אחיו של יוסי אולמרט לא ידע על מצבו? אהוד אולמרט לא ידע על מצבו הקשה של אחיו? רק עד המדינה ידע על מצבו הכספי של יוסי אולמרט? עמדת ההגנה רעועה".

לא מחליפים מבטים. אולמרט וזקן בבית המשפט (צילום: תומר אפלבאום) (צילום: תומר אפלבאום)
לא מחליפים מבטים. אולמרט וזקן בבית המשפט(צילום: תומר אפלבאום)

 (צילום: תומר אפלבאום) (צילום: תומר אפלבאום)
(צילום: תומר אפלבאום)

השופט קבע כי אולמרט פעל לממן לשולה זקן הגנה משפטית, סיפר שלא הייתה לו כוונה להפקיר אותה, ו"נראה כי המימון נשא פירות", שכן זקן בחרה שלא להעיד במשפט ושילמה על כך מחיר בעיניים פקוחות. עם זאת הוסיף השופט שזקן איששה את הטענה של עד המדינה, שיצא מחדרו של אולמרט וסיפר לה שהוא ביקש ממנו שוחד.

 

השופט קובע כי הוכח שהיעד של עד המדינה לא היה זקן אלא אולמרט. לזקן, כך קבע, היה מעמד רב בלשכתו של אולמרט. "היא הייתה יד ימינו ופעלה בשליחותו". השופט הרשיע את זקן בכל האישומים של קבלת שוחד בסך מאות אלפי שקלים, וזיכה אותה רק בסעיף קטן של קבלת עשרת אלפים שקל.

 

השופט קבע שבמסגרת עבודתה היה תפקידה של זקן "לפתוח דלתות". לדבריו, "זקן שלטה בלשכה, כולם שמעו את קולה. היה לה כוח והיא הייתה מודעת אליו. היא פעלה לטובת עד המדינה. התרקמו יחסי ידידות והוא ראה בה דרך להתקרב אל מטרתו. הוא ביקש לקנות את פעילותה והיחס החם שהפגין היה הדרך להתקרב אליה. הוא אמר לה מילים חמות וטובות והיה מוכן אף לקבל אותה לעבוד אצלו. עד המדינה לא רק דיבר אלא גם עשה מעשים ונתן הרבה כספים. לבקשתה הוא העביר כספים למערכות בחירות של אולמרט".

 

השופט מאותת שייתכן שידחה את העסקה עם זקן. בתום הכרעת הדין הוא פנה לנציגי הפרקליטות, הציב את הסתייגויותיו מהסדר הטיעון שנחתם והודיע שבכוונתו לדרוש את כל חומרי החקירה: "אם מדובר פה בניקוי אורוות, אהיה פתוח וקשוב. אם מדובר פה בעניין של שיבוש מהלכי חקירה, אין פה מהפך גדול. אני מתאר לעצמי שלא חשבתם שהיא שותקת סתם". מדברי השופט ניתן להבין שהזרקור יורד מעבירת השיבוש, מאחר שאולמרט הורשע בקבלת שוחד. לכן פנה השופט רוזן לפרקליטות ואמר בנוגע לזקן: "תעשו כל אשר לאל ידכם על מנת שאסכים לקבל את בקשתכם לקבל את העונש".  

 

לאחר הדיון אמרה זקן: "אם הייתי יכולה לדבר, הייתי מדברת, כי יש לי המון מה להגיד. תכבדו אותי בסיטואציה הזו. יבוא יום ואומר את אשר על לבי. תנו לי ללכת לילדיי ולנכדיי".

 

בא כוחה של זקן: "זאת הכרעת דין מכוננת. הגברת זקן לא חוגגת שום דבר. היא הורשעה בעבירות והיא בהחלט חושבת שהדרכים שלה היו לא נכונות. לכן יש ללמוד את הדברים. צריך לזכור שהיא הודתה כמעט מהרגע הראשון בדיוק בדברים שבהם היא הורשעה היום. אנחנו מאוד מקווים וסבורים שבית המשפט יכבד את ההסדר שנקבע".

השופט רוזן הבוקר בבית משפט (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
השופט רוזן הבוקר בבית משפט(צילום: עידו ארז)

הנאשמים מגיעים לבית המשפט. היזם הלל צ'רני (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
הנאשמים מגיעים לבית המשפט. היזם הלל צ'רני(צילום: מוטי קמחי)
 

רק שלושה מ-12 הנאשמים האחרים בפרשה - יעקב אפרתי, אמנון ספרן ושמעון גלאון - זוכו מחמת הספק. על עד המדינה המנוח שמואל דכנר, שהיה הציר שסביבו התנהל המשפט, אמר השופט: "עד המדינה פנה למשטרה לא בגלל נקיפת לב או היטהרות הנפש. הוא העיד בצלילות. למגינת הלב הוא דיבר כאן אמת".

 

את הנאשם המרכזי בפרשה, יזם פרויקט המגורים הולילנד הלל צ'רני, הרשיע השופט במתן שוחד לאולמרט, זקן וכן לראש העירייה לשעבר אורי לופוליאנסקי והלבנת הון: "עד המדינה קיבל על עצמו לעמוד בפרונט כשהיה ברור שנאשם 1 צריך לשאת בשוחד. עד המדינה לא היה רשאי להוציא כסף ללא אישור צ'רני".

 

נאשם 2, אביגדור קלנר, הורשע במתן שוחד של מאות אלפי שקלים, וזוכה מהאשמות שונות מחמת הספק. השופט קבע כי "גרסתו לא שווה מאומה". נאשם מספר 5, מאיר רובין, הורשע בהלבנת הון ובמתן שוחד בסך 1.2 מיליון שקל.

 

לופוליאנסקי הורשע בקבלת שוחד, ונקבע שהיה מודע לתרומות גדולות שהעבירו היזמים ל"יד שרה", הארגון שאותו ייסד. על פי הכרעת הדין, הוא בחר לעודד את יזמי הולילנד להעביר כספים לארגון "נוכח מטרתו הנעלה של המוסד". השופט סיכם שלופוליאנסקי "כל העת שיווה לנגד עיניו את יד שרה אבל שקע בפלילים".

 

נאשם 7, מהנדס עיריית ירושלים אורי שטרית, הורשע בקבלת שוחד של 130 אלף שקל, והשופט קבע ש"הוא נטל שוחד בעיניים פקוחות".

 

דני דנקנר, שנאשם בספיח לפרשה - כתב אישום הקשור לחברת "תעשיות המלח" שבראשה עמד - הודה בהעברת שוחד בסך 1.3 מיליון שקל. הוא הורשע במתן שוחד ואיסור הלבנת הון.

אורי לופוליאנסקי (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
אורי לופוליאנסקי(צילום: מוטי קמחי)

דני דנקנר (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
דני דנקנר(צילום: מוטי קמחי)

שולה זקן (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
שולה זקן(צילום: מוטי קמחי)

לפני ההכרעה: זקן הייתה אופטימית

אהוד אולמרט הגיע לבית המשפט מביתו בתל אביב. הוא וזקן לא הביטו זה בפניו של זה למרות המרחק הקצר ומאבטחים עמדו ביניהם. עם צאתה הבוקר מביתה שבירושלים נשאלה על-ידי כתבים אם היא אופטימית והשיבה: "אני מאמינה בקדוש ברוך הוא". בעקבות חתימת הסכם עדת המדינה בין זקן לפרקליטות, ביקשה הפרקליטות לדחות את הכרעת הדין. השופט דוד רוזן הודיע בתגובה שכל 13 הנאשמים בפרשה נדרשים להגיע לדיון.

 

עניינה של פרשת הולילנד נסוב סביב פרויקט מגורים - תוכנית 3507ג' בדרום–מערב ירושלים - שהפך למפלצת נדל"נית שהניבה לכאורה רווחים עצומים ליזמים וטובות הנאה מפליגות לפקידים, בעלי תפקידים ואנשי ציבור. מכתב האישום שהוגש בינואר 2012 עלה שכ-1.5 מיליון שקל הועברו מיזמי הולילנד למימון עלויות מערכות בחירות שבהן התמודד אולמרט ולכיסוי גירעונות שנצברו במהלכן. בשנים אלה, טענה הפרקליטות, פעל אולמרט על מנת להביא לאישור את תוכנית הרחבת הולילנד ולהפחתת היטל ההשבחה שבו חויבו היזמים בגין השבחת הקרקע בעקבות אישור תוכנית זו.

 (צילום: גיל יוחנן, אלכס קולומויסקי, מוטי קמחי, עידו ארז, ירון ברנר, עופר עמרם, שאול גולן, אבי מועלם)
(צילום: גיל יוחנן, אלכס קולומויסקי, מוטי קמחי, עידו ארז, ירון ברנר, עופר עמרם, שאול גולן, אבי מועלם)
  

 (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

חלקו של אולמרט בפרשה ממשיך גם לאחר שתוכנית הולילנד אושרה בוועדה המקומית של עיריית ירושלים. בשלהי 2002, נטען, פנה אולמרט לדכנר וביקש שיסייע לאחיו, יוסי אולמרט, שנקלע למצוקה כלכלית. על פי הנטען, עד המדינה העלה את הבקשה בפני יזם הפרויקט הלל צ'רני (הנאשם המרכזי בפרשה, ראו להלן), וזה סיכם על מתן כחצי מיליון שקל לאח יוסי אולמרט. דכנר טען שעדכן את אהוד אולמרט בעניין. על פי עדותו הוא נפגש עם יוסי אולמרט בבית קפה, מסר לו סדרת צ'קים על סך 500 אלף שקל והסביר לו שהדבר נעשה לבקשת אחיו.

 

לגבי שולה זקן נטען בכתב האישום שב-1997 קיבלה 350 אלף שקל לכיסוי חלק מחובותיה בגין רכישת בית פרטי. כמו כן העיד דכנר שבהזדמנויות שונות רכש עבורה מתנות ותכשיטים. למשל, ב-24 באוקטובר 2003 הוא נענה לבקשתה וקנה לה זוג עגילים בשווי עשרת אלפי שקלים. לאחר מכן היא החליפה אותם בסט של שלוש טבעות בשווי 11 אלף שקל. על פי האישום, גם את ההפרש בסך אלף שקלים שילם דכנר.

 

כמו כן, נטען כי בינואר 2004 רכש עד המדינה לזקן תמונת שמן בשווי 1,200 דולר. במועד אחר, שזקן לא ידעה לנקוב בו במדויק, הוא רכש לה תיק בשווי 2,000 שקל וזוג נעליים בשווי אלף שקל. במהלך המשפט העידה זקן עצמה שהמתנות היו חלק ממערכת יחסים שניהלה עם דכנר.

 

בכתב אישום נוסף שהוגש במקביל בפרשות נספחות להולילנד, הקשורות לחברות "תעשיות מלח" ו"הזרע", נטען כי ב-2003 ו-2004 ביקשה זקן מעד המדינה טובות הנאה מעת לעת, והוא נענה לבקשותיה ורכש בעבורה מספר פריטים. כמו כן, אולמרט וזקן נאשמים גם שקיבלו שוחד בסך 200 אלף שקל כדי לקדם את ענייניה של חברת "הזרע".

 

כמעט 9 מיליון שקלים של שוחד וטובות הנאה

על פי כתב האישום - שמסתמך בחלקיו הגדולים על עד המדינה שמואל דכנר שהלך לעולמו במהלך המשפט - העבירו היזם הלל צ'רני ועד המדינה כספים לנבחרי ציבור ועובדים בעיריית ירושלים, במטרה לגייס את תמיכתם ושיתוף הפעולה שלהם בקידום פרויקט הולילנד. בסך הכול, בין השנים 1999-1994 העביר צ'רני לעד המדינה (דרך החברות שבבעלותו) 8,966,881 שקל על מנת שייתן אותם לנבחרי ועובדי ציבור שונים. הכספים ניתנו מצ'רני לעיתים בטרם העברת טובות ההנאה בפועל ולעיתים בדיעבד.

 (צילום: עפר מאיר) (צילום: עפר מאיר)
(צילום: עפר מאיר)
 

צ'רני הוא הנאשם מספר 1. מיוחסות לו עבירות של מתן שוחד, רישום כוזב במסמכי תאגיד, ניכוי מס תשומות שלא כדין והלבנת הון. צ'רני הוא בעל זכויות במקרקעין על מתחם הולילנד המשתרע על שטח של כ-121 דונם. על פי כתב האישום, צ'רני הקים את חברת "הולילנד תיירות" על מנת לפעול לשינוי ייעוד הקרקע במתחם ממלונאות למגורים, לפעול להגדלת אחוזי הבנייה במתחם הולילנד באופן ניכר ולפעול לצמצום העלויות שלו כיזם בהקמת הפרויקט.

 

צ'רני ידע שיזדקק לתמיכתם של אנשי ציבור רבים כדי לגרום לשינויים הרבים ולצורך כך, לפי כתב האישום, רקם יחד עם עד המדינה תוכנית בת כמה שלבים שנמשכה בין 1994 ל-2007, והעניק טובות הנאה כספיות ואחרות לנבחרי ועובדי הציבור האמונים על קידום הפרויקט.

 

לפי הפרקליטות, צ'רני העביר שוחד תוך שימוש ב"שיטות שונות של העברת כספים והסוואתם באמצעות מערכת כוזבת של כיסוי ותיעוד חשבונאי". עד 1999 העביר צ'רני כמעט 9 מליון שקל במסגרת זאת, והמשיך להזרים כספים גם בשנים שחלפו מאז. כך "התקיימה במחשכים מערכת יחסי שוחד מסועפת בהיקפים נרחבים", כשבמתחם הולילנד הולך ונבנה בפועל פרויקט מגורים בעל נפחי בנייה בהיקף חריג מאין כמותו בנופה של הבירה.


פורסם לראשונה 31/03/2014 08:26

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אולמרט, הבוקר בבית המשפט
צילום: אלי מנדלבאום
שולה זקן, הבוקר
צילום: אלי מנדלבאום
עו"ד שלומית הראל שוורץ ועמוס ון אמדן. סנגוריו של אורי לופוליאנסקי, שהורשע בקבלת שוחד
מומלצים