שתף קטע נבחר

אפליקציה: כמה מזוהם האוויר ברחוב שלכם

רגע לפני שאתם יוצאים מהבית בבוקר, חשוב שתדעו מה הסכנות שמחכות לכם בחוץ - למשל, זיהום אוויר ההורג מיליונים ברחבי העולם בכל שנה. שלושה בוגרי טכניון פיתחו את ה"בריזומיטר" - אפליקציה השואבת נתונים מ-300 תחנות ניטור אוויר ברחבי הארץ ומנגישה אותם און ליין בחינם

כמה מעלות יש עכשיו בשפלה? כמה אחוזי לחות על החוף? את המידע הזה לא ממש קשה להשיג, אך מה בנוגע לכמות החומרים הכימיים והביולוגיים (כלומר: זיהום אוויר) שמקשטים את הרכבו הטבעי של האוויר שאנחנו נושמים?

 

אפליקציה חינמית חדשה בשם BreezoMeter הושקה בימים האחרונים ומספקת לציבור הרחב מידע על מידת זיהום האוויר בכל נקודה ברחבי הארץ.

 

כי היא נראית: אפליקציית בריזומיטר ()
כי היא נראית: אפליקציית בריזומיטר

 

זיהום אוויר נחשב כ"אויב שקט" - לעתים בלתי נראה ובלתי מורגש, אולם לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי הוא אחראי ל-7 מיליון מקרי מוות כל שנה. בישראל, לפי נתוני ה-oecd, נהרגים כל שנה 2,500 איש כתוצאה מפגעי זיהום האוויר.  

 

כתבות נוספות במדור כלכלה ירוקה :

 

אפליקציית בריזומיטר שואבת נתונים בזמן אמת מכ-300 תחנות ניטור אוויר של המשרד להגנת הסביבה הפזורות ברחבי הארץ ויוצרת מפה של איכות האוויר במדינה. את המידע על יתר הרחובות על המפה היא משלימה באמצעות אלגוריתם ייחודי. האפליקציה אף יודעת לשלוח התראות על זיהום אוויר או איכות אוויר נמוכה בזמן אמת לגבי מיקומים המוגדרים מראש.

 

גם האתר של המשרד להגנת הסביבה מספק מידע אודות המדידות של תחנות הניטור, אלא ששם מחולקת המפה למספר קטן יחסית של מחוזות ואין אפשרות לרדת לרזולוציית זיהום האוויר ברחוב בו אתם נמצאים.  

 

הקיץ - הכי מזוהם

שלושת מייסדי החברה שפיתחה את האפליקציה הם בוגרי טכניון: רן קורבר וזיו לאוטמן, מהנדסי סביבה, ואמיל פישר, מהנדס תוכנה. עד כה גייסו שלושתם 200 אלף דולר ממשקיעים.  

 

"המטרה שלנו היא שאנשים יבדקו את איכות האוויר כמו שהם בודקים את מזג האוויר", אמר ל-ynet לאוטמן, סמנכ"ל החברה וממייסדיה. "המטרה שלנו היא להנגיש את המידע ועשינו את זה הכי פשוט שבעולם כדי שאנשים יצמצמו את חשיפתם לזיהום אוויר".

 

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

 

ובאילו אזורים צריכים להסתובב עם מסיכת נשימה זמינה ובאילו זמנים רצוי להסתגר מאחורי חלונות? לדבריו לאוטמן, שעבד עד לאחרונה במשרד להגנת הסביבה, העונה המזוהמת ביותר היא הקיץ. "מבחינת האזורים המועדים לזיהום, עוטף ירושלים 'קולטים' את הזיהום ש'נוסע' עם הרוח ממישור החוף ועד להר", הוא אומר. "גוש עציון, לדוגמא, שעל פניו לא חושבים שמדובר באזור עם ריכוזי זיהום גבוהים - נחשב לאזור עם זיהומי אוויר גבוהים יחסית".

 

לעת עתה זמינה האפליקציה למשתמשי אנדרואיד בלבד

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
זיהום אוויר בתל-אביב, אפריל 2013
צילום: ירון ברנר
מומלצים