שתף קטע נבחר

כל השיטות: להתמודד עם הלחץ והחרדה

האזעקות, הנפילות והבומים מכניסים את כולנו לחרדה וללחץ, שאם נמשכים זמן רב עלולים לדרדר את בריאותנו. עד כמה הם מסוכנים עבורנו ואיזה שיטות יעזרו לנו להתמודד ולעבור את הימים הלחוצים הללו בשלום?

המצב הבטחוני של הימים האחרונים מכניס את כל המדינה למצב של לחץ וחרדה גדולה. אז אנחנו אמנם מתפקדים בכל הלחץ הזה, אבל משלמים על כך מחיר בריאותי.

 

בעתות סכנה, אנשים מתפקדים ב"תדר חירום" (למשל בעת אזעקה). בזמן הזה התדר הזה מייצר עוררות יתר, דופק מהיר ונשימה שטחית. הפרשה של הורמוני סטרס והורמוני הסתגלות כמו אדרנלין וקורטיזון מסייעת להפעיל את הגוף בצורה מיטבית ובכך לסייע להישרדות.

 

עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו

 

שירלי קטרון, רוקחת סופר- פארם, מוסיפה כי לחץ וחרדה עלולים לגרום גם לתופעות פיזיות כמו למשל: אקזמה, פסוריאזיס, גרד, בעיות במערכת העיכול ועד לתופעות כמו אלופציה (נשירת שיער עד כדי התקרחות) ועוד".

 

ד"ר קלרה קרבלניק, דרמטולוגית מוסיפה כי נשירת שיער אינה מבדילה בין גברים לנשים ואכן אחת הסיבות העיקריות להיווצרותה היא מתח, לחץ או דיכאון.

 

עוד כתבות בריאות בערוץ פארם נט

עור ללא אקנה: הטיפולים שיעלימו את הפצעים

המזגנים גורמים לצינון?7 מיתוסי בריאות לקיץ

דווקא בקיץ: למנוע ולטפל בווירוסים העונתיים

 

מה קורה לגוף שלנו בשעת לחץ?

כאשר אנו לחוצים, מתוחים או תשושים, הגוף מגיב בשלושה שלבים:

  

1. אזעקה (Alarm): כחלק ממנגנון הישרדותי-אבולוציוני, הגוף נכנס לדריכות לאחר שזיהה גורם המאיים עליו. בשלב זה מפרישה מערכת העצבים של הגוף אדרנלין ונוראדרנלין.

  

2. התנגדות (Resistance): בשלב השני מנסה הגוף להתמודד עם הגורם המאיים על ידי הפרשת הורמוני דחק מבלוטת יותרת הכליה, גלוקוקורטיקואידים (קורטיזול) ומינרלוקורטיקואידים (אלדוסטרון).

  

3. תשישות (Exhaustion): השלב הזה מופיע במצבים בהם המתח נעשה ממושך וכרוני, ובו מתחיל להיגרם נזק ארוך טווח למערכות הגוף השונות.

 

השיטות שיעזרו להתמודד 

 

פעילות גופנית

פעילות גופנית סדירה תסייע לגוף להתמודד עם מצבי חרדה ודיכאון. ברמה הפיזיולוגית תורמת פעילות שכזאת לעלייה בזרימת הדם למוח, עלייה בצריכת הדם למוח, עלייה בצריכת חמצן מקסימלית ושחרור חומרים מרגיעים וממריצים במוח.

 

השיטות שיעזרו גם לישון טוב יותר (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
השיטות שיעזרו גם לישון טוב יותר(צילום: shutterstock)

 

צמחים מרגיעים

קטרון מסבירה: "רוב התכשירים הטבעיים הם בעלי השפעה מרגיעה, וכתוצאה מכך גם מסייעים לשינה טובה יותר. שכן נדודי שינה נגרמים בגלל חוסר שקט נפשי, אבל כשרגועים, אז מצליחים להירדם".

 

ולריאן: צמח הולריאן גדל באירופה ובאסיה. תמצית המופקת משורש צמח הולריאן יכולה לעזור במצבי חרדה קלים וגם במצבים של הפרעות שינה. ניתן לרכוש את צמח הולריאן רק בבתי מרקחת כי הוא מוכר כתרופה. הוא נמצא כמרכיב במספר תכשירים וביניהם טיפות ולריאן, כדורי רילקסין, נרבן דרג'ה, סונגה נייט וקלמנרבין.

  

פסיפלורה: הגיעה מאמריקה הלטינית, נקראת גם פרח התאווה. ברפואת צמחי המרפא נהוג להשתמש בפסיפלורה לטיפול בהפרעות חרדה קלות ולהפרעות שינה. נמצאת כמרכיב בתכשירים שונים כגון רגיעון יום ורגיעון לילה, ביוקאלם של חברת אלטמן, איזי דיי ואיזי נייט ולייף דורמי פרו.

  

כשותית: צמח השייך למשפחת הקנאביס אולם לא מכיל תרכובות הדומות לקנאביס עצמו. מדובר בצמח שיכול לסייע במצבי לחץ וחרדה קלים. הוא נמצא בתכשירים כגון לייף פרו דורמי, רגיעון יום ורגיעון לילה וביוקאלם של אלטמן.

  

מליסה: צמח נוסף שיכול לעזור בהפחתת החרדה ולחצים. מרכיב בתכשירים כגון נרבן דרג'ה, רגיעון יום ורגיעון לילה ולייף פרו דורמי.

  

פרחי באך: שיטת טיפול על בסיס צמחי מרפא של ד"ר באך. תמציות פרחי באך עוזרים בהקלה על מתח, חרדה, לחצים ואי שקט. נמצא בתכשירים רסקיו רמדי ואיזי דרופס של לייף. גם לקטיום ולקטיום פורטה של סופהרב יעזרו להתמודד עם המצב.

  

רפואה משלימה

הרפואה המשלימה היא רפואה הוליסטית המטפלת בגוף-נפש ורואה את האדם כיחידה שלמה. זו הסיבה שהיא מתאימה למצבי מצוקה בעתות חירום, הנובעים מהנפש ומשפיעים לא אחת גם על תפקודו הפיזי של האדם. כללית רפואה משלימה מציעים כמה שיטות טיפול שיכולות לסייע:

 

רפלקסולוגיה: שיטת טיפול המתבססת על העיקרון לפיו כף הרגל היא מפה של יתר איברי הגוף. על פי תיאוריה זו, עיסוי אזורים שונים בכף הרגל, מביא לתגובת רפלקס באיבר הספציפי לאזור המגע, ומסייע לו להתרפא.

 

לדוגמה, עיסוי קשת כף הרגל יגרום לאיזון פעילות המעיים ואילו עיסוי מרכז כף הרגל בנקודות מסוימות קשור למקלעת השמש ויאזן מצבי חרדה, וכדומה. הטיפול כשלעצמו נעים מאוד ומרגיע וגם תוצאותיו, מביאות להפגת מתחים ופחדים ולשחרור לחצים בקרב מבוגרים וכמובן גם בקרב ילדים שמאוד אוהבים את המגע והעיסוי העדין.

 

מפיגה מתח ופחדים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מפיגה מתח ופחדים(צילום: shutterstock)

 

רפואה סינית: שם כולל לטיפולי מגע ודיקור, המסייעים להחזרת הגוף לאיזון (המופר בקלות בעתות מתח וחרדה) ולהפגת מתחים ופחדים. הרפואה הסינית מציעה טיפול בשיאצו או טווינא ובדיקור, טיפול פשוט שאינו כרוך בכאב, מצוין למבוגרים ואף לתינוקות.

 

פרחי באך: כאמור שיטת טיפול על בסיס צמחי מרפא של ד"ר באך. בין הצמציות שמסייעות להתגבר על לחץ ומתח.

 

הומיאופתיה: שיטה המבוססת על מתן תמציות צמחיות מדוללות בריכוזים נמוכים המכונות "רמדיס" המשפיעות על גוף-נפש ומעוררות את הגוף לאזן את עצמו. גם במקרה זה מתבצעת התאמת הרמדי למבוגר או לילד לאחר תשאול והבנה הקשורה באופי, הרגלים, מבנה גוף, צורת חשיבה ומרכיבים רבים נוספים. ככל שהתרופה מתאימה יותר למגוון הנתונים - כך סיכויי ההצלחה של הטיפול גדולים. 

 

ביופידבק, משוב ביולוגי: שיטה פשוטה לביצוע, במהלכה המטופל מתחבר לאלקטרודות המודדות את רמת הדריכות שלו, את המתח, הדופק וכדומה. המטפל מלמד אותו שיטות המסייעות לו לשלוט בעוררות היתר ובנשימה המהירה וכך לווסת את הדופק ולייצר התניה.

 

 בכל פעם שהוא חש בלחץ המתקרב הוא מייצר תגובות מרגיעות ומחזיר את המוח למצבו הבסיסי. בדרך זו, לומד המטופל לרכוש מיומנות ולשלוט בהתקפי חרדות, בלחצים ובאימה וחייו חוזרים למסלול רגיעה. שיטה שפועלת בהצלחה בקרב מבוגרים וילדים כאחד (ילדים מגיל גן חובה ואילך).

 

תוספי תזונה

ויטמינים מקבוצת B: בחלק מהתכשירים המיועדים להפחתת הרגעה נהוג להוסיף ויטמינים מקבוצת B ובעיקר ויטמין B1, B2 או B6. לוויטמינים אלו השפעה על מערכת העצבים המרכזית.

 

אומגה 3: מחקרים רבים הראו שצריכה של אומגה 3 קשורה בהפחתת רמות חרדה. חשוב לצרוך תזונה עתירה באומגה 3 ואם לא צורכים מספיק בתזונה כדאי לשקול נטילת תוסף.

 

פרוביוטיקה: מחקרים מהתקופה האחרונה, מצביעים על כך כי לחיידקים פרוביוטיים יש תפקיד חשוב בהפחתת רמות חרדה. בין המוצרים המומלצים ניתן למצוא ג'ארו

 

הרפיה

 שמחה דגן עזריאל, נטורופתית N.D. מורז צמחי מרפא מסבירה כי "ניתן לבצע טכניקה פשוטה להרפיה הדרגתית שמטרתה להרפות מתח, חרדה ושרירים תפוסים. מכווצים בכוח כל שריר בנפרד 3 שניות ומרפים.

 

"עוברים בהדרגתיות על כל שרירי הגוף מלמעלה למטה. מתחילים בשרירי הפנים, הצוואר,הזרועות, חזה, ידיים, בטן, ישבן, אגן, ירכיים, ברכיים, רגליים - עד קצות האצבעות. חוזרים על התרגיל לפחות פעם ביום, רצוי פעמיים-שלוש.

 

"בנוסף ומעבר לשתיית מים, שחשובה תמיד, מומלץ להכין קומקום תה פושר ולהעשירו בטעמי צמחי מרפא מרגיעים ומחזקים כגון: נענע, שיבה, לימונית, מליסה, קמומיל, למון גראס, ג'ינג'ר, אניס, תערובת פירות יער, פיגם, בזיליקום, מרווה, ציטרה-לבחירתכם ולפי טעמכם האישי".

 

מים

מים ידועים בהשפעתם המרגיעה. כאשר שוהים במים הגוף מדמה חזרה לתוך הרחם, דבר שמסייע לירידה ברמות המתח. שחייה, הידרותרפיה, עיסוי במים וכמובן אמבט מפנק או מקלחת ממריצה יכולים מאד לסייע בשיפור מצב הרוח והתחושה הכללית.

 

מומחי המותג שיק תמרוקים ממליצים לשלב באמבט תכשירים המבוססים על צמח הלבנדר. שמו  של הלבנדר נגזר מהמילה LAVARE בלטינית, שמשמעותה "לרחוץ" ובכוחו לסייע בהפחתת הלחץ וכן להקל במקרים של קופרוז (נימים בולטים), עור אדמומי ורגיש, שלעיתים מתפתח במקרי דחק וסטרס וכן לטיפח ולעדן קמטוטי הבעה ולטפל בפצעים קטנים על העור.

 

צחוק

חשוב לצחוק, והרבה. מחקרם מצביעים על כך כי הצחוק הוא אחת הדרכים הבדוקות לפרק מתח. דבי ינקו -חדד, צחוקולטיירית, מרצה וחוקרת הומור, מסבירה: "הומור מסייע לנו להתמודד עם סיטואציות קשות או יוצאות דופן ולהחזיר את המצב הרגשי של הנוכחים לאיזון.

 

"כשאנחנו צוחקים או מחייכים, המוח שלנו משחרר אנדורפינים, שמאיטים את קצב הלב, גורמים להרפיית שרירים ומאפשרים לנו להירגע. אין צורך להיות משושעשע. המנגנון הזה עובד גם כשאנחנו צוחקים בצורה מכאנית".

 



 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
השיטות שיעזרו להתמודד עם הלחץ
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים