שתף קטע נבחר

מי מפחד מהשופט מזרחי?

הוא לחם לצדם בארגוני פשע כפרקליט בכיר, אבל כשעבר לכס השיפוט הפך מנחם מזרחי גם לאימת החוקרים. אפילו את דומרני הוא לא היסס לשחרר כשהמשטרה התעכבה, ואת תיק נמל אשדוד כבר הגישו רחוק ממנו. אלו הסיפורים על האיש שלא עושה חשבון. המשטרה: טענות משוללות יסוד

14 במאי. באולם מספר 26 בבית משפט השלום בראשון לציון עומד להתחיל עוד דיון בבקשת הארכת מעצר מטעם היחידה הארצית לחקירות פשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל). על הפרק: אייל יונגר. 12 שעות קודם לכן נעצר הבחור, שעבד כאב בית של בית ספר בפתח תקווה, בחשד להחזקת מטען חבלה רב עוצמה ממש ליד הילדים. בין עורכי הדין, סקרן או שניים, עצור שחיכה לדיון אחר ושני חוקרי יאחב"ל ישב לו בשקט עוד אדם אחד בפינת האולם. בלי שאיש כמעט שם לב אליו.

 

לכל הכתבות של "מאה על 100 "

 

המשקיף השקט היה סגן-ניצב יוסי בניים, ראש מפלג חקירות ביאחב"ל, האיש שאחראי על חקירות מהרגישות ביותר. כמו אחרים ביחידת-העל להב 433, בניים שמע כבר על החלטותיו של השופט מנחם מזרחי, שלא מקבל את בקשות המשטרה כלשונן, ובעיקר לא חוסך ביקורת. רק אתמול (יום ה') החליט השופט מזרחי לשחרר למעצר בית את אחד מיעדי היחידה, ויקי עטיה, בניגוד מוחלט לדרישת הפרקליטות והמשטרה, ועל החלטה זו הוגש ערעור לבית המשפט המחוזי - ערעור שלא התקבל.

 

הדיון בעניין יונגר היה חשוב מאוד ליאחב"ל. בימים שבהם כל מטען מקבל חשיפה גדולה, "פקשוש" היה פוגע בתדמית. סנ"צ בניים רק הביט מהצד והבחין בפקודיו נלחמים בסנגורים וגם מתפתלים לנוכח שאלות השופט. בסופו של דבר הוארך מעצרו של החשוד. בניים והחוקרים נשמו לרווחה.

שוטרים בבית הספר שבו נמצא מטען החבלה (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
שוטרים בבית הספר שבו נמצא מטען החבלה(צילום: עידו ארז)

השופט מזרחי. "עבריינים מעריכים יותר את הפסיקות שלו, גם נגדם" ()
השופט מזרחי. "עבריינים מעריכים יותר את הפסיקות שלו, גם נגדם"

גם אם במשטרה לא יודו בכך, נראה שסנ"צ בניים לא היה במקרה באולם. זה תקופה שבלהב 433 זועמים, ודי מפחדים מדיונים אצל השופט מזרחי. השופט שצמח בלב לבה של הפרקליטות, שלחם כתף אל כתף עם השוטרים נגד ארגוני פשע - דווקא הוא נחשב היום לשופט ה"קשה" ביותר מבחינתם. כזה שלא מפחד לשחרר מידיהם את ראש הארגון שלום דומרני, מתעקש ללמוד כל תיק מעצרים על בוריו, נכנס לפרטי הפרטים של הראיות וגם לא בוחל בעקיצות, כשמגיע.

 

"הוא באמת לא עושה חשבון למשטרה", מסביר סנגור ותיק. בכירים בלהב 433 אף שוחחו בעניין עם בכירים במערכת בתי המשפט וניסו לקונן על ה"סבל" שהם עוברים באולמו של מזרחי. אז מי מפחד מהשופט מזרחי? לא מעט עבריינים שהחופש שלהם תלוי בהחלטה שלו, אבל גם לא מעט קציני משטרה שמעקמים את פרצופם כאשר מתברר להם שהדיון בבית המשפט נקבע באולמו. כי בכמה מקרים הוא כבר תפס אותם עם המכנסיים למטה.

 

עצרו בטעות את האח

בית משפט השלום בראשון לציון נחשב ל"בית" של יחידות להב 433: יאחב"ל, יאח"ה, יאל"כ ואתג"ר. שם הם מבקשים צווים הקשורים לחקירות סמויות, מנפיקים צווי חיפוש ומעצר ומקיימים גם את הדיונים בהארכות המעצר של חשודים. כשיש חקירה עם הרבה עצורים, הם מודיעים לבית המשפט מראש ומגיעים בשעה ולאולם שנקבעו מראש. אך בתקופה האחרונה, בלהב 433 משתדלים שלא להיפגש יתר על המידה עם השופט מזרחי כשהוא מכהן כתורן מעצרים. במקרה או שלא, את פרשת השחיתות הגדולה של נמל אשדוד העדיפו ביחידה הכלכלית לנהל באופן חריג דווקא בבתי המשפט בפתח תקווה ובכפר סבא אצל שופטים אחרים.

 

"במשטרה לא היו רגילים ששופט מעצרים נכנס להם בין הרגליים בשלב הראשוני ומעז להעביר ביקורת ולשחרר להם חשודים", מפרש סנגור מנוסה את הכעס בקרב החוקרים. "דווקא עבריינים וחשודים מעריכים יותר את פסיקותיו של השופט למרות שאת רובם הוא שולח למעצר".

מזרחי כתובע, לפני שלוש שנים. מבכירי הפרקליטות בת"א (צילום: עופר עמרם) (צילום: עופר עמרם)
מזרחי כתובע, לפני שלוש שנים. מבכירי הפרקליטות בת"א(צילום: עופר עמרם)

עד 2012 היה מזרחי בשר מבשרו של הצד האחר במערכת אכיפת החוק, כתובע הפלילי אולי הבכיר בפרקליטות מחוז תל אביב. הוא ניהל את תיקי הפשיעה הקשים ביותר, לעתים אף אוים במשך תקופות וזכה לשמירה צמודה. לנוכח זאת, במשטרה מתקשים להבין מדוע דווקא הוא מקשה עליהם את החיים. אחרים יאמרו - פשוט דורש מהם לעבוד כמו שצריך.

 

דוגמה בולטת התרחשה לפני חודש, אז הציגו אנשי יאחב"ל בדיון אצל מזרחי דו"ח שגוי, שכמעט עלה לאדם בשלילת חירותו. טביעות אצבעות ששויכו לפי המשטרה לחשוד בעבירות סמים התבררו כשייכות לאדם אחר. הטעות התגלתה רק בזכות התעקשות של השופט, שביקש לראות את דו"ח המעבדה לזיהוי פלילי. ברוב הדיונים אצל שופטים אחרים, דו"ח כזה עם ראיה חד-משמעית לכאורה - טביעת אצבע בתוך מעבדת סמים - הייתה שולחת את החשוד בקלות לשמונת ימי המעצר שהמשטרה ביקשה. לא אצל מזרחי. "כמעט נפלה שגגה בהחלטת בית המשפט" בגלל מחדל המשטרה, הוא פסק, דחה את הבקשה, ובהנהלת בתי המשפט אף העבירו את הפרוטוקול לסגל הפיקוד הבכיר בלהב 433.

 

באירוע מביך אחר שגרר ביקורת חריפה מצד השופט שמפחיד את החוקרים, ביאחב"ל התבלבלו ועצרו בטעות את אחיו של החשוד המבוקש. לפני כמה חודשים הותקף אדם ברחוב הרצל ברמלה והוכה במקל. אנשי יאחב"ל, שמטפלים בארגון הפשע של משפחת ג'ארושי, קיבלו בעניין מידע מודיעיני ושמו ידם על צילומי אבטחה מהאירוע. כשצפו בתיעוד היו בטוחים החוקרים, שמכירים היטב את הדמויות במשפחה, כי מוחמד ג'ארושי הוא התוקף. גם אחד הקצינים ביאחב"ל זיהה אותו.

 

בהתאם לממצאים, נציגי יחידת העילית קיבלו מבית המשפט צו מעצר נגד מוחמד ג'ארושי. אלא שכאשר פשטו כוחות בילוש על בית המשפחה, התברר להם שמוחמד הוא כלל לא האיש בצילום התקרית. בדיוק אז התעורר משינה בבית איסמעיל ג'ארושי, אחיו של מוחמד, והחוקרים החליטו לעצור דווקא אותו בחשד לתקיפה, והביאו אותו בפני שופט. השופט מזרחי.

 

למשמע הטענות המוזרות של היאחב"ל, מזרחי נשמע קורקטי אבל תקיף: "היחידה החוקרת נפלה תחילה לכלל טעות וטענת הזיהוי השגוי הפכה להיות זיהוי מוחלט. תיטיב היחידה החוקרת אם תאסוף ראיות, המסבכות את החשוד או את האדם האמיתי, ואז תשוב לבית המשפט בבקשות כאלו". השופט, שהוציא את צו המעצר הראשוני, גם עקץ את נציג יאחב"ל בדיון, ואמר כי הוא מזהה עכשיו את החשוד שלפניו. "מפאת כבודו, לא אוסיף דברים שנמסרו בעל פה בעת שאותו נציג הגיע וביקש את צו המעצר השגוי בפניי".

 

שחרר לו את כל הכסף

משחק החתול והעכבר עם להב 433 נמשך תקופה ארוכה, וכחלק מהניסיון של המשטרה לעשות שריר, כמעט על כל החלטה של השופט מזרחי שמסתיימת בשחרור מוגש ערעור לבית המשפט המחוזי. בחלק מהמקרים זה נראה כמו התעקשות עקרונית חסרת טעם.

חסידיו של הרב בעת הדיון על מעצרו באולם של השופט מזרחי (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
חסידיו של הרב בעת הדיון על מעצרו באולם של השופט מזרחי(צילום: עידו ארז)

כך למשל היה במקרה מעצרו של הרב יורם אברג'ל. במסגרת חקירת היאל"כ סביב מערכת הבחירות בנתיבות - שהובילה להרשעת שלום דומרני באיום על הרב איפרגן ("הרנטגן") - נחשד אברג'ל בכך שדומרני פעל בשליחותו. אחרי הארכת מעצר ראשונה בארבעה ימים, החוקרים ביקשו עוד. השופט מזרחי הבין מהר מאוד שלמשטרה אין ממש בשר בתיק. "לא התחזק החשד נגד הרב, והוא משתף פעולה", הוא קבע - ושחרר את אברג'ל למעצר בית.

 

במשטרה ביקשו לעכב את ביצוע השחרור והגישו ערעור. המחוזי נתן להם עוד שלושה ימי חקירה במעצר, במהלך סוף שבוע, אבל אלה לא באמת נדרשו ליאל"כ. הרב כלל לא נחקר, בין היתר בגלל השבת, ושוחרר ביום א' על ידי המשטרה עצמה, עוד לפני תום הזמן שניתן לה. "חבל מאוד שהשחרור לא נעשה עוד ביום חמישי", אמר פרקליטו של אברג'ל, עו"ד מנחם רובינשטיין.

 

גם בתיקים "כבדים" שמערבים עבריינים בעלי שם, השופט מזרחי לא ממש עושה חשבון למשטרה. בן כהן, המזוהה עם עמיר מולנר, נעצר יחד עם עוד כמה ממכריו בחשד שאיים על בעלי עסקים ו"צ'יינג'ים" באזור המרכז וסחט אותם. במשטרה העריכו בדיון שכהן ואנשיו הלבינו לא פחות מ-300 מיליון שקלים. פרשת ענק? לא בטוח.

בן כהן אצל השופט מזרחי. הכסף חזר (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
בן כהן אצל השופט מזרחי. הכסף חזר(צילום: מוטי קמחי)

בדיון הראשון האריך השופט בן דור את מעצרו של כהן ושל שני חבריו בשישה ימים. בפעם השנייה נפלו החוקרים על מזרחי. הוא בחן את חומר הראיות, אמר שה"קונסטרוקציה המשפטית" בעייתית מאוד - ושחרר. גם כאן הוגש ערעור, המחוזי העניק עוד שלושה ימי מעצר, אולם כהן שוחרר כעבור 24 שעות מבלי שנחקר כלל. "ההחלטה הייתה עניינית, לא היה צורך בערר וזה התברר מהשחרור בהמשך", טען סנגורו, עו"ד רונן רוזנבלום.

 

הסיפור עם כהן לא נגמר בזה: בדומה לחקירות המערבות סכומים גדולים, המשטרה קיבלה צו להחזיק בכל נכסיו למשך 180 יום. בדרך כלל התקופה מוארכת על-ידי בתי משפט, אך במקרה זה עו"ד רוזנבלום עתר - ומזרחי בהחלטה נדירה יחסית החליט לשחרר את כל נכסיו לפני תום הזמן.

 

אישום אקספרס

ומה עם דומרני? גם במקרה שלו המשטרה חטפה מהשופט. במסגרת אותו סיפור של איומים בנתיבות הובא ראש ארגון הפשע שלוש פעמים להארכת מעצר. בפעם השלישית רמז מזרחי ליאל"כ: תתקדמו, או שהוא הולך הביתה. במשטרה לא האמינו שעבריין בעל שם ישוחרר במהלך ימי החקירה. אלא שהשופט, המכיר היטב את עבודת המשטרה והפרקליטות, הבין שהם מבקשים בעיקר למשוך זמן, והחליט ביום העשירי למעצרו של דומרני, ולאחר שלא הוגשה נגדו הצהרת תובע על אישום שבדרך - לשחררו.

דומרני מציץ מדלת האולם של מזרחי (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
דומרני מציץ מדלת האולם של מזרחי(צילום: מוטי קמחי)

"ההתפתחות האחרונה בחקירה היא צורנית ולא מהותית", כתב השופט מזרחי. "לא מאריכים מעצר של אדם בגלל שמו והמוניטין שלו". המומים מההחלטה ביקשו נציגי היאל"כ, כרגיל, עיכוב בביצוע ההחלטה על מנת להגיש ערעור. הדיון נקבע למחרת בבית המשפט המחוזי בלוד, ובמשטרה הבינו שהם חייבים לבוא עם "בשר". בצעד יוצא דופן, בתוך פחות מ-24 שעות הוצגה הצהרת תובע ולפיה גובש נגד דומרני כתב אישום. לדיון עצמו הגיעה כמעט כל הקצונה הבכירה של היחידה הכלכלית ותפסה את שני הספסלים הקדמיים באולם בית המשפט. הפרקליטה ממחוז דרום שגם הייתה חתומה על כתב האישום ייצגה אותם.

 

במשטרה מנסים להסביר שאין מתח מיוחד עם השופט, אבל השבוע שוב קיבלנו תזכורת שמתח כזה קיים ועוד איך. לאחר פעילות של היאחב"ל הוגש כתב אישום זריז נגד אחד מיעדי היחידה, ויקי עטיה, בגין תקיפה של אדם שהיה חייב לו כסף.

 במקביל הוגשה בקשה למעצר עד תום ההליכים. השופט מזרחי, שנחשף לחומר הראיות, אך גם להמלצת שירות המבחן, החליט לשחרר את עטיה למעצר בית אצל גיסו בפיקוח של חמיו וחמותו.

 

"לטעמי קיימת תהום פעורה בין התנהגות סחיטה באיומים, כאשר היא דנה בעניינים שבמסגרתם פנה אדם, תוך איומים ואלימות, אל בעל חוב לגיטימי, אשר לא שילם לו את חובו, לבין אדם שעיסוקו 'פרוטקשן' כלומר נטילת דמי חסות - בעל מאפיינים של ארגון פשע", הוא נימק. שוב, בנוהל הרגיל, עתרה התביעה של להב 433 בבקשה שלא לשחרר את עטיה למעצר בית. בית המשפט המחוזי קיבל בחלקן את טענות התביעה, וקבע כי יש למצוא מפקחים טובים יותר שישמרו עליו בעת מעצר הבית.

 

עו"ד ג'קי סגרון, פרקליטו של עטיה, הגיב למאבק בין המשטרה לשופט: "לטעמי, אם אכן כך הם פני הדברים הרי שזה סכנה לשלטון החוק ואבוי למדינה שבה הממונים על אכיפת החוק מנסים לשבש הליכי משפט בדרך של בחירת השופט". התיק הוחזר למזרחי, שהחליט אתמול לשחרר את עטיה למעצר בית במקום אחר עם מפקחים אחרים. שוב, רגע לאחר מתן ההחלטה הוגש ערעור על החלטת מזרחי, וערעור זה נדחה. המשך יבוא.

 

מהמשטרה נמסר בתגובה:

"הטענות משוללות כל בסיס עובדתי ומוכחשות מן היסוד, לרבות ייחוסן ל'גורמים משטרתיים' לכאורה. יחידות להב 433 מביאות בפני בתי המשפט מאות בקשות בשנה והניסיון התמוה להציג חלוקה בין שופטים 'טובים' ל'רעים' ליחידה הזויה ומקוממת. למותר לציין כי תכלית המעצר הינה חקירה ועילות המעצר הקבועות בחוק הן המהוות בסיס לבקשת מעצר ולערעור כאשר בית משפט השלום דוחה את הבקשה. ראוי לזכור כי ההחלטה בדבר שיבוץ דיונים מתבצעת על ידי הנהלת בתי המשפט והניסיון לקשור החלטות אלה לשיקולים לא ענייניים מאולץ וחסר שחר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
השופט מזרחי. לא רגילים שאין "חותמת גומי"
צילום: ירון ברנר
מומלצים