שתף קטע נבחר

"חלק מענף הנדל"ן מורכב מעבריינות"

בדיון שערכה ועדת הכספים בנושא ההון השחור בנדל"ן התריעו המשתתפים מכך ששוק הנדל"ן הוא "אחד המקומות העיקריים להחביא את הכסף". סגן שר האוצר ציין כי חלק ניכר מההון השחור בישראל מושקע בנדל"ן, והוסיף כי בכוונת האוצר להוסיף לרשות המסים מאות עובדים כדי לנטרל את המצב

חלק ניכר מההון השחור שמתגלגל בישראל מושקע בנדל"ן - כך אמר היום (ג') סגן שר האוצר, מיקי לוי, בדיון שערכה ועדת המשנה של ועדת הכספים של הכנסת בנושא ההון השחור בנדל"ן. לוי הוסיף כי בכוונת האוצר להוסיף לרשות המסים מאות עובדים, חוקרים ומבקרים כדי "להחזיר הביתה חלק מהמסים של ההון השחור הלא מדווח, כדי שנוכל לעשות בו שימושים נוספים ואף להוריד את נטל המסים".

 

כותרות נוספות בערוץ הנדל"ן של ynet:

 

לוי ציין כי אומדן ההון השחור בישראל הוא כ-180 מיליארד שקל לפי נתוני ה-OECD, שהם 23% מהתוצר. על פי הערכות נוספות שנמסרו במהלך הדיון, היקף ההון השחור כפול עד 40% מהתוצר, כלומר כ-300 מיליארד שקל. ד"ר אביחי שניר ממכללת נתניה אמר כי הון שחור רב נעלם בנדל"ן בשלב הבנייה. הוא הסביר שאם שכר פועל זר מדווח מקבל כ-7,500 שקל בחודש, והשכר לפועל שחור (בעיקר פלסטינים) הוא כ-6,000 שקל בחודש - מדובר ב-1.4 מיליארד שקל בשנה.

 

"ענף הנדל'ן בישראל נוח מאוד להון שחור", אמר שניר, "כסף זר רב נכנס לשוק הזה. אזרחים זרים רבים הזרימו הון לישראל לרכישת דירות, בגלל לחצי המערכות הבנקאיות בארצותיהם שנדרשו לדווח על ההון של הלקוחות לרשויות. עסקאות הנדל"ן הן גם האמצעי הנפוץ ביותר של ארגוני פשיעה להלבין כספים. קיימת מצדם גם תופעה של רכישת נדל"ן באמצעות אנשי קש. בעשור האחרון 80 אלף קנו בישראל יותר מדירה אחת, מתוכם חלק גדול מתחת לקו העוני, אבל יש להם שתי דירות".

 

שניר הצטרף למתנגדים לחוק מע"מ 0% לרכישת דירות, שלדבריו "יוצר מצב שלא היה קודם, שבו גם לרוכש הדירה וגם לקבלן יש אינטרס לא לדווח על המחיר האמיתי של העסקה. אםהתמריץ הוא לקבוע מחיר גג ותשלום במזומן - המע"מ הוא מס יעיל בשוק הנדל'ן".

 

העוזרת ליועץ המשפטי של הרשות לאיסור הלבנת הון, עו"ד תמר ולדמן, חיזקה את הדברים. "הרבה מאוד יהודים צרפתים נכנסים לשוק הנדל'ן, וחלקם הודו שעל הכספים שהביאו מחו"ל לא שולמו מסים באף מדינה והם מייעדים אותם לרכישת נדל"ן. יש לאמץ את המלצות ועדת לוקר לצמצום התשלומים במזומן עלרכישת דירה ושיפוץ דירה".

 

"הנדל"ן זה אחד המקומות העיקריים להחביא את הכסף"

היועץ הכלכלי לסגן שר האוצר, ליאור תבורי, אמר בהקשר זה כי "הממשלה צריכה לקבל החלטה לגבי כשרות ההשקעות בנדל'ן של יהודים מחו"ל, אם התופעה רצויה או לא. עלו הצעות לקנוס אותם, ומצד שני אין רצון לדווח עליהם למדינות המוצא. הנדל"ן זה אחד המקומות העיקריים להחביא את הכסף. אנחנו מכניסים מערכת דיווח מקוונת בנושא מקרקעין שתחל לפעול בינואר 2015".

 

יו"ר הוועדה המקצועית בלשכת יועצי המס, מנחם קירשבלום אמר כי "חלק מענף הנדל"ן מורכב מעבריינות. כספים מחו"ל מולבנים בנדל"ן וחלק אחר מחביאים שיפוצניקים וקבלנים קטנים שהם דווקא הרוב. יש להילחם בזה בחינוך. קבלנים ורוכשי דירות נוטלים על עצמם סיכונים קשים, והם לא יוכלו לעמוד בתיקים אם יפילו עליהם". סגן השר לוי הוסיף כי "אתם יועצי המס צריכים להסביר לרוכש דירה שלא לוקח חשבוניות כדי להיפטר ממע"מ, שהוא יצרך לשלם את מס של 25% על מחיר הדירה שימכור".

 

נציגת בנק ישראל בדיון גילתה כי נגנזה יוזמה של רשות ההגירה להעביר דרכה את תשלומי השכר לעובדי בניין פלסטינים שהגיעו במזומן מקבלנים. "הם היו על סף סיום המערכת ונעצרו. לא יודעת למה. שיטה זו הייתה יכולה לעזור במאבק בהון השחור. מגזר נוסף הם העובדים הזרים שמעבירים לחו"ל כספים דרך נותני שירותי מטבע (הצ'יינג'רים). העסק הזה לא מוסדר. אפשר ללמוד מהניסיון של מדינות אחרות".

 

נשיא לשכת רואי החשבון, רו"ח דודי גולדברג, ציין כי "יש אנשים שמחזיקים בין 7 ל- 10 דירות שלא דווחו מעולם. חייבים להשקיע עוד הרבה תשומות לטיפול בתופעה. ייקח המון זמן לקלוט את כל המידע. כוח האדם הקיים מוגבל ביכולתו לנתח את כל המידע שמגיע. אני ממליץ לרשות המסים לקחת הלוואה מהמדינה, שלא במסגרת התקציב, לקליטת עוד כוח אדם. הלוואה שתוחזר באמצעות החזרת מס, ואין ספק שזה יוחזר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יריב כץ, ידיעות אחרונות
צילום: יריב כץ, ידיעות אחרונות
מומלצים