שתף קטע נבחר

הכירו: נוגד חמצון החיוני למוח של תינוקות

חוקרים גילו כי נוגד החמצון לוטאין חיוני להתפתחות המוח ומערכת הראייה בתינוקות. "זמנים בריאים" ב"ידיעות אחרונות" מגלה באילו ירקות הוא נמצא בריכוז הגבוה ביותר

נוגד החמצון הטבעי לוטאין מרוכז באזורים במוח שאחראיים על כושר החשיבה והלמידה - ונמצא גם בירקות שאפשר לקנות בסופר השכונתי.

 

חוקרים מאוניברסיטת טאפטס בבוסטון בדקו את הרכב המוח של תינוקות שנולדו לפני זמנם בהשוואה לזה של תינוקות שנולדו בזמן. הם גילו כי כמות הלוטאין, המהווה כ‭60%-‬ מכלל נוגדי החמצון במוח, הייתה גדולה יותר בתינוקות המפותחים לעומת הפגים. לדברי החוקרים, הלוטאין חיוני בשלבים הראשונים של התפתחות המוח, תאי עצב ומערכת הראייה בתינוקות.

 

 

עוברים לתזונה בריאה:

 

מפחית סימני סטרס

במחקר נוסף מצאו חוקרים מאוניברסיטת סיינה באיטליה שללוטאין יש יכולת להגן על התינוק מפני הטראומה של הלידה. מתן תוספת לוטאין לתינוק ביום שנולד הפחיתה את סימני הסטרס האופייניים ליילודים ואת כמות הרדיקלים החופשיים בדם התינוק. במחקר זה השתתפו 150 תינוקות. 103 תינוקות קיבלו לוטאין בכמות מבוקרת ביום הלידה ‭47-ו‬ תינוקות לא קיבלו לוטאין.

 

בהשוואת בדיקות הדם בין התינוקות נמצא שדם התינוקות היה בריא ונקי יותר מחומרים מזיקים מסוג רדיקלים חופשיים בקרב התינוקות שקיבלו את הלוטאין. כלומר, הלוטאין שימש מעין "חומר ניקוי" טבעי שמנטרל ומסלק חומרים לא רצויים שנוצרים בגוף במצבי לחץ.

 

בכנס ועידת האיגוד האירופי לרפואת ילדים, גסטרואנטרולוגיה, כבד ותזונה שנערך השנה לראשונה בישראל, סקר ד"ר רנדי המונד - חוקר מוח אמריקאי מאוניברסיטת ג'ורג'יה - את השפעות הלוטאין על המוח. לדבריו, הקולוסטרום (חלב האם המופק בימים הראשונים לאחר הלידה) צהוב בזכות הלוטאין. לדבריו, ככל שצריכת הלוטאין גבוהה יותר, כושר הלמידה וההבנה טוב יותר. כמו כן, בששת חודשי החיים הראשונים העיניים גדלות ‭30%-ב‬ ולכן צריך לוודא שיהיה לוטאין בתזונה.

 

הלוטאין מצטרף לרשימת רכיבי התזונה שמשפיעים על היכולת המוחית. רכיבי תזונה שכבר ידוע ממחקרים קודמים כי הם חיוניים להתפתחות בריאה ואיכותית של המוח הם חומצות שומן מסוג אומגה 3 ‭;6-ו‬ ויטמיני B ובעיקר חומצה פולית, ‭B12‬‭;B6-ו‬ מינרלים - בעיקר ברזל, אבץ וסידן; והאיזון הנכון של חלבונים ופחמימות בתפריט.

 

ההמלצה שלנו: בתקופת ההריון וההנקה שלבי מדי יום בתפריט את אחד המזונות שמספקים לוטאין. עושר הלוטאין בקייל או בתרד מבושלים יספקו לך כמות לוטאין נאותה גם אם תסתפקי בשתיים-שלוש כפות גדושות ליום.

 

מזונות עשירים בלוטאין

הכמות המוצגת היא מיקרוגרם לוטאין לכוס, לאחר בישול: קייל (ירק חדש בשווקים. מזכיר במראהו חסה בצבע ירוק כהה, וטעמו מזכיר כרוב) - 25,606, תרד - 20,345, זוקיני וקישואים בקליפתם ‭,4,186 -‬ אפונה ‭,4,149 -‬ פטרוזיליה טרייה קצוצה ‭,3,337 -‬ מנגולד מבושל (עלי סלק) ‭,2,619 -‬ דלעת ‭,2,484 -‬ גרגירי תירס ‭,2,429 -‬ ברוקולי ‭,2,015 -‬ גזר מבושל ‭,987 -‬ כוס מיץ גזר ‭,786 -‬ כוס חסה קצוצה ‭,673 -‬ ביצה מבושלת ‭.240 - ‬

 

ניתן למצוא לוטאין בסימילק אדבנס עבור תינוקות שאינם יונקים וצורכים תחליפי חלב. כמות הלוטאין אינה מצוינת בטבלת הסימון התזונתי שעל גבי האריזה, אך לפי אישור בדיקה של מעבדה בחו"ל, מראה החברה שסימילק אדבנס מכיל ‭11.4‬ מק"ג לוטאין ‭100-ל‬ מ"ל חלב מוכן, כמות שמחקה חלב אם.

 

הכותבת היא דיאטנית קלינית . טל הבריאות - המרכז לתזונה נכונה, חברת עמותת הדיאטנים עתיד




 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
ככל שצריכת הלוטאין גבוהה יותר, כושר הלמידה וההבנה טוב יותר
צילום: shutterstock
מומלצים