שתף קטע נבחר

זה רעיון: הצ'ופרים שמקבלים העובדים בארה"ב כשמרזים

האמריקנים מובילים במפת ההשמנה בעולם, אך מעמק הסיליקון בקליפורניה יוצאת הבשורה: הנחות על מזון בריא בארוחת הצהריים בעבודה ועל ביטוח בריאות למי ששומר על משקל תקין ומפסיק לעשן - כדי לעודד בריאות דרך הכיס. כתבה ראשונה בסדרה שמגלה את סודות הבריאות של החוף המערבי

האמריקנים לומדים לעשות את זה נכון: בעמק הסיליקון שבקליפורניה, המודעות להרגלי אכילה נכונים ולשמירה על אורח חיים בריא איננה עוד בגדר סיסמה. כאן היא שווה הרבה כסף עבור האדם הפרטי והחברות הגדולות והקטנות כאחד.

 

קצת רקע: הביטוח הרפואי בארצות הברית הוא נטל כלכלי לא מבוטל עבור האדם הממוצע וכן על חברות מסחריות, ועלותו מגיעה למאות ואלפי דולרים לאדם.

 

כיום, אחת הדרכים לזכות בהנחה בעלויות הביטוח הרפואי ובהוצאות בכלל היא לבחור לאכול ולחיות בריא יותר. למשל, משלמים פחות על ארוחת הצהריים כשבוחרים מנה בריאה בקפיטריה בעבודה, זוכים בהנחה גדולה יותר כששומרים על מדדי בריאות אישיים לאורך זמן, ומקבלים הנחות בפרמיית הביטוח כשמקפידים לעבור בדיקת סקר שגרתית.

 

 

עוברים לתזונה נכונה :

 

אוכל בריא? שלם פחות!

המודעות לבריאות אכן הגיעה לחברות הגדולות בעמק הסיליקון, ובחלק מהן הוביל התהליך לשינוי גדול בארוחת הצהריים, במסרים הבריאותיים שנשלחים לעובדים במייל, בסדנאות המוצעות להם, בעידוד הפעילות הגופנית בזמן העבודה ומחוצה לה ובמתנות בשווי של מאות דולרים עבור שמירה על אורח חיים בריא באמצעות דיווח שוטף באתר החברה או באפליקציה מתאימה.

 

השינוי התזונתי מחלחל אל המטבחים של החברות הגדולות, החל בבחירת חברת הקייטרינג שמכינה את המזון עבור העובדים גם על סמך יכולת לשלב מזון בריא בתפריט ולא רק על בסיס עלויות. עדיין נותרו אותם דוכני מזון מגוונים שמתוכם יכול העובד לבחור (גריל, אסייאתי, פיצות, סלטים מוכנים, סלטים בהרכבה אישית ועוד), אך מוטל דגש על אפשרויות בחירה בריאות בכל מזנון.

 

לדוגמה, הלחמניות הפכו לכאלה המוכנות מקמח מלא, כולל עבור ההמבורגרים; המיונז נעלם מחדר האוכל; בצק הפיצה הפך מקמח מלא וכך גם האורז הפך למלא. מי שמתעקש לאכול אורז לבן צריך לבקש זאת במיוחד, כיוון שהוא מונח בצד ולא בצורה בולטת בעמדה.

 

נוסף על כך, המנות העיקריות בארוחת הצהריים מתויגות לפי שלושת צבעי הרמזור, כשכל צבע מגדיר את ההרכב התזונתי של הארוחה ואת התדירות המומלצת עבורה. לכל צבע מוגדר גם טווח קלוריות וערכים תזונתיים:

 

  • ירוק - מומלץ לאכול בכל יום

 

  • כתום/צהוב - מומלץ לאכול פעם בשבוע

 

  • אדום - מומלץ לאכול באירועים מיוחדים בלבד.

 

בדוכן המרקים, למשל, המרק הצמחוני מקבל צבע ירוק, מרק העוף מקבל צבע כתום/צהוב ומרק פירות הים מקבל צבע אדום.

 

מחיר הארוחה נקבע לפי צבע המנה: ארוחה ירוקה מלאה עולה שישה-שבעה דולר, לעומת ארוחה אדומה העולה כ-12 דולר. מדובר בפער של 100% במחיר, שנועד לעודד את העובד לבחור נכון תזונתית, בריאותית וגם כלכלית.

 

מלבד זאת, עומדים מכלי מים גדולים בחינם לרשות העובדים, ומשולבים בהם ירקות ופירות חתוכים המעניקים להם טעם עדין ללא שימוש בממתיקים. על מיצים או משקאות דיאט - צריך לשלם כמובן. העובדים יכולים להיעזר גם בדוכנים של שייקים טריים המוכנים במקום על בסיס ירקות ופירות, אמנם בתשלום אך עדיין הדבר מספק מגוון אפשרויות בריאות יותר מאשר מיצים ממותקים.

 

חושקים דווקא במתוקים? זה יעלה לכם כפול (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
חושקים דווקא במתוקים? זה יעלה לכם כפול(צילום: shutterstock)

 

חלק מה"אני מאמין" בחברה

הנחות לעובדים ברכישת מוצרים בחנות שבה הם עובדים היא עניין מקובל מאוד בכל העולם. עם זאת, בדרך כלל גובה ההנחה לעובדים נקבע שרירותית על ידי ההנהלה, ללא קשר למצבו הבריאותי של העובד. רשת המזון הגדולה Market Whole Foods, ששמה דגש על מוצרי מזון בריאים ואורגניים ועל הרגלי אכילה בריאים, הלכה עם זה צעד קדימה וקבעה את ההנחות לעובדי הרשת על פי מדדי הבריאות שלהם.

 

למשל, אם העובד לא מעשן ומשקל גופו תקין, הוא זכאי להנחה של עד 30% ברכישת מוצרי הרשת. ככל שמדדי הבריאות שלו פחות טובים, כך קטנה ההנחה שיקבל.

 

בדרך זו מנסה הרשת להעביר מסר לעובדים שלה, שנושא אורח החיים הבריא הוא חלק בלתי נפרד מה"אני מאמין" שלה.

 

הרשת אף משקיעה בכך משאבים ומביאה מומחים, סדנאות והרצאות ללימוד העובדים כיצד לסגל הרגלי עבודה נכונים בהרמת משאות, בעמידה ליד הקופות ועוד - הכל כדי למנוע פציעות ובעיות בריאות של העובדים.

 

ביטוח זול יותר לבריאים

כאמור, תשלום של ביטוח הבריאות על ידי החברה או המבוטח עצמו הוא בעל משקל כלכלי גדול מאוד. חלק מחברות הביטוח מוזילות את מחיר הפרמיה אם המבוטח מבצע בדיקות דם וסקירה רפואית מדי שנה באופן שגרתי ולא כתלות בבעיית בריאות - ומגיש את תוצאות הבדיקות במועד הדרוש לחברת הביטוח או לרופא המטפל.

 

המטרה של חברת הביטוח היא לאתר בעיות בריאות לפני שהן מתפתחות לבעיה גדולה יותר המצריכה תשלום רב למבוטח, והאינטרס של המבוטח הוא להוזיל את עלויות הביטוח. ככה כולם יוצאים נשכרים.

 

המודעות לשמירה על אורח חיים בריא, אם כן, עולה מאוד בעמק הסיליקון. השינויים באפשרויות האכילה וההנחות במחירים מבורכים ומעודדים את העובדים לחולל שינוי בריא בחייהם. אמנם לעתים המניע לשינוי מתחיל ברצון להקל על הכיס - אך התוצאה היא שיפור במדדי הבריאות האישיים ורווח כפול.

 

הכותבת היא דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc, מנהלת תחום התזונה במרכז הרפואי "מדיקס" בתל אביב



 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
העובדים משלמים פחות על בחירות בריאות בארוחה
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מומלצים