שתף קטע נבחר

נתניהו: נעזור לירדן, וגם לעצמאות הכורדים

רה"מ התייחס לאיום האיסלאמי בעיראק ובסוריה: "צריך לבנות גדר בגבול המזרחי". במקביל הכריז דאעש על ביטול הסכמי סייקס פיקו: "נגיע לירושלים"

בהמשך לפרסומים בסוף השבוע על כך שישראל עשויה להידרש לסייע לירדן במלחמה מול ארגון הטרור האיסלאמי דעאש אומר הערב (יום א') ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "אנחנו צריכים לתמוך במאמצים הבינלאומיים לחיזוקה של ירדן ולתמוך בשאיפת הכורדים לעצמאות".

 

במקביל, דובר מטעם דעאש, אבו מוחמד אל-עדנאני, הכריז היום על כינונה של "מדינת החליפות האיסלאמית" באזורים שנמצאים בשליטת הארגון בעיראק וגם בסוריה. "זהו חלומו של כל מוסלמי", אמר, והוסיף שמי שיעמוד בראש המדינה הוא מנהיג הארגון, אבו בכר אל-בגדאדי. בכך, על פי הארגון, תמה החלוקה הגיאוגרפית בין סוריה לעיראק. במקביל הוא קרא לכל הפלגים האיסלאמיסטים להצטרף לחליפות: "אם תזנחו אותה ותהיו לה אויבים, לא תפגעו בה, אלא בעצמכם".

 

נתניהו, הערב (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
נתניהו, הערב(צילום: ירון ברנר)

ההודעה נמסרה מעט אחרי שברשת פורסם סרטון המתעד לוחם בארגון דעאש בשם אבו סאפייה מצ'ילה, שנמצא בגבול בין עיראק לסוריה והכריז באופן סימבולי על קץ הגבולות שנקבעו בהסכם "סייקס פיקו" (חלוקת שטחי האימפריה העותמאנית בין צרפת ואנגליה אחרי מלחמת העולם הראשונה). בסוף דבריו הוא אומר באנגלית: "אם ירצה אללה אנחנו נשבור את המחסומים של עיראק, ירדן, לבנון וכל המדינות, אם ירצה אללה, עד שנגיע לירושלים, אם ירצה אללה".

 

גם נתניהו התייחס להתפתחויות במזרח, ודיבר על הצורך בגדר גם בגבולה המזרחי של ישראל: "האתגר הראשון הוא להגן על גבולותינו. כוחות האיסלאם הקיצוני מתדפקים כל גבולותינו בצפון ובדרום. הקמנו מכשולים, להוציא גזרה אחת.

הדבר הראשון הוא לבנות גדר במזרח. הגדר לא מונעת חדירות. לא מונעת ירי דרך הגדר או מעל הגדר או חפירת מנהרות, אך היא מצמצמת בצורה דרמטית את החדירה לתוך ישראל.

 

"חשבו מה היה קורה בלי גדר בגבול ישראל מצרים. עכשיו גם ברור מדוע אני מתעקש שהגבול במזרח יהיה לאורך נהר הירדן. עלינו להיות מסוגלים לעצור את נחשולי הקנאות בקו הירדן".  

 

הוא הבהיר כי "בכל הסדר עתידי עם הפלסטינים תצטרך ישראל להמשיך לשלוט לאורך הירדן למשך תקופה ארוכה מאוד". עוד אמר כי "אי אפשר לסמוך על כוחות מקומיים שיבלמו האיסלאמיסטים" וכי בכל הסדר עתידי תהיה המדינה הפלסטינית מפורזת. "כשנחזור לשולחן המשא ומתן, נצטרך לטפל גם בסידורים שיבטיחו שליטה ביטחונית שלנו עד קו הירדן. אין מי שיעשה זאת במקומנו. הפלסטינים לא מסוגלים".  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
נתניהו, הערב
צילום: ירון ברנר
מומלצים