שתף קטע נבחר

איש צוות או בודד בצמרת: אילו מנהלים אתם?

יש מנהלים שמרגישים פוריים בסביבת אנשים וזקוקים לסיעור מוחות כדי לעבד את המחשבות שלהם - בעוד שאחרים צריכים להיות בעיקר עם עצמם כדי לפתור בעיות. לאיזה סוג אתם משתייכים? כתבה שנייה בסדרה

נניח שיש לכם יום חופש ותקציב בלתי מוגבל, מה תבחרו לעשות? לבלות עם המשפחה או להיות לבד? להעמיס על עצמכם שלל פעילויות, או לשבת בים עם ספר? התשובה לשאלה זו יכולה להעיד על סגנון הניהול שלכם.

 

 

כאשר נשאלה קבוצת מנהלים בצ'ק פוינט מה יעשו ביום חופש, התחלקו התשובות לשני סוגים. מחציתם בחרו לבלות את היום עם חברים, לקום מוקדם בבוקר, למלא את היום בפעילויות אטרקטיביות, ולחזור מאוחר בלילה. היום כלל נסיעות רבות, ללא מנוחה ובזבוז זמן, ואת מרבית הפעולות או את כולן הם בחרו לעשות בחברת אנשים נוספים, חברים, ואפילו יחד עם מנהלים אחרים שהשתתפו בתרגיל והכירו בו ברגע.

 

המחצית השנייה של המנהלים אמרו שישמחו לבלות עם חברים או בן זוג, אבל ימצאו לעצמם זמן גם "איכות" לבד במהלך היום, בקריאת ספר, במנוחת צהריים, בהליכה על הים, או בסידור הבית. חלקם אף בחרו ללכת לסרט בקולנוע לבד. מנהלים אלו העדיפו להתחיל את היום בריצת בוקר שמנקה את הראש או בארוחת בוקר על הים לבד או עם בן זוג, בחרו לסיים את היום בשעות הערב, ולא חשו צורך לנצל את יום החופש עד הדקה האחרונה שלו. "אין כמו בבית, לבד" היא בהחלט סיסמה מאפיינת.

 

אז מה הקשר לניהול? בכתבה הקודמת הכרנו מודל ניהול אמריקאי בשם Myers-Briggs Type Indicator) MBTI), הממפה צירי התנהגות בחיים. לאחר שבחנו את הטיפוסים N או Sensor or iNtuitive) S) - המתארים את האופן בו אנשים אוספים מידע בכל רגע - כאלה שיורדים לפרטים לעומת מי שמעדיף את התמונה הכללית, הפעם נבחן את הטיפוסים I או Extravert or Introvert) E) - המתארים את האופן בו אנשים יוצרים קשר עם העולם.

 

חברותיים לעומת מתבודדים

מנהלים בעלי נטייה ל-Extravert מתמלאים באנרגיה ומרגישים פוריים בסביבת אנשים. על מנת לעבד את מחשבותיהם ורגשותיהם הם זקוקים לבן שיח שיקשיב. הם מבטאים בקול רם את מה שהם חושבים ולא עוצרים לחשוב לפני שהם אומרים את מה שעובר להם בראש.

 

מטבע הדברים, מנהלים מטיפוס זה אינם מקשיבים מספיק לאחר. הם חשים שנוח להם וטבעי להם לעמוד מול קהל ולהציג את עצמם. לרוב תמצאו אותם מקדישים רק זמן מועט לחשיבה ולעבודה עצמית במשרד. הם מרגישים נוח בישיבות צוות והם מאוד אוהבים לקיים סיעור מוחות בקבוצה. לרוב, אנשים רבים בארגון ומחוצה לו מכירים אותם.

 

לעומת זאת, מנהלים בעלי נטייה ל-Introvert מתמלאים לרוב באנרגיה ומרגישים פוריים כשהם עובדים לבד במשרד. הם מעבדים בעיקר עם עצמם את מחשבותיהם ורגשותיהם ואינם משתפים במחשבות שלהם - אלא אם כן חושבים שזה הכרחי. מדובר בטיפוסים שלא אוהבים סיעור מוחות ועל מנת לפתור בעיה או להמציא רעיונות חדשים, הם זקוקים לזמן מחשבה עם עצמם.

 

 

מנהלים מטיפוס זה חושבים פעמיים לפני שהם אומרים מה שעובר להם בראש ולעתים מדברים מעט מדי. בישיבות צוות הם יתבטאו רק אם יחשבו שזה נחוץ. זו לא ביישנות - הם פשוט לא מוצאים סיבה מספיק טובה לדבר עם אנשים שהם לא מכירים. כך, פעמים רבות הם נתפסים ככאלה שיודעים להקשיב, אף שלא תמיד זה נכון.

 

טיפים לעבודה

הבדלים אלו משפיעים על סגנון העבודה. כך למשל, נהוג לחשוב שסיעור מוחות הוא כלי נפלא לעבודה בצוות, המאפשר לנצל את היתרון של המוחות השונים כדי ליצור רעיונות חדשים, אך כלי זה לא מתאים לכולם.

 

למחצית מהאוכלוסייה יש נטייה ל-Extravert, כלומר חשיבה צוותית מסייעת להם בעיבוד המחשבות שיש להם בראש וממלאת אותם ביצירתיות. אולם למחצית האחרת יש נטייה ל-Introvert וחשיבה צוותית אינה טבעית עבורם. על מנת לעבד את המחשבות שיש להם בראש ולהיות יצירתיים, הם זקוקים לזמן מחשבה עם עצמם.

 

אז אם אתם מנהלים הנוטים ל- Extravert, נסו לזכור לתת גם לאחרים לדבר, הקשיבו לעובדים שלכם. אם אתם מנהלים הנוטים ל-Introvert, למדו ליחצן את עצמכם ואת הצוות שלכם, וזכרו - לפעמים חשוב גם לדבר ולא רק לעשות.

 

ומה לגבי היחס לעובדים תחתכם? אם יש לכם עובדים הנוטים ל-Extravert, דעו שגם לעובדים אחרים יש דעות - הם פשוט לא מבטאים אותן בכל רגע. אם יש לכם עובדים הנוטים ל-Introvert, שימו לב שהם לא שקועים בשתיקתם וזכרו, שגם להם יש מה להגיד ולתרום.

 

אבחון טיפוסי האישיות הללו נכון גם בתחומים אחרים בחיים. כך למשל בזוגיות - בעלי נטייה ל-Extravert עלולים למאוס ברצון של בני זוגם להשאר מדי ערב בבית, בעוד שבעלי נטייה ל-Introvert לא יבינו את הרצון של בני זוגם לצאת ולהתרוצץ כל היום עם אנשים אחרים. אך כשמקדישים לכך מחשבה - אפשר להצליח לעבוד ואף לחיות יחד. 

 

הכותב, יואב לוי , הוא מנכ"ל LevyConsulting ייעוץ ארגוני ומייסדהמרכז הישראלי ל-mbti

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
קריירה אשת עסקים פגישה
צילום: shutterstock
מומלצים