שתף קטע נבחר

פולין-יוון-ישראל: המסע של "הבן של אלוהים"

חיפוש אחר בן אדם פיקטיבי בפולין, המשיך לצילומי הדרמה "הבן של אלוהים" בבימויים של ארז תדמור וגיא נתיב, שמסכמת חברות יצירתית ארוכה. הליהוק של מכרם ח'ורי לתפקיד ניצול שואה, ההתחזקות של זוהר שטראוס והניאו-נאצים שנכנסו לסרט: מדור הערות הבמאי

"הבן של האלוהים" הוא סרט מסע של אב ובן, אולם הוא מסמן לפני הכל את הדרך המשותפת של היוצרים, ארז תדמור וגיא נתיב - צמד הבמאים, שהם גם חברים טובים כבר 15 שנים. השניים יצרו ביחד את הסרט הקצר "אופסייד" מ-2006 והסרט "זרים" מ-2007 (שהוא פיתוח של סרט קצר עם אותו שם מ-2003). מאז גם התנסו ביצירה בנפרד: תדמור עם "סיפור גדול" (ביחד עם שרון מימון) ונתיב עם "מבול". לפני שימשיכו כל אחד לדרכו, הביאו למסך את הדרמה המרגשת - פרי הרפתקה שלקחה אותם מישראל לפולין, ליוון ומשם בחזרה.

 

"זה בעצם סיכום, לא רק שלנו כיוצרים, אלא גם כחברים. יצרנו את הסרטים הראשונים שלנו ביחד, והוא בעצם מסכם את המעגל היצירתי שלנו", אומר נתיב, המתגורר בימים אלה בלוס אנג'לס ומנסה את מזלו בתעשייה המקומית (בין השאר עם פרויקט דוקומנטרי אישי בשם "Long Distant Connection"). תדמור לעומת זו עובד על הדרמה "ארץ פצועה", לבדו לראשונה, כלרשותו השחקנים דביר בנדק, יואב לוי וגם מכרם ח'ורי - כוכב "הבן של אלוהים".  

 

ח'ורי מגלם בסרט את אברהם קופינס, ישראלי ניצול שואה, אשר יוצא ליוון כדי למצוא את האיש שהציל אותו מהנאצים בזמן המלחמה. למורת רוחו, אל המסע מצטרף בנו החוזר בתשובה (בגילומו של זוהר שטראוס), ראפר חבדניק שמתעקש להתקרב לאביו המרוחק והאתאיסט. בדרך לסלוניקי הם פוגשים כמה דמויות מוזרות ומקסימות כמו מריה הזונה (אריאן לאבד היווניה), נהג מונית מוטרף וגם את הסופר פוצ'ו (שמופיע בעצמו בתפקיד אורח).

 

זוהר שטראוס, אריאן לאבד ומכרם ח'ורי ב"הבן של אלוהים" ()
זוהר שטראוס, אריאן לאבד ומכרם ח'ורי ב"הבן של אלוהים"

 

על תפקידו זכה ח'ורי בן ה-68 בפרס אופיר לשחקן הטוב ביותר, אולם ליהוקו לא היה דבר של מה בכך. אחרי שחיים טופול דחה את הצעת תדמור ונתיב לגלם את דמותו של קופינס, הם ביקשו להיפגש עם השחקן. "קפצו עלינו מפיקים ומשקיעים ומי לא?", נזכר תדמור, "הם אמרו לנו אתם עושים טעות. אפילו אל תיפגשו איתו. הוא לא מתאים לתפקיד הזה. הוא ערבי, הוא לא מבין את הדת היהודית, הוא לא ניצול שואה, הוא לא קשור בכלל לדבר הזה".

 

למרות זאת הפגישה התרחשה, וכך גם האודישן ביחד עם שטראוס, ובסופו החליטו השניים שח'ורי הוא האיש שלהם. "כשפגשנו אותו הוא היה מאוד נרגש", מספר נתיב, "הוא אמר לנו שבאמת לאף אחד לא היה את האומץ לתת לו תפקיד ראשי בקולנוע הישראלי, ובטח ובטח לגלם ישראלי ניצול שואה. והוא אמר לנו שאם נבחר בו, הוא יעשה הכל בשביל התפקיד הזה. הוא קרא את זה בבית, והוא התחיל לבכות ואמר לאשתו: 'זה התפקיד של החיים שלי'. והוא אכן הרגיש את האחריות הגדולה על כתפיו, הוא למד יוונית ואימץ מבטא של לדינו. ולמרות הקשיים עשה כל מה שביקשנו. ממש כמו שהוא הבטיח".

 

מכרם ח'ורי וזוהר שטראוס באי סנטוריני. לא קל ()
מכרם ח'ורי וזוהר שטראוס באי סנטוריני. לא קל

גם במקרה של שטראוס נתקלו תדמור ונתיב בהתמסרות יוצאת דופן. אחרי שהצמידו לו יועץ אישי וגם ראפר חבדניק, הם נדהמו לראות אותו מתחזק להם מול העיניים - והכל בשביל התפקיד. "הוא התווכח איתנו על דת. הוא לקח את זה עד הסוף, שיטת דניאל דיי לואיס אנחנו קוראים לזה. הוא נהייה ממש פנאט", מספר נתיב. עם זאת, בסוף הצילומים הוא עצר את הטרנספורמציה, גילח את הזקן, צילם את עצמו ושלח לבמאים, כאילו כדי להכריז: זהו, יצאתי מהתפקיד.

 

במאים נוספים מספרים על סרטיהם ב-ynet

 

זוהר שטראוס. מתחזק, ואז כבר לא ()
זוהר שטראוס. מתחזק, ואז כבר לא

את דמותו של קופינס עיצבו תדמור ונתיב כהכלאה של הסבים שלהם. "זה בעצם סרט קצת עליהם", הם מעידים. ומה עם האדם שאותו הוא מחפש ביוון? ובכן השניים בחרו עבורו את השם תאודוראס פאפאלוקאס - ממש כמו שחקן הכדורסל היווני הנודע, שכיכב בעבר גם במכבי תל אביב. דמות זו היא כמובן פיקטיבית, ממש כמו זו שהתסריט כולו מבוסס עליה - אלכסנדר גורודינסקי, אותו חיפשו תדמור ונתיב במהלך מסע לפולין. 

 

במהלך אותו מסע שנעשה לצורך התחקיר לסרט, עברו שני הבמאים הישראלים ממוסד למוסד בפולין בחיפוש אחר אותו גורודינסקי, עליו סיפרו כי הוא האיש שהציל את סבם בשואה. "בעצם זה היה סוג של תחקיר לתסריט שכתבנו והעברנו אותו אחר כך ליוון. חיפשנו אדם פיקטיבי לחלוטין", מספר תדמור. נתיב נזכר: "אחרי שהופענו בטלוויזיה הפולנית, התחלנו לקבל מלא טלפונים. אבל בעצם האיש הזה לא היה אמיתי, בעצם פיברקנו את כל הסיפור הזה".

 

עוד ניפגש. גיא נתיב וארז תדמור ()
עוד ניפגש. גיא נתיב וארז תדמור

אבל הסיפור ההזוי והמשעשע הזה לא נגמר שם. "ככל שהעמקנו במסע, יותר ויותר אנשים התקשרו אלינו, ניגשו אלינו ברחובות. נהיינו מפורסמים בכל פולין", אומר נתיב, "כשזה איבד שליטה, כבר חזרנו לארץ". תדמור מספר שבסופו של דבר התקבל בישראל מכתב רשמי מהצלב האדום ובו הודעה: "אנחנו מצטערים להגיד לכם שהאיש שחיפשתם הוא לא אלכסנדר גורודינסקי האמיתי".

 

עוד על המסע הקסום שהתחיל בפולין והביא את תדמור ונתיב אל יוון הקורסת, מוכת העוני והמצוקה, על הניאו-נאצים המקומיים שאיימו לפגוע בצוות ונכנסו לתסריט, על ההתחרדות המדומה של שטראוס וההתמסרות של ח'ורי - הכל בכתבת הווידאו. 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ארז תדמור וגיא נתיב על הסט של "הבן של אלוהים"
לאתר ההטבות
מומלצים