שתף קטע נבחר

נתונים מדאיגים: ישראליות עוברות טיפולי פוריות - לשווא

מחקר של משרד הבריאות מצא כי במשך עשור חלה עלייה של 80% בטיפולי הפוריות בישראל, אך מספר הלידות נותר נמוך משמעותית. המשמעות: נשים רבות עוברות טיפולי פוריות שברור שלא יסתיימו בהריון - ומשלמות מחיר בריאותי ונפשי כבד

מספר טיפולי ההפריה החוץ גופית עלו דרמטית - אך מספר הלידות בעקבותיהם לא: נתונים שנאספו על ידי משרד הבריאות מצאו כי בעוד שמספר טיפולי ההפריה החוץ גופית עלו באופן דרמטי בשנים האחרונות - מספר הלידות נותר דומה. המשמעות: טיפולים רבים נעשים ללא תועלת אמיתית ומסבים נזק גופני ונפשי לנשים המייחלות לילד. המחקר הוצג אתמול (ד') בכנס של המכון הלאומי לחקר שרותי בריאות ומדיניות בריאות.

 

<<כל החדשות, הטורים, המדריכים והכתבות בעמוד הפייסבוק של ynet הורים >>

 

הקרב על הגבלת טיפולי הפוריות בישראל:

עקב העלויות: המדינה תגביל טיפולי הפוריות

מעתה: תוגבל הפריה חוץ גופית ל-8 טיפולים

מש' הבריאות חוזר בו: אין הגבלה בטיפולי הפוריות

"אם היו מגבילים לי טיפולי פוריות - לא הייתי אמא"

 

לפי הנתונים בין השנים 2000 ל-2011 חלה עלייה של 80% בכלל מחזורי הטיפול במסגרת הפריה חוץ גופית בוצעו בקרב נשים, אך באותן שנים שיעור מחזורי הטיפול שהסתיימו בהחזרת עוברים עלה רק ב-72% ושיעור הלידות עקב טיפולים עלה ב-64% בלבד. במספרים העלייה היא מ-18,011 מחזורי טיפול בשנת 2000 ל-39,606 ב-2012ומספר ההריונות שהסתיימו בלידה עלה מ-2,794 בשנת 2000 ל-6,472 ב-2012.

 

החוקרים, גלי שליצ'קוב, רונית עוזרי, טלי פוליאק וציונה חקלאי מאגף המידע במשרד הבריאות ויורם לוטן מהאגף לרישוי מוסדות רפואה במשרד הבריאות, מסבירים את הפער בין העלייה בשיעור הטיפולים לבין שיעור הלידות בכך שיתכן שבשנים האחרונות מתבצעים מחזורי טיפול שסיכויי הצלחתם נמוכים. "פירוש הדבר הוא שנשים נחשפות לטיפולים הורמונליים רבים, דבר שעלול לפגוע בבריאותן", אמרו.

 

הנתונים, לדבריהם, מוכיחים שנשים רבות מבצעות טיפולי הפריה חוץ גופית ללא צורך, מכיוון שהסיכויים שלהן להרות הם אפסיים. רק לפני מספר חודשים הוציא משרד הבריאות הנחיות חדשות בנושא שקובעות כי על יחידות ההפריה החוץ גופית להגביל את מספר הטיפולים לכל אישה ולבצע דיון מחודש לאחר שמונה מחזורי טיפול כושלים או לאחר ארבעה טיפולים רצופים ללא החזרת עוברים. המטרה היא לצמצם את הסבל של נשים שכמהות לילד, אך שככל הנראה לא יצליחו להביא אותו לעולם באמצעות הפריה חוץ גופית. עם זאת, ההמלצה של המועצה הלאומית לרפואת נשים, ניאונטולוגיה וגנטיקה להוריד את גיל המקסימום לטיפולים ל-44 לא התקבלה והוא נותר על 45, על אף שהמומחים מסכימים שבגיל זה הסיכוי להרות הוא אפסי.

 

ישראל היא שיאנית טיפולי ההפריה החוץ גופית באירופה, עם 17.8 טיפולים לאלף נשים בגילאי 15 עד 49, לעומת 14.2 לאלף בדנמרק, 13.2 לאלף בבלגיה, 12.4 לאלף באיסלנד, ו-6.7 לאלף בממוצע באירופה. למרות הטיפולים הרבים שנעשים בארץ, ישראל נמצאת במקום הלפני אחרון באחוז ההריונות מסך הטיפולים שכללו החזרת עוברים עם 26.9 אחוז בלבד, רק באיסלנד יש פחות (23.3 אחוז). השיאנית היא מקדוניה עם 48.2 אחוז, אחריה מונטנגרו עם 47.2 אחוז והממוצע באירופה הוא 33.9 אחוז. גם באחוזי הלידות מסך הטיפולים עם החזרת עוברים ישראל מפגרת מאחור עם 18.5 אחוז, יותר מאיטליה (17.9 אחוז), איסלנד (17.9 אחוז) וגרמניה (15 אחוז). הממוצע באירופה הוא 26.3 אחוז, כשבמונטנגרו השיעור הוא 47.8 אחוז ובמולדובה 37.5 אחוז.





 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
טיפולי פוריות. בגיל 45 הסיכוי להריון הוא אפסי
צילום: shutterstock
מומלצים