שתף קטע נבחר

תנאי לניהול במועצה בדואית: לימודי תורה

מכרז לתפקיד מנהל מחלקה במועצה אל קסום בפזורה הבדואית, חושף אבסורד ואפליה בכל הנוגע לתנאי הסף של מועמדים ערבים - תואר אקדמי או דרישה ללימודי רבנות. האגודה לזכויות האזרח: "דרישה נלעגת ומפלה"

דרישות מגוחכות לתפקיד חינוכי במועצה הבדואית אל-קסום: ממכרז שפרסמה לאחרונה המועצה לתפקיד מנהל המחלקת החינוך, עולה כי המועמדים נדרשים להחזיק בתואר אקדמי, או לחילופין בלימודי הסמכה רבניים ולימודים בישיבה. גם מועמדים בדואים בעלי השכלה תורנית מוסלמית שוות ערך לזו להשכלה התורנית של הרבנות הראשית לישראל - נדרשים לעמוד בתנאי הסף הללו (אם אין להם תואר אקדמי).

 

כתבות נוספות בנושא בערוץ קריירה  של ynet:

ביטוח ישיר: נגביל שכר בכירי החברה

חרדי בשוק העבודה החילוני: פתחתי עסק 

"אני מרוויח 7,000 שקל ולא מתבכיין"  

 

במכרז מצויין, כי על מנת להיות כשיר לתפקיד - על המועמד להיות בעל תואר אקדמי או שתי הסמכות לרבנות מרבנים שהרבנות הראשית לישראל מכירה בהם, אישור לימודים בישיבה גבוהה או בכולל למשך 6 שנים, והצלחה ב-3 בחינות שמקיימת הרבנות הראשית לישראל.

 

מדובר בדרישה כללית של משרד החינוך לגבי כל תפקיד בכיר במשרד (ראש חטיבות ומחלקות). במקרה זה המשמעות היא, כי מועמדים בדואים לא יוכלו לעמוד בתנאי הסף אם אין בידם תואר או הסמכה רבנית כפי הנדרש.

 

 

הפזורה הבדואית בנגב (צילום: הרצל יוסף) (צילום: הרצל יוסף)
הפזורה הבדואית בנגב(צילום: הרצל יוסף)

 

יש לציין כי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר על "קביעת תנאים שלא מן העניין". מכיוון שהתפקיד המוצע הוא בעל אופי של שירות לציבור שהוא אך ורק מוסלמי - הרי שלימודי דת תורניים בתחום היהדות אינם עונים על הגדרת התפקיד. במשרד הפנים ובמשרד החינוך טוענים שהנושא לא נמצא בתחום אחריותם.

 

"דרישה נלעגת ובלתי חוקית"

"הדרישה ללימודי תורה היא לא רק נלעגת, אלא גם מפלה ובלתי חוקית", מסרה עו"ד ראויה אבורביעה מהאגודה לזכויות האזרח. "מצב החינוך ברשויות המקומיות הבדואיות בנגב הוא מחפיר גם כך. אבל מסתבר שבמקום להביא למחלקת החינוך את המנהל הטוב ביותר שניתן למצוא, במשרד הפנים מעדיפים לארגן סידור עבודה למקורבים".  

 

ד"ר איציק תומר, ראש מועצת אל קסום, אמר כי "אנחנו מועצה ממונה. כל מכרז אנחנו מתאמים עם משרד הפנים. הכל נעשה לפי הנהלים. אין לי סמכות או מעמד עצמאי בניסוח הודעה זו או אחרת. בכל מה שקשור לניסוחים, עליכם לפנות למשרד הפנים. כל הפרסומים נעשו לאחר שהתקבלו האישורים שלהם. ישבנו איתם ודיברנו איתם וכך זה פורסם".

 

תגובות

ממשרד הפנים נמסר בתגובה, כי "תקנות לגבי מנהל מחלקת חינוך הן בסמכות משרד החינוך. נא לפנות למשרד החינוך".

 

במשרד החינוך סירבו להתייחס לשאלה ואמרו כי הנושא נמצא באחריות משרד הפנים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: בראל אפרים
הפזורה הבדואית
צילום: בראל אפרים
מומלצים