שתף קטע נבחר

מת ירוזלסקי, הקומוניסט הפולני האחרון

גנרל ווייצ'ך ירוזלסקי, המנהיג הקומוניסט האחרון בפולין, שהיה לראש ממשלה ולנשיא וחזה במעברה לדמוקרטיה הלך לעולמו בגיל 90 בתום מאבק בסרטן

סוכנות הידיעות הפולנית PAP הודיעה כי גנרל ווייצ'ך ירוזלסקי, המנהיג הקומוניסט האחרון של פולין שחזה במעברה לשלטון דמוקרטי ב-1989, הלך לעולמו היום (יום א') בתום מאבק במחלת הסרטן והוא בן 90. ירוזלסקי שימש כראש הממשלה ונשיא במדינה.

 

עוד חדשות בעולם :

פורסמו תמונות המחבל; הקורבן הרביעי מת

'ר"מ תאילנד לשעבר שוחררה': הפגנות בבירה

ברק אובמה הגיע לביקור פתע באפגניסטן

 

ירוזלסקי, שנולד ב-6 ביולי 1923 והיה דמות אניגמטית שהסתתרה מאחורי המשקפיים הכהים המפורסמים שלו, הכריז על משטר צבאי ב-1981 כדי להציל את פולין ממנהיגיה הקומוניסטים הלא-פופולרים וכדי לדכא את התנועה הפרו-דמוקרטית "סולידריות". באותה השנה הוא הורה על מעצרו של מנהיג התנועה, לך ולנסה. שנתיים לאחר מכן הוא ביטל את הממשל הצבאי בשל מחאה קשה בקרב הציבור.

ירוזלסקי והמשקפיים הכהים (צילום: AP) (צילום: AP)
ירוזלסקי והמשקפיים הכהים(צילום: AP)

גנרל ירוזלסקי לחם ביחידה הפולנית של הצבא הרוסי במהלך מלחמת העולם השנייה. הוא כיהן כשר ההגנה בזמן הפלישה הסובייטית לצ'כוסלובקיה ב-1968, שבה השתתפו גם חיילים פולנים.

 

במרוצת השנים הוא הכחיש כי נתן את ההוראה לירי הקטלני של עשרות עובדי

מספנה בערים הצפוניות גדיניה וגדנסק ב-1971, שבגינו הוא הועמד לדין. ב-2008 הוא גם נשפט על ידי הרשויות הפוסט-קומוניסטיות על החלטתו לכונן משטר צבאי ב-1981, אז טנקים נסעו ברחובות פולין, אלפי פעילי אופוזיציה נעצרו בין לילה ועשרות נהרגו בפשיטה הצבאית, שלטענת ירוזלסקי הייתה הכרחית כדי למנוע פלישה של מוסקבה. בהמשך, תנועת "סולידריות" הוצאה מחוץ לחוק ואלפים מחבריה נעצרו.

 

לפי ה-BBC, בעיני פולנים רבים הוא נחשב כבוגד בעוד אחרים נתנו לו ליהנות מהספק. ב-1989 כשהיה נשיא השתתף בשיחות עם מנהיגי התנועה וסלל את הדרך לבחירות החופשיות למחצה הראשונות בגוש הסובייטי מאז מלחמת העולם השנייה. ולנסיה, מנהיג תנועת "סולידריות" ששבה להיות חוקית, החליף אותו בתפקיד הנשיא ב-1990. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים