שתף קטע נבחר

צילום: AFP

'הקופסה נמצאה'. האתגר החדש - להגיע אליה

באוסטרליה בטוחים כי הכוחות שסורקים אחר שרידי המטוס המלזי איתרו את הקופסה השחורה, אך מודים שלמשותהּ מעומק 4.5 ק"מ יהיה "משימה אדירה"

ראש ממשלת אוסטרליה נותר בטוח כי האותות שזוהו במהלך החיפושים באוקיינוס ההודי שייכים לקופסה השחורה של המטוס המלזי שנעלם לפני חמישה שבועות, אולם משמעות הדבר אינה בהכרח מבשרת טובות. לפי הערכות, מקור האותות נמצא בעומק כ-4.5 קילומטרים מתחת לפני הים וגם ראש הממשלה עצמו הודה כי חשיפת שרידי המטוס - אם אכן בהם מדובר - תהיה "משימה אדירה".

 

עוד סיפורים חמים – בפייסבוק שלנו

 

"סביר להניח שהמאמצים יימשכו זמן רב", אמר ראש הממשלה טוני אבוט במסיבת עיתונאים שערך היום (שבת) בסין, לשם הגיע לביקור מדיני. החיפוש בעומק של 4.5 קילומטרים מהווה אתגר מיוחד, שכן הכול חשוך כבר בעומק 300 מטרים מתחת לפני הים. בנוסף, העומק המירבי שאליו הגיעו בני אדם, גם בציוד מגן מתאים, הינו 600 מטרים ורק קומץ של צוללות מאוישות הגיעו לעומק של יותר משני קילומטרים.

הספינה האוסטרלית שקלטה את האותות האחרונים (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הספינה האוסטרלית שקלטה את האותות האחרונים(צילום: AFP)
 

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

ממרכז התיאום האוסטרלי נמסר במקביל כי בחיפושים היום ישתתפו תשעה כלי טיס צבאיים, מטוס אזרחי אחד ו-14 ספינות. הסריקות יתמקדו באזור שגודלו כ-42 אלף קמ"ר, שמרכזו נמצא כ-2,330 קילומטרים צפונית-מערבית לעיר פרת'. החיפושים מתנהלים בשלב זה בעומק 600 מטרים – שם הלחץ המופעל על גופו של אדם שווה ל-50 מטוסי ג'מבו. לפי עיתון ה"גרדיאן", זה גם העומק המרבי שאליו מסוגל לרדת הרובוט "בלופין-21", שסייע עד כה למפות את הנעשה מתחת לפני הים באמצעות פעימות סונאר.

 

מפקד הכוחות האמריקניים שמסייעים בחיפושים, קומנדור ויליאם מרקס, צוטט ברשת CNN באומרו כי הוא נותר אופטימי לגבי הסיכויים למצוא את המטוס. לדבריו, האותות תואמים לאלו שאמורים להגיע מהקופסה השחורה: "פסלנו את האפשרות שמדובר במשהו טבעי או ממשהו ששייכת לספינת מסחר. אני מסכים עם ראש הממשלה אבוט", הוא הוסיף, "אנחנו אופטימיים".

 

במהלך השבוע האחרון איתרה אחת הספינות האוסטרליות שמעורבת בחיפושים ארבעה אותות ("פינג"): שני סטים של פעימות התגלו ב-5 באפריל, ועוד שני סטים זוהו ביום שלישי האחרון, במרחק 27 קילומטרים מאותה נקודה. עוד אותות התגלו שלשום על-ידי מצוף שהוצנח ממטוס, אולם מפקד החיפושים אנגוס יוסטון הצהיר למחרת כי כנראה אינם קשורים לכלי הטיס שנעלם.

 

הסוללות בקופסה השחורה מספיקות ל-30 יום מהרגע שהן נרטבות, מה שהפך את החיפושים אחר המטוס למרוץ נגד הזמן. אבוט גם הודה אתמול כי "האות מתחיל להיחלש, ואנחנו מקווים שנצליח לאסוף את כל המידע שנוכל בטרם הוא יעלם לחלוטין". כשהקופסה השחורה תפסיק החיפוש יהפוך לקשה יותר, אך לא בלתי אפשרי. לראייה, הקופסאות השחורות של טיסת אייר פראנס 447 שהתרסקה ב- 2009 נמצאו כעבור שנתיים בעומק 3.9 קילומטרים.

 

במקביל עיתון מלזי דיווח כי לפי עדויות חדשות, טייס המשנה פאריק עבדול חאמיד ניסה להתקשר מהטלפון הנייד שלו זמן קצר לפני שהמטוס נעלם ממסכי המכ"ם, אולם השיחה נקטעה. לפי אחד הגורמים ששוחח עם העיתון, השיחה "חוברה מחדש" בפרק הזמן שחלף מהרגע שהמטוס סטה ממסלולו ועד הרגע שבו אבדו עקבותיו לחלוטין. "החיבור מחדש לא מצביע על כך שבוצעה שיחה", הודה הגורם. "ייתכן גם שזה נגרם בשל הפעלה מחדש של הטלפון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
חיפושים עם צוללת לא מאוישת. לא תגיע לקופסה
צילום: רויטרס
מומלצים