שתף קטע נבחר

ועדה תחליט על ביטול תוכניות בנייה בחופים

ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה להקים ועדה בין-משרדית שתדון בחוק לשמירת החופים החותר לבטל תוכניות בנייה שאושרו סמוך לחופי הים התיכון והכנרת לפני יותר מ-8 שנים. יוזם החוק, ח"כ דב חנין: "אסור לאפשר לסגור את שארית החופים הציבוריים יקרי הערך לטובת פרויקטים של בנייה לעשירים"

בלי בנייה בחופים? ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה היום (ב') להקים ועדה בין-משרדית שתגיש לה בתוך 60 יום את המלצותיה באשר לשאלה אם לתת את תמיכת הממשלה להצעת חוק פרטית, החותרת לבטל כמה שיותר תוכניות בנייה שאושרו סמוך לחופי הים התיכון והכנרת לפני יותר מ-8 שנים. 76 חברי כנסת חתמו על הצעת החוק שהגיש ח"כ דב חנין (חד"ש) בסיוע עמותת אדם טבע ודין. בדיקת העמותה העלתה למעלה מ-50 תוכניות בנייה כאלה להקמת בתי מלון, מגורים ולתשתיות, שיישומן יהווה פגיעה סביבתית אנושה.

 

 

מדובר בתיקון החוק לשמירת החופים, האוסר בנייה במרחק 100 מטר מקו המים ומחייב אישור מיוחד לבנייה ברצועה של 300 מטר מהמים. החוק התקבל לפני כ-10 שנים, אך לא חל על תוכניות בנייה שאושרו קודם לכן. רוב תוכניות הבנייה שאושרו אפילו עשרות שנים קודם לכן נוגעות בקו המים. לפי התיקון המוצע, היתר בנייה שהתקבל מכוח תוכנית מאושרת יהיה כפוף לבחינה מחודשת של הוועדה לשמירת הסביבה החופית, אם חלפו 8 שנים מיום שאושרה.

 

הוועדה הוקמה במסגרת החוק, ובדיקתה נדרשת על פי נוסחו לצמצום הנזק הסביבתי שייגרם מביצוע התוכנית הישנה, אם לא למנוע אותו לחלוטין. אם הממשלה תסכים לקדם את התיקון המוצע, הוא עשוי לסייע לביטול תוכניות בנייה הרסניות של החופים, כמו כפרי נופש המתוכננים על חופי בצת ונחשולים, ובין השאר גם תוכניות בנייה אחרות על חופי אכזיב, שבי ציון, בת-ים ותוכניות לייבוש ובנייה על חופי הכנרת.

 

יוזם החוק ח"כ דב חנין (חד"ש), יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת הגיב על החלטת ועדת השרים: "עצם הבדיקה היא הכרה בעובדה שיש כאן בעיה וטוב שהטיפול בנושא עובר לפסים מעשיים. ברור לגמרי שאי אפשר להמשיך ולהתעלם מהבעיה כשהציבור מאבד עוד ועוד חופים לטובת תכניות בנייה מיותרות המשרתות מעטים. לכן הצוות שמונה חייב לפעול במהירות ואני מתכוון לעקוב אחר פעילותו. אני מודה לפעילי החופים והארגונים שהובילו מערכה משמעותית בשם הציבור כולו".

 

עמית ברכה, מנכ"ל עמותת "אדם טבע ודין", שסייעה בניסוח החוק אמר: "אנו מברכים על יוזמתו של שר הפנים להקים ועדה לקידום ההגנה על החופים. ועדה כזו מחויבת אך ורק להחלטה אחת והיא - שמירה על האינטרס הציבורי. נעקוב אחר עבודתה ונבטיח שאכן יהיה סוף לבנייה הפראית על החופים. הצעת החוק נועדה לשים קץ לאיומים על החופים שקמים עלינו חדשות לבקרים ולהבטיח שהםיישארו פתוחים לציבור הרחב. זוהי שעתה ההיסטורית של הממשלה לתקן את טעויות העבר. על השרים לדעת כי יהיה מחיר ציבורי להתנגדות לחוק החשוב הזה".

 

לעומתם טענו בארגון מגמה ירוקה בתגובה, כי "ועדת השרים מושכת זמן יקר ומאפשרת ליזמים להמשיך ולקדם בקצב חסר תקדים בניית עשרות אלפי יחידות 'נופש ומלונאות' על החופים שיהפכו לדירות פרטיות לעשירים. התוכניות שאושרו הן באשקלון, באכזיב, בנהריה, בחיפה, בגבעת אולגה, בנתניה, בבת ים, ביפו, באשדוד ובאשקלון. מה שברור לאנשים ברחוב לא עובר את החלונות האטומים במשרדי הממשלה? גדעון סער, עוזי לנדאו ואורי אריאל צריכים להבין שהציבור ימשיך להיאבק בנחישות נגד הגזל וההרס השיטתיים של החופים בישראל.

 

"בשבוע שעבר ערך מגמה ירוקה סקר, באמצעות מכון שריד, לבחינת עמדות הציבור בנוגע לבנייה על החופים. לפי תוצאותיו, 81.4% מהנשאלים סבורים כי בישראל יש מספיק בנייה על החופים ואין צורך בבנייה נוספת של בתי מלון ו-82% סבורים כי אין להתיר בנייה על חופי הארץ ברצועת ה-300 מטר מקו המים, כפי שנקבע בחוק שמירת החופים שלא חל על התוכניות שאושרו בעשרות השנים עד למועד קבלתו בכנסת לפני 10 שנים".

 

מחרתיים (ג') יתקיים בכנסת יום הגנת הסביבה ובמהלכו תציג "אדם טבע ודין" את המסמך שהוגש לוועדת השרים "המדריך לזכויות הציבור בחופים".מגמה ירוקה תציג דו"ח שלה על נושא מעורבות הציבור בעיצוב המציאות החופית של ישראל לפיו קרוב ל-100 אלף איש חתמו על עצומות הקוראות לעצירת הבניה בסביבה החופית.


פורסם לראשונה 14/06/2014 23:25

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Skylens
חוף ים בצפון השרון. הבנייה בחופים תיעצר?
צילום: Skylens
מומלצים