שתף קטע נבחר

המלצה: לבדוק אם התקציב שיוויוני לנשים

האוצר יבדוק מ-2015 אם תקציבי משרדי הממשלה מחולקים באופן שוויוני בין גברים לנשים - כך עולה מהמלצות הביניים של הוועדה לבחינת החלוקה המגדרית של התקציב. בין ממצאי הוועדה: מתוך 170 מיליון שקל בשנה של מענקים ליזמים בתחום המלונאות, רק מענק 1 ניתן לאישה

הוועדה לבחינת החלוקה המגדרית של תקציב המדינה - בראשות סגנית ראש אגף התקציבים, יעל מבורך - הציגה את המלצות הביניים שלה ליו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ עליזה לביא, שפנתה לשר האוצר בבקשה לכנס ועדה שכזו. על פי ההמלצות, כבר בשנת 2015 יתחיל משרד האוצר לבצע ניתוח של סעיפי ההוצאה וההכנסה בתקציב המדינה לפי חלוקה מגדרית. החל משנת 2017 יבצע ניתוח מלא.

 

 

על מנת לבצע את הניתוח בצורה המיטבית, יקבע משרד האוצר עקרונות מתודולוגיים שעל פיהם יבצע כל משרד ממשלתי ניתוח של תקציבו, והרשות לקידום מעמד האישה במשרד ראש הממשלה תפקח על עבודת המשרדים. מטרת הניתוח היא לבדוק האם תקציבי המשרדים מחולקים באופן שוויוני בין גברים לנשים.

 

חברי הוועדה בדקו ומצאו, למשל, כי בתחום התיירות, מתוך 170 מיליון שקל של מענקים הניתנים ליזמים ובעלי פרויקטים בתחום המלונאות, רק מענק 1 ניתן לפרויקט בבעלות נשית. הוועדה בדקה גם את תחום הערבויות לעסקים קטנים ובינוניים, ומצאה כי רק 12.9% מהבקשות לקבלת ערבויות לעסקים קטנים הן של נשים ו-3.7% מהבקשות לעסקים בינוניים.

 

"ניתוח תקציב המדינה ב'משקפיים מגדריות' יוביל להטמעת שיקולים מגדריים במדיניות הממשלה ולצמצום אי השוויון המגדרי בישראל", אמרה יו"ר הוועדה, יעל מבורך. מבורך המליצה לחלק סעיפים בתקציב המדינה לשלוש קטגוריות, "רגיש מאוד מגדרית", "תיתכן השפעה מגדרית" ו"ניטרלי מגדרית". חלוקה זו תאפשר למקד מאמצים בניתוח הסעיפים שבהם קיים סיכון גבוה יותר להגברת אי השוויון בין גברים לנשים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
צילום: לע"מ
יעל מבורך, יו"ר הוועדה לבחינת החלוקה המגדרית של תקציב המדינה
צילום: לע"מ
מומלצים