שתף קטע נבחר

חודש וחצי למונדיאל: מהומות והרוגים בריו

ברזיל במאמצים אחרונים להגביר את הביטחון לקראת חגיגת הכדורגל, אבל שוטרים ירו למוות ברקדן שחשבו לסוחר סמים, והלילה - עוד הרוג. "אל תבואו"

אדם אחד נהרג הלילה (יום ד') במהלך הפגנות אלימות שהידרדרו למהומות באזור חוף קופקבנה בריו דה ז'ניירו, ברזיל. ההפגנה נערכה בעקבות האירוע שבו שוטרים ירו לכאורה למוות ברקדן. המהומות הללו מתרחשות כשנותרו עוד חודש וחצי בלבד עד לפתיחת המונדיאל בברזיל.

 

עוד חדשות מהעולם :

 

שתי דרכים ראשיות באזור נסגרו אחרי שמפגינים זועמים משכונת עוני הציתו צמיגים ויידו בקבוקים במחאה על מותו של הרקדן, בן 25, שלפי הדיווחים בתקשורת הברזילאית נורה על-ידי שוטרים למוות משום שהם חשבו שמדובר בסוחר סמים. במהלך ההפגנות הלילה נורה בראשו ומת גבר בן 30 בתוך השכונה, הצמודה לחוף קובקבנה, כך דווח בברזיל.

תבערה בלילה שעבר בפאבלה בריו דה ז'ניירו (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
תבערה בלילה שעבר בפאבלה בריו דה ז'ניירו(צילום: רויטרס)
בריו דה ז'ניירו התעוררה לאחרונה שוב מתיחות. רבים מאזרחי ברזיל, הנהנית בשנים האחרונות מצמיחה כלכלית, זועמים על התנאים הקשים שעדיין שוררים בשכונות המצוקה של ריו. מבקרי הממשלה זועמים על כך שמיליארדי דולרים הושקעו בבניית התשתיות והאצטדיונים לאירוח המונדיאל במקום בתוכניות לדיור ציבורי, בכבישים, בסיוע לעניים ובחיסול הפשיעה האלימה. הדבר כבר גרם בשנה שעברה להפגנות סוערות ואלימות בברזיל, ובשבועות האחרונים שוב מרימה המחאה את ראשה.

כוחות משטרה מיוחדים בפאבלות (צילום: גטי אימג') (צילום: גטי אימג')
כוחות משטרה מיוחדים בפאבלות(צילום: גטי אימג')
 

העימותים הלילה החלו בפאבלה פבאו-פבאוז'יניו, ששוכנת מעל המרכזים התיירותיים של קופקבנה ואיפנמה, ולפי עדי ראייה התפשטו בהמשך. "המהומות החלו בשעה 17:30 לפי השעון המקומי. היה עשן בכל מקום, היו יריות ברחובות ואנשים רצו לבתיהם", סיפר צעיר שגר בסמוך לפאבלה. "כמה משאיות של שוטרים מיחידות מיוחדות פשוט נכנסו לפאבלה. אנחנו תקועים בבית, אנחנו לא יכולים לצאת", סיפר עד הראייה בעוד מסוק חג ממעל.

סימני מכות, לא סימני ירי. אש בפאבלה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
סימני מכות, לא סימני ירי. אש בפאבלה(צילום: רויטרס)
 

משטרת ריו דה ז'ניירו חידשה בחודשים האחרונים את המאמצים שלה לטהר את הפאבלות מהפושעים האלימים לקראת פתיחת גביע העולם בכדורגל ב-12 ביוני, טורניר שיימשך חודש. אף שתוכנית ענקית ל"השכנת שלום" במשכנות העוני הושקה לפני שש שנים ושיפרה בהדרגה את הביטחון בעיר, שתארח גם את אולימפיאדת 2016 בעוד שנתיים, הכנופיות האלימות משיבות לאחרונה מלחמה.

 

חבריו של הרקדן שנהרג בימים האחרונים, דגלאס רפאל דה סילבה פריירה, טענו כי הוא הוכה למוות אחרי שניסה למצוא מקלט בבית ספר בפאבלה, שם הוצבה יחידה להשכנת שלום של המשטרה בדצמבר 2008 כחלק מהמאמצים למחוץ את הפשע המאורגן. אמו אמרה: "הוא מת בשעה אחת בבוקר. עברו יותר מ-12 שעות עד שנתנו לנו לראות את גופתו. הוא היה בתנוחה של מגננה, כולו מוכה". לדבריה לא היו על גופתו פצעי ירי, ובנה בסך הכול הלך לפאבלה כדי לבקר את בתו בת הארבע.

אחרי המהומה. בסאו פאולו הובערו אוטובוסים (צילום: גטי אימג') (צילום: גטי אימג')
אחרי המהומה. בסאו פאולו הובערו אוטובוסים(צילום: גטי אימג')
 

תושבת של הפאבלה פבאו-פבאוז'יניו, דייזי קרבליו, העובדת בארגון זכויות אדם, אמרה על מותו של דגלאס: "הוא היה מראה לצעירים

שמתקוממים. איזה מין מונדיאל זה? אנשי הפאבלות צריכים להתאחד ולצאת לרחובות". היא קראה לתיירים שלא להגיע למונדיאל.

 

אתמול דווח כי שישה חמושים לפחות הסתערו על מוסך של חברת אוטובוסים בפרבר של סאו פאולו, שתארח גם היא משחקים במונדיאל, והעלו באש 34 אוטובוסים. בעבר הציתו כנופיות אוטובוסים בתגובה על מבצעי דיכוי של המשטרה נגד סוחרי סמים, וייתכן שזה היה המניע גם הפעם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
"אנחנו תקועים בבית, לא יכולים לצאת"
צילום: רויטרס
מומלצים