שתף קטע נבחר

'גם אם רוצים אי אפשר להוציא המפעל מהארץ'

איתן ורטהיימר, בעלי מפעל "טכנולוגיית להבים" שנמכר לחברה אמריקנית, מרגיע בראיון ל-ynet את עובדי המפעל הישראלים. "מבחינה פיזית, מבחינת זמן ומבחינה כספית אי אפשר להעתיק את המפעל לחו"ל", הוא אומר ומסביר: "בעסק משפחתי חייבים להעביר את השרביט למי שיכול להבטיח את עתידו"

"זו חברה גלובלית עם גידול יציב של הרבה שנים", אומר איתן ורטהיימר בראיון ל-ynet בעקבות מכירת חברת "טכנולוגיית להבים" בבעלות משפחת ורטהיימר לשותפתה, ענקית התעשייה האמריקנית "פראט אנד ויטני".

 

אקזיט: משפחת ורטהיימר מוכרת את להבים

משפ' ורטהיימר תשלם 1.8 מיליארד שקל מס

ההשתלטות הושלמה: באפט קונה עוד 20% מישקר

 

"אי אפשר להוציא את המפעל מהארץ"

"היא עברה כמו כולם את המכה של 2008 ויצאה מזה יפה ונסעה הלאה", מוסיף ורטהיימר. "זו חברה שיש לה הרבה עתיד. הנכסים המרכזיים שלה הם האנשים, ההסמכות והיכולת לצייר בסטנדרטים של תעשיית התעופה שהם מאוד קפדניים וצריכים להיות קפדניים. יש הזמנות חתומות לעוד הרבה שנים קדימה".

  

אחרי העסקה למכירת "ישקר" עובדי החברה קיבלו בונוסים. האם גם עובדי "טכנולוגיית להב" ייהנו מפירות המכירה?

 

"כשנגיע לשם אז נתעסק בזה, אבל בוא נגיד שאני לא מחליף את האופי. ב'ישקר' אמרנו תודה לאנשים וגם כאן האנשים טובים והמטרה היא לעשות אנשים מבסוטים. כמה שהציפיות יותר נמוכות אז אנשים בסוף יותר מבסוטים. זה עסק הרבה יותר קטן מאשר 'ישקר', אבל גם כאן יש הרבה אנשים טובים שפיתחו את זה וגדלו עם זה".

 

לחברה יש שני מפעלים בארץ ושניים בחו"ל. האם המכירה לחברה מחו"ל מעמידה בספק כלשהו את עתידם של המפעלים בארץ?

 

"גם אם רוצים אי אפשר להוציא אותם. להסמיך מכונה לייצור להבים לוקח כמה שנים וכל מכונה שמזיזים ארבעה מטרים שמאלה או ימינה צריך להסמיך אותה מחדש. מבחינה פיזית, מבחינת זמן ומבחינה כספית אי אפשר להעתיק את המפעל. יש גם חוסר ענק בתעשייה הזאת. יש צפי של 6-7 שנים שבהן הבעיה המרכזית היא לא מה לעשות אלא איך לספק את הדרישות. החברה מלאה בציוד חדש, באנשים טובים ובבניינים מודרניים. 2,000 מתוך 2,600 עובדי החברה נמצאים במפעלים בישראל. זה עסק שרץ ואי אפשר להזיז אותו שמאלה או ימינה".

  

כמה מס אתם צפויים לשלם בעבור העסקה?

 

"לא סגרנו עדין את המספרים אז אני לא יודע להגיד, אבל נשלם מה שכתוב בספרים. אני נורא מבסוט לשלם מס כי זה סימן שהרווחתי. אבל צריך לזכור שסדרי הגודל הרבה יותר קטנים מ'ישקר'".  

 

אתם מוכרים הרבה החזקות במפעלים בשנים האחרונות. האם משפחת ורטהיימר עוזבת את העיסוק בתעשייה?

  

"אלו מהלכים שמתוכננים כבר הרבה שנים. יצאנו מ'ישקר' ועכשיו אחרי שותפות של 20 שנה עם 'פראט' אנחנו מעבירים להם את חלקנו. האסטרטגיה היא פשוטה. בעסק משפחתי אתה חייב בשלב מסוים להעביר את השרביט למי שיכול להבטיח הכי טוב את עתיד החברה. אם זה בעבודה, בטכנולוגיה או במוצרים חדשים. היה טבעי להעביר את זה ל'פראט אנד ויטני' כי כבר היינו שותפים. התחתנו עם השוק ועכשיו הגיע השלב שבו החלק המשפחתי זז הלאה ומעביר את העסק למי שיסחב הכי מהר במרוץ השליחים ויגיע הכי גבוה".

 

ולאן אתה זז הלאה?

 

"את הניהול השוטף כבר מזמן עזבתי, ואני מתעסק הרבה יותר בצדדים פילנתרופיים וצדדים אחרים. זה לא משהו שהתחיל היום בבוקר זה תהליך שנמשך כבר 15 שנה".

 

"טכנולוגיית להבים" היא חברה העוסקת בייצור להבים המשמשים, בין היתר, בהרכבת מנועים למטוסים, מכוניות וטורבינות גז. החברה הוקמה בנהריה ב-1968 על ידי סטף ורטהיימר, במסגרת המאמץ לספק רכיבים לתעשיית התעופה הישראלית, לאחר שממשלת צרפת הטילה אמברגו על יצוא אמצעי לחימה לישראל.

 

"פראט אנד וויטני" היא יצרנית מנועים למטוסים ונמנית עם שלוש החברות הגדולות בעולם בתחום. המנועים מייצורה משמשים מטוסי נוסעים ומטוסי קרב ברחבי העולם. תחום פעילות נוסף שלה הוא ייצור מנועי קטר לרכבות וכן טורבינות גז לתעשייה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוריאל הרשקו
איתן ורטהיימר
צילום: אוריאל הרשקו
מומלצים