שתף קטע נבחר

המורים של המדינה לשנת 2014

תחרות "המורה של המדינה" סיכמה שנה שישית בטקס מרגש במעמד נשיא המדינה, שמעון פרס ושר החינוך, שי פירון. מתוך 15 מועמדים שעלו לשלב הגמר נבחרו ששת המורים שזכו בתואר "המורה של המדינה" - בואו להכירם

השבוע (יום ה') הגיעה לסיומה תחרות "המורה של המדינה" בטקס מרגש, שהועבר בשידור חי ב-ynet, במעמד נשיא המדינה, שמעון פרס, ושר החינוך, שי פירון. התחרות, שזו שנתה השישית, היא פרויקט חברתי שנועד לתת במה לעבודתם של אנשי חינוך מצטיינים בישראל, שהרימו תרומה יוצאת דופן במסגרת פעילותם החינוכית והטביעו את חותמם על תלמידיהם.

 

במהלך הטקס פנה הנשיא פרס אל המורים: "לא מספיק שאתם מורים, אתם צריכים להיות גם תלמידים. בעבר המורה לימד את על העבר אבל מתברר שגם על העבר אי אפשר לסמוך". פרס קרא להתמקד בתחומי המחקר וההיי-טק, ואמר כי "זה קשה כשהילדים לא ממושמעים, אבל לא צריך שהם יהיו ממושמעים. אולי זה טוב שיהיו מורדים, שישאלו שאלות. מפני שהבעיה המרכזית בחיים היא לא לחפש את התשובה הנכונה אלא את השאלה".

 

שר החינוך, שי פירון, אמר: "זוכים יקרים, אתם זכיתם בפרס על הישגים מרשימים בתחומים רבים. אבל מה שמחבר אתכם זו מנה גדושה של אנושיות, של אהבה לכל תלמיד ולתלמידה, של דאגה כנה, אוהבת ובלתי מתפשרת. הנכחת האנושיות והרגישות בבתי הספר היא מפתח מרכזי להצלחת החינוך, לעתיד הילד ולבניית ייחודה של המדינה".

 

בטקס שנערך אמש נבחרו 6 המורים שזכו בתואר "המורה של המדינה" - הכירו אותם:

 

חני שמרלינג, מחנכת בבית ספר איזי שפירא ברעננה

חני שמרלינג, ‭,31‬ מספרת שהיא גדלה בבית שכולו נתינה. "היה לי מודל מאוד טוב: גדלתי בבית מאוד פתוח, פלורליסטי וליברלי. הוריי לימדו אותי לקבל כל אדם כמו שהוא. להסתכל בבן אדם כבן אדם ולא לבחון אותו לפני מראה, מין או מוצא‭,"‬ היא אומרת. לכן לא מפתיע ששמרלינג בחרה לעשות תואר שני עם התמחות במוגבלויות שכליות, ולהפוך למורה לחינוך מיוחד בבית ספר איזי שפירא ברעננה. "חשוב לי לתרום לחברה‭,"‬ היא אומרת. "כל יום אני מודה על הזכות שניתנה לי לעבוד עם תלמידים כאלה נהדרים. אני מקבלת מהם הרבה יותר ממה שאני נותנת" (אמיר קמינר, ידיעות אחרונות).‬ 

 

 

יונתן עוזיאל, מחנך ומורה לתיאטרון

כשיונתן עוזיאל סיים את לימודי המשחק בסטודיו של ניסן נתיב, הוא נתקל במנהל התיכון שבו למד בנעוריו. "ומכיוון שהמנהל ידע שהייתי מדריך בצופים הוא שאל אם ארצה ללמד אצלו תיאטרון, וככה התחלתי להתגלגל לתחום ההוראה‭,"‬ הוא נזכר. "תחילה לימדתי בתיכון עירוני א' לאמנויות בתל-אביב, ובהמשך עברתי לכפר הירוק, והחלטתי שאני רוצה להקים שם מגמת תיאטרון‭."‬ במקביל לעבודתו כמחנך ומורה כריזמטי, משקיען וחדור מוטיבציה בבית הספר למנהיגות סביבתית בכפר הירוק, עוזיאל, ‭,39‬ לא מזניח את עבודתו כשחקן. לצד הופעות בתיאטרון, ראינו אותו בסרטים "מיס אנטבה‭,"‬ "מינכן‭,"‬ "החוב‭,"‬ ובסדרות "סרוגים‭,"‬ "עד החתונה‭,"‬ "אלנבי" ו"חטופים‭."‬ בקרוב הוא יככב על המרקע, ב"הפקולטה‭,"‬ סדרת בית חולים (אמיר קמינר, ידיעות אחרונות). 

 

 

עינב אוחיון-זלקטה, מחנכת בבית ספר יסודי

לפני שלושים שנה נכנסה לראשונה עינב אוחיון-זלקטה בשעריו של בית הספר "מענית" ברמלה, והחלה ללמוד בכיתה ‭.'א‬ "מאוד אהבתי ללמוד שם ואת התמיכה של הצוות החינוכי‭,"‬ היא נזכרת. "הרגשתי שזה בית שני בשבילי. כשהפכתי למורה, החלטתי לחזור לשם והבטחתי לעצמי שאתן לתלמידיי את אותו יחס חם ואוהב שקיבלתי בילדותי‭."‬ בשביל אוחיון-זלקטה, ‭,36‬ מחנכת כיתה ‭,'ג‬ "מענית" ממשיך להיות בית ומשפחה. במסגרת עבודתה, היא פיתחה שיטת הוראת קריאה וכתיבה חדשנית שנקראת "זרז‭,"‬ המלמדת דרך חוויה, משחק והנאה. "אני מלאת אנרגיות ושמחת חיים. חשוב לי להצחיק, לחבק, לשמח ולרתק את הילדים בכל יום מחדש, לגרום להם ליהנות מהאווירה המיוחדת של "מענית" (אמיר קמינר, ידיעות אחרונות).

 

 

ד"ר תאיר קיזל, מורה ללשון עברית

תאיר קיזל, דוקטור ללשון עברית, גדל במשפחה ברוכת ילדים בכפר הדרוזי מג'אר. את אהבת החינוך ירש מאביו, ד"ר סעיד קיזל, מנהל בית ספר תיכון. שש אחיותיו עוסקות בהוראה ושניים מאחיו משרתים בזרועות הביטחון. אל המקצוע הגיע בעקבות מפגש, בגיל ‭,21‬ עם פרופ' משה מורגנשטרן. "הוא הפך עבורי למורה דרך אמיתי‭,"‬ מספר קיזל, ‭,32‬ כיום מרצה במכללה האקדמית לחינוך בחיפה ומורה ללשון בתיכון למדעים ומנהיגות בירכא ובמקיף ב' בכפר מג'אר. "גדלתי בבית שכל מעייניו הם חינוך, והפרופסור הוא זה שהנחיל לי את אהבת הלשון העברית והקנאה לטהרתה. במשך השנים, הרצון לתרום לשיפור המערכת החינוכית רק גדל" (אמיר קמינר, ידיעות אחרונות).‬

 

 

ברטי ז'נו, מורה לחינוך מיוחד, מחנכת ורכזת פרויקטים

במסגרת עבודתה בבית הספר הראל בקרית מלאכי, ברטי זנו, ‭,56‬ אינה רק מורה לחינוך מיוחד אלא גם מופקדת על ריכוז פרויקטים שעניינם מצוינות ושינוי. את התפקיד הזה היא עושה בהתנדבות מלאה. אחד הפרויקטים שהיא יזמה נקרא "הנאה שבהנאה‭,"‬ והוא פועל כבר חמש שנים. "פעם בשבוע-שבועיים אני לוקחת תלמידים מהפריפריה ללמוד בפקולטה לחקלאות, יחד עם נוער שוחר מדע‭,"‬ היא מספרת על הפרויקט. "הם עוסקים בנושאים כמו גנטיקה, מחקר רפואי, חקלאות והמצאות. ידידי הפקולטה לחקלאות בקנדה התלהבו מהפרויקט והזמינו אותנו לבקר איתם בבית הנשיא בירושלים. באמצעות הפרויקטים שלי, חשוב לי לעשות שינוי בפריפריה ולהביא לשם את הידע ואת המשלב הלשוני הגבוה" (אמיר קמינר, ידיעות אחרונות).

 

  

דבורה שני, מחנכת, מרכזת שכבה ומורה לאזרחות

דבורה שני גדלה בחיפה, בת להורים ניצולי שואה, ואחד מאחיה התקשה בלימודים. היום, היא אומרת, הוא היה מאובחן כלקוי למידה קשה. "הוריי היו חסרי כל, ובכל זאת שילמו אלפי שקלים למורים פרטיים‭,"‬ היא מספרת. "ואני הייתי התלמידה הטובה, שהצליחה להגיע בכוחות עצמה לכל יעד. ריחמתי על ההורים שלי ועל אחי ואמרתי לעצמי, 'כשאהיה מורה, אלמד את התלמידים המתקשים בבית שלי. לא על חשבון ההורים שלהם‭."‬ המוטו הזה מלווה את שני, ‭,52‬ המלמדת אזרחות באורט ביאליק בקריית-ביאליק, עד היום. "בכל זמן פנוי שלי אני מזמינה את התלמידים לביתי, מתגברת אותם, עורכת קבוצות למידה, וזוהי הזדמנות טובה להכיר את הפן האישי של כל תלמיד. חשוב לי להציל נפשות" (אמיר קמינר, ידיעות אחרונות).‬

 

 

"המורה של המדינה" הוא פרויקט משותף ל-ynet, "ידיעות אחרונות", מפעל הפיס והסתדרות המורים, ובמהלכו נשלחים אלפי טפסי המלצה על מורים, מתוכן נבחרים 50 העולים לשלב הראיונות ומתוכם נבחרים 15 מועמדים העומדים בפני ועדה ציבורית המורכבת מהרמטכ"ל לשעבר: רב-אלוף (במיל') גבי אשכנזי; חתן פרס ישראל ומייסד חברת "ישקר": סטף ורטהיימר; יו"ר מפעל הפיס: עוזי דיין; הסופר והעיתונאי: מאיר שלו; העיתונאי ומנהל לשכת ראש הממשלה לשעבר: איתן הבר; הפעילה החברתית ומקדמת נושאים ירוקים קרנית גולדווסר; הפילוסוף ד"ר מאיר בוזגלו; המנהל לשעבר של האגף לתרבות תורנית במשרד החינוך: הרב יוחנן פריד; העיתונאי ד"ר יועז הנדל; נשיא מכללת אחווה: פרופ' עליאן אלקרנאוי; מייסדת המכללה החרדית בירושלים ובתו של הרב עובדיה יוסף: עדינה בר-שלום; נציגת הסתדרות המורים ומנהלת תיכון: רות קופינסקי; מנכ"ל מפעל הפיס: אלי דדון; סמנכ"ל בנק מסד: גבי טייטל וסגן יו"ר הנהלת הסוכנות היהודית: רני טריינין.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: זהר שחר "ידיעות אחרונות"
המורים הזוכים בתחרות
צילום: זהר שחר "ידיעות אחרונות"
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים