שתף קטע נבחר

אירופה בקלפי: שונאי המהגרים מרימים ראשם

ב-28 מדינות האיחוד האירופי מצביעים עד יום א' ל-751 נציגי הפרלמנט האירופי. על רקע המצב הכלכלי הקשה, ההגירה ששוטפת את היבשת והצפי לשיעור הצבעה נמוך, צפויות המפלגות הקיצוניות להתחזק משמעותית

פופוליסטים, קסנופובים ואירו-סקפטים - יומם הגדול של הקיצונים הגיע: הבחירות לפרלמנט האירופי יצאו היום (יום ה') לדרך ויימשכו עד יום ראשון. הראשונות להצביע הן בריטניה והולנד, מדינות שבהן מפלגות הימין הקיצוני ומפלגות אנטי-איחוד אירופי (אירו-סקפטים) צפויות לרשום הישגים נאים.

 

עוד חדשות בעולם :

טרור בסין: 31 נהרגו בפיגוע באזור איסלאמי

נהנית באזרחות: קלינטון הרוויחה 5 מיליון ד'

בית זוועות חדש: צעירה אותרה אחרי 10 שנים

 

קמפיין הבחירות לפרלמנט האירופי נמשך חודשיים ובאינטנסיביות גדולה, אולם הוא לא הצליח לשלהב את האירופאים ושיעור ההצבעה צפוי להיות נמוך. 380 מיליון בני אדם מ-28 מדינות האיחוד האירופי הם בעלי זכות בחירה ואמורים לבחור ב-751 נציגים לפרלמנט האירופי.

 

יכונן ברית עם הימין הקיצוני בצרפת? חרט וילדס מ"מפלגת חירות" ההולנדית (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
יכונן ברית עם הימין הקיצוני בצרפת? חרט וילדס מ"מפלגת חירות" ההולנדית(צילום: רויטרס)
בשעה שאירופה מנסה להתאושש ממשבר כלכלי קשה שהביא עמו שיעור אבטלה גבוה ושיעור צמיחה זניח, הבחירות שייערכו בשלושת הימים הקרובים צפויות לספק ניצחונות גדולים למפלגות האירו-סקפטיות גם בימין הקיצוני וגם בשמאל הקיצוני.

 

תחזית: רק מקום 3 למפלגת השלטון הבריטית

בבריטניה, "מפלגת העצמאות הבריטית" שרוצה פיקוח הדוק יותר על ההגירה ולפרוש מהאיחוד האירופי צפויה לנצח ולדחוק את המפלגה השמרנית השלטת למקום השלישי אחרי מפלגת הלייבור. כך לפחות על פי סקרי דעת קהל אחרונים.

 

ניצחון דומה צפוי בהולנד ל"מפלגת חירות" האנטי-איסלאמית ואנטי-איחוד אירופי. המפלגה בהנהגת חרט וילדרס הכריזמטי ומעורר המחלוקת מתכננת לכונן ברית עם מפלגת הימין הקיצוני הצרפתית "החזית הלאומית", בראשות מרין לה פן, ועל פי הסקרים צפויה לקבל 23 אחוזים מקולות הבוחרים. בהולנד יפרסמו מדגמים ראשונים עוד היום, אולם בבריטניה יכריזו על התוצאות רק ביום ראשון ברגע שההצבעה תסתיים בכל המדינות שחברות באיחוד האירופי.

 

שם המועמד לתפקיד נשיא הנציבות האירופית יוכרז כנראה בסוף יוני (צילום: AFP) (צילום: AFP)
שם המועמד לתפקיד נשיא הנציבות האירופית יוכרז כנראה בסוף יוני(צילום: AFP)
חלק הארי של מדינות האיחוד האירופי יצביע ב-25 במאי, ואז יתברר כנראה שאירופה פונה לקיצונים. בין המדינות שיצביעו ביום ראשון: צרפת, דנמרק, הונגריה, איטליה ושבדיה.

 

"אל תתנו קולותיכם לקסנופובים או פאשיסטים"

ביום האחרון של מערכת הבחירות קרא ז'אן-קלוד יונקר מלוקסמבורג, מועמד מוביל מ"מפלגת העם האירופית" מהמרכז-ימין השמרני, לתושבי היבשת ללכת להצביע ולא להשליך את קולותיהם לפח. "אל תתנו את קולותיכם לקסנופובים קיצוניים או פאשיסטים", אמר יונקר בעצרת בחירות שערך בבריסל. "אם אתם רוצים אירופה שתתפקד ותשרת את אזרחיה, אנחנו צריכים להצביע עבור אנשים שיעבדו קשה בפרלמנט האירופי הבא", אמר ראש ממשלת לוקסמבורג לשעבר.

 

מאז נערכו בשנת 1979 הבחירות הראשונות לפרלמנט האירופי הלך וירד שיעור ההצבעה בקלפי. בשנת 2009 הוא הגיע לשפל של 43 אחוזים בלבד. מגמה זו צפויה להימשך גם בבחירות הנוכחיות, ועורכי הסקרים צופים שיעור הצבעה של 40 אחוזים - דבר שרק יחזק את המפלגות הקיצוניות.

 

מועמד מוביל. מרטין שולץ, מועמד "הסוציאליסטים האירופאים" (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מועמד מוביל. מרטין שולץ, מועמד "הסוציאליסטים האירופאים"(צילום: רויטרס)
מפלגות המיינסטרים של אירופה - "מפלגת העם האירופי" השמרנית, ה"סוציאליסטים-דמוקרטים" מהמרכז-שמאל, "ברית ALDE" הליברלית וה"ירוקים" - צפויות להשיג יחדיו 70 אחוזים מהקולות ולהישאר הכוח המניע באירופה כל זמן שיעבדו בשיתוף פעולה.

 

ארגון חסר שיניים?

אם בעבר לעגו לפרלמנט האירופי וכינו אותו ארגון חסר שיניים, הרי שבשנת 2009 הוא הפך רלוונטי יותר עם אימוץ "אמנת ליסבון", ונהנה כיום מסמכות לאשר חקיקה, אך לא ליזום אותה.

 

ז'אן פרנסואה קופה, מנהיג המרכז-ימין השמרני בצרפת (צילום: EPA) (צילום: EPA)
ז'אן פרנסואה קופה, מנהיג המרכז-ימין השמרני בצרפת(צילום: EPA)

מנהיגי האיחוד יתחשבו בתוצאות כדי לבחור מועמד לנשיא הנציבות? מרקל (צילום: EPA) (צילום: EPA)
מנהיגי האיחוד יתחשבו בתוצאות כדי לבחור מועמד לנשיא הנציבות? מרקל(צילום: EPA)

שיעור הצבעה הולך ויורד מאז הבחירות הראשונות ב-1979 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
שיעור הצבעה הולך ויורד מאז הבחירות הראשונות ב-1979(צילום: EPA)

בפעם הראשונה בתולדותיו תמך הפרלמנט האירופי ברעיון שלכל מפלגה צריך להיות Spitzenkandidat (בגרמנית: מועמד מוביל) שיהיה מועמד לתפקיד נשיא הנציבות האירופית אם מפלגתו תנצח בבחירות. תומכי הרעיון טוענים שיש ליישם אותו כדי לקבוע מי יחליף את ז'וזה מנואל בארוזו, נשיא הנציבות, אחד התפקידים המשפיעים ביותר באיחוד האירופי. אלא שמנהיגי האיחוד הם אלה שאחראים להציג מועמד לתפקיד ולא בטוח שימהרו להתחשב בתוצאות הבחירות, כפי שמתבקש ב"אמנת ליסבון".

 

אם מנהיגי האיחוד האירופי והפרלמנט האירופי לא יסכימו על מועמד, קיימת סכנה שמוסדות האיחוד ייכנסו למבוי סתום שיפגע עוד יותר באמון תושבי האיחוד וביציבות השווקים.

 

מנהיגי הפרלמנט האירופי יתכנסו ב-27 במאי כדי לבחון את תוצאות הבחירות. דבר דומה יעשו ראשי האיחוד וראשי מדינות בגוש המדינות בארוחת ערב משותפת. אולם, גורמים אירופיים אומרים כי בפגישות אלה לא יוצג שם של מועמד לתפקיד נשיא הנציבות האירופי ושהדבר יתעכב לפחות עד סוף חודש יוני.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
אירופה תפנה לקיצוניים משמאל ומימין?
צילום: AFP
מומלצים