שתף קטע נבחר

ריססו, הציתו דלת מסגד במשולש - וברחו. צפו

פשע שנאה באחת הערים הערביות הגדולות בארץ: הועלתה באש דלת הכניסה למסגד באום אל-פחם ועל הקיר רוסס "ערבים החוצה". תושבים: "שתקנו מספיק, פגיעה במסגדים היא קו אדום". צפו בתיעוד

רצף פשעי השנאה נמשך, והפעם הפגיעה היא באחד מקודשי האיסלאם, באחת הערים הערביות הגדולות בארץ: כתובת נאצה "ערבים החוצה" רוססה על קיר מסגד "אבו בכר אלסדיק" שבאום אל-פחם ודלת הכניסה הוצתה במקום. משטרת אום אל-פחם שבמשולש פתחה בחקירה והחשד המיידי הוא לפעולת "תג מחיר". טרם נעצרו חשודים במעשה. מצלמות האבטחה תיעדו את ריסוס כתובת הנאצה, הצתת הדלת - והמנוסה. צפו בתיעוד.

 

מאות תושבים הגיעו למסגד, הנמצא סמוך מאוד לכביש 65 החוצה את ואדי ערה, ואיימו שלא יעברו על כך בשקט. "שתקנו מספיק על מעשי תג מחיר", אמר תושב העיר, אחמד מחאמיד. "הפעם המאבק נגד מעשה זה צריך להיות חזק, פגיעה במסגדים היא קו אדום. לצערי המשטרה נכשלה בתפקידה, היא לא מצליחה להגיע לפושעים שעומדים מאחורי פעולות תג מחיר".

 

אימאם המסגד, ג'מיל מחאג'נה, הרחיב: "הגענו היום למסגד בשעה 4:30 לפנות בוקר והבחנו בשריפה בכניסה למסגד. ישר כיבינו אותה, מזל שהאש לא התפשטה בכל המקום". הוא קרא למשטרה "לעצור את הפושעים. הם רק רוצים לפגוע ביחסים בין ערבים ליהודים".

 

דלת המסגד שהוצתה. "מעשה נפשע" (צילום: ג'ורג' גינסברג) (צילום: ג'ורג' גינסברג)
דלת המסגד שהוצתה. "מעשה נפשע"(צילום: ג'ורג' גינסברג)
 

השייח שפיק מחאג'נה אמר ל-ynet: "אחרי שגילינו את השריפה התקשרנו למשטרה. במצלמות האבטחה רואים מכונית שממנה ירדו שלושה גברים רעולי פנים שמעורבים בשריפה ובכתובות הנאצה. לצערי, תג מחיר זה לא חדש, זה קרה גם במקומות אחרים. זה אסון כבד וחייבים לתפוס את האנשים שעושים דברים כאלה, כי זה מזיק לשני העמים ויוצר כעס אצל המוסלמים".

 

ד"ר זיאד אבו מוך, מנהל המחלקה המוסלמית באגף עדות במשרד הפנים: "מדובר באירוע שקשה לתאר במילים. זה מעשה נפשע של קומץ אנשים שאין להם דת ומצפון, מעשה שמעורר תחושות קשות בנפשם של מוסלמים. חילול מקום קדוש מביא למצב שאף אחד לא רוצה להגיע אליו. אנחנו פונים למפכ"ל ולשר הפנים לזרז את הטיפול בקומץ הזה ולהביא אותם לדין, כי זה מעשה שחוזר על עצמו שוב ושוב".

הכתובת על הקיר (צילום: ג'ורג' גינסברג) (צילום: ג'ורג' גינסברג)
הכתובת על הקיר(צילום: ג'ורג' גינסברג)
 

חבר הכנסת ג'אמל זחאלקה, יושב ראש סיעת בל"ד: "עוד פעם תג מחיר ופעולה כזו פרובוקטיבית. אני מאשים את הממשלה שלא עושה כלום כדי לטפל בתופעה, היא לא נותנת הוראות למשטרה ולכן התוצאה היא מעשים יותר חוצפניים. נכנסים לעיר גדולה כמו אום אל פחם ושורפים דלת של מסגד. אני יכול לתאר לעצמי מה הייתה עושה ממשלת ישראל אם היו שורפים בית כנסת בצרפת. כאשר פעם הייתה כתובת על בית קברות יהודי, הנשיא דאז ז'אק שיראק התערב והכריז על פעולה אינטנסיבית לטיפול באנטישמים שעשו את המעשה.

אצלנו מדובר באנטישמים מסוג חדש שחושבים שהערבים הם השמים. על ישראל לטפל בזה כפעולה אנטישמית נגד יהודים וערבים".

 

זחאלקה אומר שאם התושבים היו תופסים את המבצעים, זה היה עלול להיגמר רע מאוד: "מה היה קורה כאן? אני חושב שהם לא היו יוצאים חיים, זה היה נתן זאדה חדש. על המשטרה להשקיע בטיפול ובחקירה כי זה עלול להסתיים באסון גדול".

 

ח"כ אחמד טיבי אמר כי פנה לשר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' ולמפכ"ל יוחנן דנינו ודרש מהם "לשים קץ למעשים הגזעניים והחבלניים האלה שהתרבו לאחרונה, גם כתוצאה ישירה מההסתה של הימין, לרבות השר נפתלי בנט, נגד הציבור הערבי בישראל".

 

ראש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, ראאד סלאח, הגיע למסגד אחרי ההצתה: "מדובר במעשה פשיעה טרוריסטי, שעשו אותו פושעים. אני מאשים את האנשים שביצעו את המעשה ואת הגופים הביטחוניים שהתעלמו מהמעשים הדומים שהיו עד היום. הכל בא על חשבון המקומות הקדושים, המתפללים והחברה הערבית בפלסטין".

 

סלאח אומר שמקרה דומה עלול להסתיים בעתיד עם קורבנות בנפש. "ברור שהאנשים שפגעו במסגר היו חמושים ואם מישהו היה חוסם אותם, הם היו יורים בו והורגים אותו. אנשים כאלה צריך להגדיר כטרוריסטים עם כוונות לשרוף את המסגד, כמו שהיו כוונות לשרוף עוד מסגדים וכנסיות ולפגוע בכלי רכב ובתים".

 

גורם בכיר במשטרה אמר: "האלמונים שגרמו לשריפה במסגד הגיעו ברכב מסוג סוזוקי בלנו סטיישן. בארץ יש בערך 50 כלי רכב מהסוג הזה ואנחנו מאמינים שנגיע לאנשים שביצעו את המעשה. חייבים להתקדם בעניין ולהביא תוצאות טובות אחרת זה יפגע בנו".

 

מפקד משטרת אום אל-פחם, סנ"צ שמעון עזרן: "קיבלנו הודעה על ההצתה של המסגד ומיד הזעקנו ניידות משטרה למקום. זה אירוע פשיעה לאומני, ומשטרת ישראל היא משטרה לאומית של כל תושבי המדינה. כרגע אנחנו בתחילת החקירה ונעדכן ברגע שתהיה התקדמות. תושבי אום אל פאחם יכולים להיות סמוכים ובטוחים שנמצה את החקירה".

 

כתובות נאצה, השחתה וניקוב צמיגים

הצתת דלת הכניסה למסגד מהווה המשך לרצף פעולות המכונות "תג מחיר" במשולש ובצפון.

בתחילת החודש נוקבו צמיגי 40 כלי רכב בכפר בכפר ג'יש (גוש חלב) שבגליל העליון ועל קיר סמוך רוססה כתובת גרפיטי "רק גויים מפנים מארצנו". מצלמות אבטחה במקום תיעדו את הפעולה.

 

בחודש שעבר רוססו כתובות נאצה אנטי-ערביות גם בג'לג'וליה וכ-20 כלי רכב הושחתו. על קירות באחת השכונות נכתב "ערבי פושע", צמיגי מכוניות נוקבו וכתובות אחרות רוססו על חלונותיהן.

 

המקרה באום אל-פחם נראה דומה מאוד לפשע שנאה אחר, בתחילת ינואר. אז הוצתה דלת של מסגד בדיר איסתיא, ליד אריאל. לא היו נפגעים, אך נזק נגרם לדלת ושטיח. על קיר המסגד רוססו כתובות גרפיטי "נקמת דם עבדיך השפוך" ו"ד"ש מקוסרא", ועל הדלת נכתב "ערבים החוצה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ג'ורג' גינסברג
ההצתה באום אל-פחם, הבוקר
צילום: ג'ורג' גינסברג
מומלצים