שתף קטע נבחר

לא למבוגרים בלבד: דלקות חניכיים בבני נוער

דלקת חניכיים היא מצב שכיח לא רק בקרב מבוגרים אלא גם בקרב בני נוער ואפילו בילדים. איך לזהות שאכן מדובר בדלקת, מהו הטיפול היעיל והאם ניתן להימנע מהדלקת?

גיל הנעורים מתאפיין באתגרים רבים. מסתבר, שגם על החניכיים הוא לא פוסח. דלקת חניכיים היא מצב שכיח לא רק אצל מבוגרים אלא גם בבני נוער ואף בילדים. מרבית האוכלוסייה, בכל הגילאים, סובלים מדלקת החניכיים באופן קבוע בדרגה כזו או אחרת.

 

עוד סיפורים חמים – בפייסבוק שלנו

 

בישראל אנו עדים לנפיצות גבוהה יותר של מחלות חניכיים בצעירים, בהשוואה למצב בעולם, ולכן מניעה וטיפול חשובים במיוחד בגיל הנעורים.

 

עוד כתבות על בריאות השיניים

5 האפליקציות שישמרו על בריאות השיניים

חורים בשיניים? ההישגים בספורט בסכנה

שלא תגיע לרופא: 3 דרכים למנוע חור בשן

 

טיפול אורתודונטי - מצע פורה לדלקות חניכיים

בגיל הנעורים, שכיחות דלקת החניכיים עולה במיוחד במהלך טיפולים אורתודנטיים ליישור שיניים. המכשור האורתודונטי המותקן בפיו של המתבגר מקשה על שמירת היגיינה וזאת, בגיל בו באופן טבעי המודעות לנושא ההיגיינה עדיין אינה מפותחת מספיק.

 

בקרב בני הנוער קיימת גם נטייה לשפשופים ופצעים בחלל הפה הנובעים מה"קוביות" שמתקין האורתודנט, אשר יכולים לגרום לאי-נוחות רבה. לכן, כאשר מדובר במתבגר אשר נמצא בעיצומו של טיפול ליישור שיניים, יש לייחס חשיבות רבה לביקורים קבועים אצל השיננית שיכולים להשלים את השמירה על ההיגיינה המבוצעת בבית באופן שוטף.

 

בטיפול אורתודונטי מזיזים שיניים. תזוזת השיניים מתרחשת כאשר מצד אחד העצם שלהן נספגת, ומצד שני היא נבנית. אם בתהליך הזה מעורב גורם חיידקי או מחלה, תתרחש רק ספיגה של העצם ולא תתרחש בנייה שלה.

 

מצב מסוכן זה עלול להוביל לאובדן שיניים, לאובדן עצם מסביב לשיניים ולנזקים קשים. כיום, ישנם מבוגרים רבים שמבצעים טיפול ליישור שיניים. סיכון זה קיים כמובן עבורם, ביתר מידה שכן תהליכי תזוזת השיניים אצל מבוגרים הם איטיים יותר ואז חשוב שבעתיים שהתהליך יתבצע באופן מבוקר ובפה נקי.

 

כיצד לזהות שמדובר בדלקת חניכיים?

בעוד שאצל מבוגרים אנו יכולים לראות דלקת חניכיים מתקדמת, בה עלולים להתרחש נסיגת חניכיים ותזוזת שיניים, הרי שהמאפיין העיקרי של דלקת חניכיים בילדים ובני נוער הוא נפיחות, אודם דימום וכאב.

 

במקרים קיצוניים אף תופיע הפרשה מוגלתית. מאפיין נוסף אצל בני נוער הוא נטייה מוגברת לנפיחות ובצקת, שיכולה להגיע עד למצב שבו החניכיים עולות על כותרת השן.

 

האם ניתן להימנע?

כשמדובר בבני נוער לא תמיד פשוט לשכנע להקפיד על שגרת היגיינה קפדנית, אבל זו הדרך היחידה לשמור על חניכיים בריאות.

 

צחצוח שיניים פעמיים ביום, רצוי באמצעות מברשת שיניים עם הטכנולוגיה החשמלית התלת ממדית, המעודדת את הנער/ה לצחצח במשך הזמן הנדרש ואת כל חלקי הפה כראוי. המברשת כוללת "מאמן" חזותי ושמיעתי (SmartGuide) אשר מאותת כאשר הגיע הזמן לעבור לרבעון אחר של הפה.

 

בנוסף, ניתן לבחור ראש ייעודי המומלץ לבני נוער בתהליך של יישור שיניים. ראש המברשת המיוחד המכונה "אורתו", מותאם לניקוי קל ופשוט סביב התקנים אורתודנטיים. בנוסף, מומלץ לבני הנוער לבקר בתדירות גבוהה אצל שיננית להשלמת הניקוי.

 

לבני נוער שבמשפחתם יש מחלת חניכיים, מומלץ להיבדק בטרם הטיפול על ידי מומחה חניכיים (פריודונט). בדיקה כזו חיונית גם לפני טיפולים ליישור שיניים במבוגרים, על מנת לוודא שאין צורך בטיפול מקיף יותר בדלקת חניכיים.

 

מידע נוסף עומד לרשותכם באתר האינטרנט של האיגוד הישראלי לרפואת חניכיים

 



 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
לא לפספס ביקורת אצל הרופא גם בגיל הנעורים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים