שתף קטע נבחר

מחו נגד סין ושרפו בטעות מפעלים טייוואניים

אלפי וייטנאמים התפרעו במחאה על קידוחים סיניים בים סין הדרומי באזור שווייטנאם טוענת ששייך לה, והציתו מפעלים שחשבו שנמצאים בבעלות סינית

סין סין? טייוואן טייוואן! אלפי בני אדם העלו באש מפעלים והתפרעו באזורים תעשייתיים בדרום וייטנאם במחאה על הקמת אסדת קידוח סינית בים סין הדרומי, באזור שלטענת וייטנאם שייך לה. כך מסרו היום (יום ד') גורמים בווייטנאם.

 

עוד חדשות בעולם :

מסר מרוסיה: לא נכיר בנשיא אוקראינה החדש

אסון המכרה: 6 חולצו מהאדמה אחרי 18 שעות

שריפות בקליפורניה: פונו 20 אלף בתים

חרף הווירוס: הסעודים מתעקשים לנשק גמלים

 

משטרת וייטנאם פתחה בחקירת האירועים האלימים. לפי גורמים בווייטנאם, אלפי הפורעים חשבו שהמפעלים שהם מציתים במחוזות בין דונג ודונג נאי נמצאים בבעלות סינית, אולם רק בדיעבד גילו שהם טעו ושהמפעלים השרופים שייכים בעצם לטייוואנים. עוד נמסר כי שערי המפעלים נמחצו וחלונותיהם נופצו.

 

מפעל שנשרף בבין דונג (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מפעל שנשרף בבין דונג(צילום: AFP)
דובר משרד החוץ של סינגפור מסר כי נציגויותיהן של כמה חברות זרות נפרצו והועלו באש בפארקי תעשייה במחוז בינ דונג. הדובר אמר שממשלת סינגפור ביקשה מווייטנאם להשיב את החוק והסדר במהירות.

 

19 אלף הפגינו והתפרעו

"כ-19 אלף עובדים הפגינו נגד ההפרה הסינית של המים הטריטוריאליים של וייטנאם", מסר טראן ואן נאם, סגן יו"ר הוועדה העממית בבין דונג. "כמה עובדים התעצבנו והרסו שערי כניסה לחברות ונכנסו למתחמים וקראו לעובדים אחרים להצטרף אליהם לשביתה", אמר טראן.

 

החברה הטייוואנית Formosa Plastics Group מסרה כי נכס ששייך לה ניזוק על ידי הפורעים. לא נמסר דיווח על פצועים. "כולם מבוהלים ומפוחדים", אמרה סרנה ליו, יו"ר ועדת המסחר של וייטנאם. "כמה אנשים ניסו לצאת מבין דונג, אבל כמה פורעים הציבו מחסומים בדרכים", היא אמרה.

 

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
יצרנית נעלי הספורט הטייוואנית Yue Yuen, שמספקת נעליים לחברות "אדידס", "נייק" ומותגים בינלאומיים אחרים נוספים, מסרה כי היא השעתה את הייצור במפעליה בווייטנאם בעקבות המחאה האלימה.

 

סין לווייטנאם: תרגיעו

שר החוץ הסיני וואנג יי אמר בתגובה לשריפת המפעלים שארצו קראה לווייטנאם להרגיע את הרוחות ולכבד את ריבונותה.

 

האווירה האנטי-סינית הולכת ותופסת באחרונה תאוצה לא רק בווייטנאם אלא גם בפיליפינים. ממשלת הפיליפינים האשימה את בייג'ינג בניסיון לתפוס בעלות על שטח שנמצא על שונית באיי מחלוקת נוספים בים סין הדרומי. יום קודם לכן האשימה ארצות הברית את סין בביצוע פעולות "פרובוקטיביות" באזור.

 

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

"אם הדיווחים האלה נכונים, מדובר בצעד משמעותי מצד הסינים, דבר שיאפשר להם פוטנציאלית להרחיב את השטח האווירי שלהם", אמר איאן סטורי, מומחה לים סין הדרומי במכון ללימודי דרום מזרח אסיה בסינגפור.

 

העלייה במתיחות באזור ים סין הדרומי העשיר בגז ובנפט באה שבועיים בלבד לאחר שנשיא ארה"ב ברק אובמה ביקר באזור והביע תמיכה בבעלות הברית הוותיקות של וושינגטון, יפן והפיליפינים, שני מדינות שמצויות בסכסוכים טריטוריאליים עם סין. באשר לווייטנאם, המדינה האסייתית החלה לחזק באחרונה את קשריה עם הממשל האמריקני.

 

סין טוענת לריבונות על כמעט כל ים סין הדרומי, אזור שעשיר במרבצי אנרגיה ושמדי שנה עוברות בו סחורות בשווי 5 טריליון דולר. אלא שסין אינה היחידה שטוענת לבעלות על האזור. ברוניי, מלזיה, הפיליפינים, וייטנאם וטייוואן גם תובעות את חלקן ב"עוגה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
מפעל שהועלה באש במחוז בין דונג
צילום: AFP
מומלצים