שתף קטע נבחר

הפרקליטות: נבקש להציג ראיות נגד אולמרט

בהודעת הפרקליטות נכתב כי שולה זקן מסרה ראיות "חפציות למשטרה, לרבות קלטות" וכי בעקבות אותן ראיות נפתחה נגד אולמרט חקירה חדשה

פרקליטות המדינה הודיעה אחר-הצהריים (יום א') לבית המשפט העליון כי לאור עדותה החדשה של שולה זקן במשטרה, בכוונתה לבקש להגיש ראיות חדשות במסגרת הערעורים שמתנהלים על זיכויו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בפרשות טלנסקי וראשונטורס. המדינה לא נימקה באילו מהתיקים בכוונתה להגיש את הראיות ואם מדובר בשניהם, אך ככל הנראה יהיה זה לכל הפחות בתיק טלנסקי שבו עדותה של זקן מחזקת את עמדת הפרקליטות.

 

עוד סיפורים חמים בפייסבוק שלנו

 

אולמרט וזקן. הראיות יכריעו? (צילום: תומר אפלבאום) (צילום: תומר אפלבאום)
אולמרט וזקן. הראיות יכריעו?(צילום: תומר אפלבאום)

בהודעה מציינת הפרקליטות כי זקן מסרה ראיות "חפציות למשטרה, לרבות קלטות..." וכי בעקבות אותן ראיות נגבו עדויות חדשות מאנשים שונים ונפתחה נגד אולמרט חקירה חדשה בחשד לשיבוש הליכי משפט והדחת עד. המדינה מציינת כי החקירה עדיין לא הסתיימה לגמרי ולא ניתן לפרט מהן הראיות כדי לא לפגוע בחקירה.

 

המדינה טוענת כי לטעמה עומד ערעורה גם בלי הראיות החדשות שמסרה זקן, אך נוכח הראיות החפציות החדשות ראוי שבית המשפט ייחשף אליהן בטרם יקבל את החלטתו.

 

יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן, אמר בתגובה: "מדובר בצעד חסר תקדים ובעיתוי לא מקרי, שכל מטרתו איננה רדיפת צדק או אמת, אלא להכשיר את השרץ - להכשיר את הסכם הטיעון עם שולה זקן, שנולד בחטא".

 

ומה המשמעות של הצעד? בית המשפט העליון יתבקש להחליט אם לקבל את בקשת הפרקליטות נוכח מה שנקרא "סופיות הדיון" - באופן עקרוני לאחר שהוכרעו עובדות בבית המשפט המחוזי, אין אפשרות לפתוח את נושא העובדות מחדש לבד ממקרים חריגים, לכן ערעורים נדונים לרוב רק לעניינים משפטים ולא לעניין העובדות.מנגד,

החריג המקובל ושלטענת הפרקליטות קיים גם במקרה זה הוא ראיות חדשות, שיכולות לשפוך אור חדש על העובדות שנקבעו בבית המשפט המחוזי, ולכך טוענת הפרקליטות.

 

אם יחליט בית המשפט העליון לקבל את בקשת הפרקליטות, אמור על פי חוק לדון בתיק ההרכב המקורי ששפט בו. בעיה שתתעורר במצב זה הינה פרישתה של נשיאת המחוזי לשעבר שעמדה בראש ההרכב בתיק - השופטת מוסיה ארד, שפרשה לפני גיל הפרישה. במצב כזה ייתכן וארד תתבקש לחזור או שימונה שופט חדש להרכב, מה שצפוי להביא לעיכוב, נוכח הצורך שלו ללמוד את

התיק שאיננו מכיר.

 

מדובר במקרה נדיר במיוחד נוכח כך שבמקרים שהוגשו בקשות כאלה למשפט חוזר הן הוגשו לטובת הנאשם, ובמקרה זה מדובר במקרה בו הבקשה הינה לחובת הנאשם. על הבקשה חתום פרקליט המדינה שי ניצן. קדמו להחלטה דיונים קדחתניים עם צמרת הפרקליטות, וכן עם צוות התיק שנוהל בירושלים בהם המשנה לפרקליט המדינה עו"ד אלי אברבנאל והתובע בתיק עו"ד אורי קורב.

 

במקרה שבית המשפט העליון מחליט שכן לנקוט את ההליך הנדיר, לפתוח את התיק ולגבות ראיות חדשות, הוא יכול לגבות את אותן ראיות בעצמו או כפי שמקובל יותר ברוב המקרים החריגים האלה - להחזיר את התיק לבית המשפט המחוזי ולהורות לו לגבות את הראיות החדשות, ושהמחוזי יכריע את הדין מחדש, כפי שקרה בתיקו של רומן זדורוב לאחרונה. במקרה כזה, גם לאחר ההכרעה החדשה של המחוזי עדיין קיימת רשות ערעור לצדדים על ההחלטה החדשה לעליון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תומר אפלבאום
אהוד אולמרט
צילום: תומר אפלבאום
מומלצים