שתף קטע נבחר

צפו: הדרך המתמטית לחיתוך עוגה

מכתב למערכת עיתון מדעי לפני 98 שנה, שנחשף מחדש, מסביר מדוע הדרך הרגילה לחתוך עוגה שגויה מיסודה. צפו בסרטון ותיווכחו בעצמכם

תשכחו מכל מה שידעתם על חיתוך עוגות. מתמטיקאי בריטי מראה בסרטון ביוטיוב כי הדרך הנכונה לחתוך אותן היא דווקא בקווים ישרים שיוצרים פרוסות מלבניות. הוא גם מודה כי התגלית הזו היא לא ממש תגלית - אלא טריק בן 100 שנה, שאותו הוא חושף מחדש. צפו בסרטון המסביר זאת.

 

 

הסופר והמתמטיקאי הלונדוני אלכס בלוס מתאר בסרטון שהעלה לרשת כיצד חיתוך העוגה לפרוסות משולשות גורמת לחלקים ממנה להתייבש מהר יותר. לכן, לדבריו - או יותר נכון לדברי המדען שפרסם זאת כבר ב-1906 - יש לחתוך את העוגה בקווים ישרים, תחילה מהמרכז. כך, ניתן יהיה לאחסן את העוגה בשלמותה, ללא חשש שתתייבש.

 

חותכים את העוגה, ולא משאירים אותה שלמה ()
חותכים את העוגה, ולא משאירים אותה שלמה

 

לדברי בלוס, אם פרוסה נחתכת מהעוגה, אבל חלקה האחר מועבר למקרר, החלק החשוף הופך במהרה להיות "יבש ונוראי". ב"דיילי מייל" נכתב כי לדברי בלוס חיתוך שכזה "לא ממקסם את ההנאה הגסטרונומית שאפשר להפיק מהעוגה".

 

מלבנים במקום משולשים

אבל רוחכם לא צריכה ליפול. יש גם דרך אחרת. אותה דרך הובאה על ידי המתמטיקאי האנגלי פרנסיס גלטון, במכתב ששלח למערכת המגזין המדעי המוערך "Nature", לפני 98 שנה. במכתב, שכותרתו "חיתוך עוגה עגולה על פי עקרונות מדעיים", מסביר גלטון כי הדרך הרגילה לחיתוך שגויה מיסודה.

 

לפי גלטון, וגם לפי בלוס, יש לחתוך את העוגה בקווים ישרים, תחילה מהמרכז, ולהוציא (ולאכול) את הפרוסות המלבניות. כך ניתן יהיה "לסגור" את העוגה, ולמנוע מחלקיה להיות חשופים להתייבשות. בהמשך יש לחתוך שוב את החלק האמצעי, באותו אופן. אותו מכתב ממליץ גם לאטום את העוגה באמצעות גומייה.

 

אבל גם בלוס יודע שהדרך המתמטית לחיתוך עוגה תישאר כנראה רק על הנייר. זאת, מסיבה פשוטה: לדבריו, רוב האנשים בוחרים לחלוק עוגות, ולכן מאחסנים בקירור רק חלק קטן מהעוגה. "אני חושב שזה יכול להיות שימושי למתמטיקאים המתבודדים, שלא רוצים לחלוק עוגות", הוא מסכם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים