שתף קטע נבחר

החקירה: הרוצחים חצו רחוב ראשי עם הגופות

שחזור הנתיב של מבצעי פיגוע החטיפה מצביע על כך שהם עברו במרכז העיירה חלחול, שהמתה בגלל משחק הפתיחה של המונדיאל. הרצח בוצע אף שכוחות צבאיים רבים פעלו באותו לילה באזור בגלל התרעה אחרת

חקירת אירועי ליל החטיפה והרצח בגוש עציון העלתה שהמכשיר הסלולרי של גיל-עד שער המשיך לפעול ולשדר אותות שלא זוהו בזמן אמת כשעה וחצי אחרי ששלושת הנערים נורו למוות. האות האחרון שהתקבל מביצוע האיכון היה ב-23:50 בלילה, בנקודה ליד העיירה דורא שבה נמצא רכב היונדאי השרוף, שזמן קצר קודם לכן נרצחו בו שער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח.

 

ממצאי החקירה מגבירים את תחושת התסכול מהתגובה האיטית של כוחות הביטחון לשיחת הטלפון למוקד 100: באופן מקרי התקבל באותו ערב דיווח על מכונית ישראלית שנכנסה לכפר בית פג'אר, הנמצא קילומטרים ספורים ממקום החטיפה. כוחות רבים הוקפצו למקום וסרקו את הכפר, אך לא מצאו דבר. במקביל הוקם מחסום של צה"ל דרומית לצומת גוש עציון ובדק כלי רכב חשודים.

 

המשמעות היא שהרוצחים – שנסעו במכונית יונדאי i35 בעלת לוחיות רישוי צהובות - הצליחו להימלט בנתיב הבריחה דווקא בשעות חמות מבחינת רמת הערנות והדריכות של כוחות צה"ל באזור. 

 

פינוי הרכב השרוף שבו נרצחו הנערים (צילום: EPA) (צילום: EPA)
פינוי הרכב השרוף שבו נרצחו הנערים(צילום: EPA)

ניתוח מסלול נסיעתם של הרוצחים העלה שאחרי עליית הנערים בטרמפיאדה בגוש עציון הם התחילו בנסיעה מערבה ואז ביצעו פניית פרסה – מהלך שהבהיר לנערים את כוונתם וככל הנראה הביא לשיחה של שער למוקד המשטרה. אחר כך המשיכו בנסיעה מזרחה ופנו דרומה לכיוון חלחול.

 

על פי ההערכה, הרוצחים חצו את העיירה ונסעו גם על הרחוב הראשי שלה כשהנערים ירויים בתוך המכונית, וכל זאת בשעת ערב ערה יחסית – בין 22:30 ל-23:30 – אז נמצאו תושבים רבים בבתי קפה ובמסעדות וצפו בשידור משחק הפתיחה של המונדיאל שהתקיים באותו זמן בברזיל.

 

הרוצחים בחרו להטמין את הגופות בגומחה שחפרו בעצמם ולא באחד מעשרות הבורות והמערות באזור. מדובר בחלקת אדמה קטנה ומגודרת, סמוכה לקטע מיוער ולפרדס חקלאי שבעליה הוא קרוב משפחה של אחד החשודים.

 

ההערכה המקורית של מערכת הביטחון הייתה שגופות השלושה הושלכו לבור, ולכן נסרקו בארות, בורות מים וחללים תת קרקעיים.

בימים שלפני מציאת הגופות החלו הכוחות לחפש בוואדי חאזקה המוביל להתנחלות תלם ומפריד בין הכפר בית כאחיל לעיירה חלחול (שם גם נמצאו משקפי הראייה של אחד הנערים).

 

רק בסוף השבוע האחרון התקבל מידע מודיעיני, יתכן שעל ידי סייען לחטיפה שנעצר על ידי שב"כ, וחיזק את האפשרות שהשלושה נקברו ולא הושלכו לבור. זו הסיבה שבצה"ל תגברו את הכוחות באזור החיפושים בלוחמי הנדסה מצוידים בגלאי מתכות ועצמים מתחת לאדמה, שפעלו במרחב כדי לבדוק גם את הכיוון הזה.

 

הקושי למצוא את הגופות נבע גם מהמיקום שבו נטמנו הנערים: המחבלים בחרו נקודה בשליש העליון של גבעת הטראסות, במקום שלא נראה לעין כמעט מאף בית פלסטיני בכפרים הסמוכים. מלבד מתחם בנוי שנמצא כמה מאות מטרים בגבעה ממול, אף פלסטיני לא יכול היה להבחין באותו הערב ברוצחים מסתירים את הגופות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
הרכב השרוף שננטש ליד דורא
צילום: רויטרס
מומלצים